• Emelie1991

    Får Synsam göra såhär??

    Ska försöka hålla mig kort. För ett tag sedan var min sambo in hos Synsam för att hämta ut linser. Samma dag vaknade han med väldigt ont i ena ögat. Han åkte till Synsam ändå och där skickade dom vidare han till sjukhuset där det konstaterades en kraftig ögoninfektion. Efter ca 4 veckor med behandling gick han på nästa kontroll hos Synsam. Då ville hon inte lämna ut linserna för hon tyckte inte ögat såg helt okej ut. Det var som hon så "en liten ärrbildning kvar" så kom tillbaka om 2 veckor.

    Han ringde i förrgår och fick en tid idag ca 4 veckor senare, eftersom glasögonen gick sönder i bågen häromdan och han kände att det va ett bra tillfälle och åka dit och få linserna.

    Han åkte dit och dom gjorde en koll på ögat, allt såg bra ut. Hon kunde bara se en mycket liten liten ärrbildning men ingen fara ansåg hon.

    MEN då säger hon att för hon ska lämna ut linserna till han så ville hon att han skulle köpa glasögon. Så hon kunde va säker på att han kan ta ut linserna och växla mellan dem och glasögon.

    Han hittade ett par bågar, typ det billigaste som såg nått såntdärnt ut. Med glas + bågar skulle kalaset gå på 6995 kr. Annars skulle hon inte lämna ut linserna. Han blev ju rätt ställd och sa att han skulle fundera lite och att det va mycket pengar.

    Så han kom givetvis hem igen utan sina linser.

    Kan man verkligen göra så? Ställa sådana krav?

    Det handlar ju lixom inte om 500 spänn.

    Förlåt för jobbig text.

  • Svar på tråden Får Synsam göra såhär??
  • nadane

    Jag skulle gått till en annan optiker. Synsam är svindyra. Smarteyes eller specsavers tycker jag är bra.

  • Anonym (majsan)

    Ja tyvärr tror jag nog att de kan det. Men jag hade gått till en annan optiker eller begärt ut receptet för linserna och beställt på nätet. Eller har han samma styrka som förut? då kan han ju bara beställa på nätet. Sen hade jag bytt optiker. Var med om något liknande på specsavers. Bytte till en lokal optiker som jag blev super nöjd med. 

  • Anonym (Inte förvånad)

    Råkade se hur de behandlade en äldre man (typ 80-85 år) för några år sedan i just en Synsam-butik.

    Om jag inte minns fel så var det just då ett erbjudande till typ alla pensionärer med x % rabatt. Så när han och hans sällskap som var med för att hjälpa honom frågar i samband med betalning att skulle det inte vara rabatt? Så säger kvinnan i butiken att, ja nej det går inte. För att få rabatten skulle du sagt till när beställningen gjordes. Och så följde en helt bisarr diskussion. Vet att jag var så arg att jag bara ville skrika ?hade ni tänkt ge honom x % sämre glas eller vad handlar det om?. Tiden för erbjudandet hade alltså inte gått ut utan det var en pågående kampanj. Men han skulle tydligen bett om den när han beställde.

    Lång utläggning. Men det känns som att de bara vill tjäna pengar.

    Den gången gick jag raka vägen till Specsavers som jag inte hade några större förhoppningar om men fick superbra hjälp och deras undersökning upplevde jag som mer grundlig också.

  • Anonym (Anonym 666)
    Emelie1991 skrev 2019-09-27 21:11:28 följande:

    Han åkte dit och dom gjorde en koll på ögat, allt såg bra ut. Hon kunde bara se en mycket liten liten ärrbildning men ingen fara ansåg hon.

    MEN då säger hon att för hon ska lämna ut linserna till han så ville hon att han skulle köpa glasögon. Så hon kunde va säker på att han kan ta ut linserna och växla mellan dem och glasögon.

    Han hittade ett par bågar, typ det billigaste som såg nått såntdärnt ut. Med glas + bågar skulle kalaset gå på 6995 kr. Annars skulle hon inte lämna ut linserna. Han blev ju rätt ställd och sa att han skulle fundera lite och att det va mycket pengar.

    Så han kom givetvis hem igen utan sina linser.

    Kan man verkligen göra så? Ställa sådana krav?

    Det handlar ju lixom inte om 500 spänn.

    Förlåt för jobbig text.


    Nej. Man kan inte tvinga folk att köpa något extra för att de ska få ut det de redan köpt/betalat för.

    Som svar på hennes "osäkerhet": tack för omtanken men jag vill inte köpa glasögon just nu. Om det blir problem så löser jag det på egen hand. Får jag köpa linserna jag har beställt nu, eller behöver jag gå till en annan optiker istället? 
  • Emelie1991

    Vi åkte in idag och fick receptet på linserna och glasögon. Så nu beställer vi hemifrån istället :)

  • FamiljeLisa

    Jag har också dåliga erfarenheter från Synsam. Har ett abonnemang där nu men ska avsluta så fort jag kan. De kör med fula dolda priser och fiffel så att det ska kosta så mycket som möjligt.

Svar på tråden Får Synsam göra såhär??