• Rörläkaren

    ADHD/ADD hjälp & fundering

    Hej alla glada!
    Jag är en 29 år gammal kille från norra Sverige med en fråga till er som fått diagnosen ADHD/ADD eller känner någon som vart lite i samma sits som mig.

    Jag har alltid haft svårt med skolan och framförallt att hålla koncentration och läsa in information. Jag gick ut gymnasiet med betyg som jag gärna inte skryter med. Jag har dock alltid hört av lärare att jag är oerhört klipsk. Själv har jag hela tiden trott att jag bara är dum som inte fixade skolan och betygen även fast jag hade stora ambitioner och viljan att lyckas.

    Efter skolan gick jag enkla vägen och sökte in på yrkesskola och har idag jobbat som i byggbranschen sedan dess. Visst det är bra lön, sjysta kollegor och gott om jobb, men jag känner fortfarande ångest över att jag inte gjort det jag velat i livet.

    Bilden av mig själv att jag är ointelligent och inte kan läsa vidare på universitet ändrades för tre år sedan då jag blev uppmanad av en bekant att göra Mensas IQ-test som jag fick högsta mätbara poäng på 135 IQ och blev samtidigt medlem i världens smartaste föreningen (stolt ändå Skrattande)

    I våras började jag forska runt lite och fastnade på just ADHD/ADD som jag kände igen mig mycket i när jag läste om dessa. Det hela slutade med att jag utreddes på sjukhuset med psykologer och jag fick en klockren ADD diagnos av min psykolog.
    Efter jag fick min diagnos sa psykologerna som hjälpte mig med utredningen att personer med min höga intelligenskvot inte bör ha några problem med skolan men att min ADD förmodligen har bromsat stort hela tiden utan att jag vetat om det.

    Efter detta besked och med ny förståelse över mina svårigheter har jag påbörjat mina kompletteringsstudier för att söka in på högskola och mitt drömyrke känns inte längre lika mycket som än dröm utan snarare mer som ett nåbart mål.

    Jag väntar fortfarande på att påbörja min medicinering, stöd och arbetsterapi på sjukhusets ADHD-centrum.

    Eftersom jag inte vet vad som väntar med medicinen och stödterapin så undrar jag om personer med erfarenhet av detta (eller känner någon) kan skriva lite kort om sina erfarenheter av hjälpen man får och om jag kan förvänta mig någon skillnad med mina tänkta studier. Jag har t.ex. läst att just ADHD medicin hjälper att hålla fokus och konsekration vilket jag inte kan nu för fem öre och bara detta känns som ett stort hjälpmedel.

    Jag tar tacksamt emot alla svar, tips och råd jag kan få!
  • Svar på tråden ADHD/ADD hjälp & fundering
  • Gaia13

    Tjena :) jag har diagnosen Adhd, äter elvanse 70mg sedan 2år tillbaka ca.

    Mitt liv fungerar nu, det är lugnt i huvudet, jag kan Koncentrera mig, kan sitta stil, kan lyssna på andra och jag hänger med i samtalen, sover bra, inte lika impulsiv. Det är så mycket positivt som har hänt med mig som människa, galet tacksam. Jag har varit en stor katastrof.

    Väntar fortfarande på att få börja i en så kallad adhd grupp, för att lära mig hantera vissa saker fast tycker att jag har kommit väldigt långt själv så känns inte riktigt som det behövs längre fast det skulle inte skada. Sen så är det väldigt individuellt, Elvanse som funkar bra för mig kanske inte funkar lika bra för min vän så man kan behöva testa sig fram. Kosten är jätteviktig att hålla, äta rätt, inte dricka för mycket kaffe, inte äta för mycket socker för då dippade jag ordentligt så det är inte bara att äta medicin, mycket annat viktigt så medicineringen ska funka bra :)

  • Anonym (S)

    Jag har ADHD och autism. I skolan var jag tjejen som störde andra elever och hade koncentrationssvårigheter. Jag ville inte plugga en linje i gymnasiet med mycket teori. Jag valde en lastbilsutbildning. Klarade den, hade inte fått mina diagnoser än då.

    Jag har alltid kännt mig annorlunda. Så sökte hjälp när jag var 21. Fick diagnoserna då. Har testat concerta, elevanse och strattera. För mig fubkar stratteran bäst. Utan medicin har jag svårt att koncentrera mig, blir lite virrig och får typ olika tix i form av ljud och rörelser. Med mediciner så funkar allt bättre. Utom aptiten, men väger för mycket så det skadar inte nu.

Svar på tråden ADHD/ADD hjälp & fundering