• Anonym (Var?)

    Var får man hjälp med äggledarspolning?

    Var kan man få hjälp med spolning av äggledarna utan att gå en fertilitetsutredning? Vi når inte riktigt kriterierna för utredning men skulle vilja göra en äggledarspolning. Går det? Var i så fall?

  • Svar på tråden Var får man hjälp med äggledarspolning?
  • Anonym (Nej)

    Det görs bara vid en fertilitetsutredning. Varför når ni inte kriterierna?

  • Anonym (E)

    Jag gjorde det hos en vanlig gyn. Vilka kriterier upp når ni inte? Jag hade ändå tagit kontakt för att bara koll läget.

  • Anonym (Nej)
    Anonym (E) skrev 2019-09-27 19:27:32 följande:

    Jag gjorde det hos en vanlig gyn. Vilka kriterier upp når ni inte? Jag hade ändå tagit kontakt för att bara koll läget.


    Menar du att du fick göra spolning utan att ni gjorde en fertilitetsutredning?
  • Anonym (T)

    De varken spolar eller städar rent i rören. De tittar på framkomligheten. Thats it.

    Bor du i Stockholm kan du ringa gyn vid Odenplan

  • Anonym (E)

    Kommer inte riktigt ihåg om det var innan eller efter utredningen, men man kan ju fråga. Vi ska testa att få syskon nu och då föreslog gyn att jag skulle göra det igen. Dock inget jag ser fram emot då det gör väldigt ont och inte hjälpte ett skit sist.

    Bättre att gå dit och prata med dom, jag hade lite för högt bmi men de gjorde utredningen ändå och när vi kom så långt att vi skulle behöva ivf var jag tvungen att gå ner till bmi 30. Innan det behövde jag bara visa att jag ville tillräckligt och att jag börja gå ner... nu vet jag inte varför ni inte skulle kunna få hjälp.... men ska säga att det är sjukt jobbigt för psyket att gå och tro att det bara är ens eget fel att man inte blir gravid och att det senare visar sig att det är även fel på manen.

    Därför tycker jag att det bästa är att kontakta en grym gynekolog. Bor du i Skåne kan jag rekommendera min

  • Anonym (Var?)
    Anonym (E) skrev 2019-09-27 19:27:32 följande:

    Jag gjorde det hos en vanlig gyn. Vilka kriterier upp når ni inte? Jag hade ändå tagit kontakt för att bara koll läget.


    I vilket syfte fick du göra en spolning?
  • Anonym (Var?)
    Anonym (Var?) skrev 2019-09-29 03:35:38 följande:

    I vilket syfte fick du göra en spolning?


    Såg nu att du svarat :)

    Vi har ett barn sedan innan som tog lång tid att få till men gick till slut, och nu får vi inte hjälp pga det.
  • Anonym (Var?)
    Anonym (T) skrev 2019-09-27 19:43:32 följande:

    De varken spolar eller städar rent i rören. De tittar på framkomligheten. Thats it.

    Bor du i Stockholm kan du ringa gyn vid Odenplan


    Hur kommer det sig då att många blir gravida efter en spolning?
  • Anonym (T)
    Anonym (Var?) skrev 2019-09-29 03:41:38 följande:

    Hur kommer det sig då att många blir gravida efter en spolning?


    De tittar på framkomligheten i äggledarna.

    Hör med gyn istället för att misstro mig.

    Jag kan inte svara på varför det är som det är med graviditeter, isådana fall skulle det inte ta mig 10 år att bli gravid.
  • Anonym (Var?)
    Anonym (T) skrev 2019-09-29 06:44:58 följande:

    De tittar på framkomligheten i äggledarna.

    Hör med gyn istället för att misstro mig.

    Jag kan inte svara på varför det är som det är med graviditeter, isådana fall skulle det inte ta mig 10 år att bli gravid.


    Jag misstror dig inte, jag bara undrar!

    Vilka indikationer kan man göra äggledarspolning på? Fertilitetsutredning, fler?
  • Anonym (E)

    [quote=79929976][quote-nick]Anonym (Var?) skrev 2019-09-29 03:39:30 följande:[/quote-nick]

    Såg nu att du svarat :)

    Vi har ett barn sedan innan som tog lång tid att få till men gick till slut, och nu får vi inte hjälp pga det.

    [/

    Nu kommer jag låta lite dryg som frågar igen! Men har har du pratat med någon?

    Som jag skrev innan så fick jag barn för ett år sen och nu ska vi påbörja syskon verkstaden. Och vi får hjälp med både en till ?liten? utredning igen och hormoner o insemination av vår lokala gynokolog. Allt detta går på högkostnadskortet. Skulle det vara så att vi behöver ivf igen så kommer vi stå för det själv. Jag är ganska säker på att all gynokologer kan göra en utredning även om man har barn sen innan. Det kanske bara är så att du behöver tabletter för att få bättre ägglossning.

  • Anonym (T)
    Anonym (Var?) skrev 2019-09-29 07:38:13 följande:

    Jag misstror dig inte, jag bara undrar!

    Vilka indikationer kan man göra äggledarspolning på? Fertilitetsutredning, fler?


    Det finns inget som heter äggledarspolning. Det heter och är en livmoder och äggledarundersökning, HSN.

    Du får denna som remiss till en läkare som gör denna undersökning som ett led i IVF-karusellen.

    Du kanske kan gå in i "mina vårdkontakter" på 1177 och skriva rn remiss själv? Du får testa.
  • Hedblomster

    Jag gjorde det hos en privat gynekolog utan att göra en fertilitetsutredning samtidigt. Hade haft ett utomkvedshavandeskap och tagit bort en äggledare och var orolig. Betalade 1600 och fick göra det utan problem. Stortorgets gynekologmottagning i örebro.


    Instagram: ttcsomewhereinsweden. Försökt sen mars-17. X i maj-17. IVF1 jan-19 minus. Fet1 mars-19 minus. Fet2 april-19!
Svar på tråden Var får man hjälp med äggledarspolning?