• trudellutt

    Hur f*n sparar man pengar egentligen?

    Helt ärligt nu, hur kan man spara mer?
    Det är ganska logiskt att personer som tjänar +30k kan lägga undan 10k i månaden, men om man får ut runt 12 000, och räkningarna landar kring 7000-8000 i månaden(innan mat), vad tusan gör man då?

    Sitter som vanligt med samma vanliga ångest som jag gör jäkla varje månad. Räkningarna är betalda och kvar har jag ca 1000 på kontot samt 1500 på sparkontot.

    Som tur är så tjänar min sambo mer så vi klarar oss, men jag vill ju såklart känna mig självständig och kunna spara osv, vilket jag verkligen inte kan.

    Tips som att "sälja saker" osv känns onödiga, har sålt massor och fortsätter göra det kontinuerlig. Försöker dryga ut kassan på alla möjliga sätt men känns ändå som att jag landar på samma, tom mindre vid månadens slut.

    Uppenbarligen har jag för lite i lön, men det kan jag inte göra något åt just nu,  jobbar både på min arbetsplats och har eget vid sidan av så har varken tid eller ork till annat. Ja, förutom att sälja saker för några slantar här och där. 

    Seriöst, vad gör jag för fel?

    Hur gör ni andra med låg inkomst och med höga utgifter?

    Mår seriöst skit över min ekonomi...

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-09-29 00:15
    Bara för att klargöra så är dessa 7000-8000 min del, vi delar princip 50/50 på räkningar. Sambon betalar mycket av maten, bensin och lite sånt.
    Jag har egna skulder och räkningar som höjer utgifterna, och är inget jag kan direkt minska på.

    Och jag jobbar inte riktigt heltid, har två jobb "extrajobb" där jag tar timmar när jag kan, och som sagt även eget vid sidan av som inte ger mycket, eller iaf nån stadig inkomst.

    Min poäng är inte så mycket att få massa specifika råd om min situation antar jag, ville väl mest ge kontext och förklara. Utan att få råd hur ANDRA gör för att spara, få insikt i andras ekonomi liksom, hoppas ni förstår.

  • Svar på tråden Hur f*n sparar man pengar egentligen?
  • LoveRain

    vad har ni för fasta kostnader och för vad? Om ni delar lika så landar ni på 14-16000 i månaden exklusive mat. Delar ni procentuellt är det ännu högre.

    Hur mycket får ni in gemensamt? Vilks utgiftsposter är störst? Hur mycket lägger ni på mat?

  • Anonym (prioriterar)

    Stenhård prioritering. Jag är sjukpensionär och får ut precis 11000 kr. Räkningar på 7000 kr. Resten ska räcka till mobilen, mat, sparande, ledarhunden, kläder, nöjen, transport, läkare, tandläkare, mediciner och hjälpmedel. Det går även om det inte alltid är lätt eller roligt. 

  • Frontline

    Seriöst
    Vad jobbar du med om du bara får 12K i månaden?
    Jobbar du halvtid eller mindre?


    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Anonym (SaraAnna)

    Det man sparar mest på är om man kan få ner de stora, fasta kostnaderna. Går det att flytta till ett billigare boende tex? Delar du och sambon 50% på gemensamma utgifter? Kan hen i så fall bidra med mer, så att ni betalar procentuellt efter förmåga?

    (Förmodar att du redan gör det klassiska: cyklar/åker buss, har matlåda, äter billigt (tex mkt vegetariskt), köper begagnat osv.)

  • Dexter dot com
    trudellutt skrev 2019-09-27 22:58:27 följande:

    Helt ärligt nu, hur kan man spara mer?
    Det är ganska logiskt att personer som tjänar +30k kan lägga undan 10k i månaden, men om man får ut runt 12 000, och räkningarna landar kring 7000-8000 i månaden(innan mat), vad tusan gör man då?

    Sitter som vanligt med samma vanliga ångest som jag gör jäkla varje månad. Räkningarna är betalda och kvar har jag ca 1000 på kontot samt 1500 på sparkontot.

    Som tur är så tjänar min sambo mer så vi klarar oss, men jag vill ju såklart känna mig självständig och kunna spara osv, vilket jag verkligen inte kan.

    Tips som att "sälja saker" osv känns onödiga, har sålt massor och fortsätter göra det kontinuerlig. Försöker dryga ut kassan på alla möjliga sätt men känns ändå som att jag landar på samma, tom mindre vid månadens slut.

    Uppenbarligen har jag för lite i lön, men det kan jag inte göra något åt just nu,  jobbar både på min arbetsplats och har eget vid sidan av så har varken tid eller ork till annat. Ja, förutom att sälja saker för några slantar här och där. 

    Seriöst, vad gör jag för fel?

    Hur gör ni andra med låg inkomst och med höga utgifter?

    Mår seriöst skit över min ekonomi...


    Du har helt enkelt för höga utgifter i förhållande till din inkomst. Du får helt enkelt byta jobb till ett med högre lön alt jobba mer och försöka minska utgifterna. Antar att du inte jobbar så mycket med tanke på att du får ut 12000kr. 
  • Anonym (Anonym 666)
    trudellutt skrev 2019-09-27 22:58:27 följande:

    Helt ärligt nu, hur kan man spara mer?
    Det är ganska logiskt att personer som tjänar +30k kan lägga undan 10k i månaden, men om man får ut runt 12 000, och räkningarna landar kring 7000-8000 i månaden(innan mat), vad tusan gör man då?

    Sitter som vanligt med samma vanliga ångest som jag gör jäkla varje månad. Räkningarna är betalda och kvar har jag ca 1000 på kontot samt 1500 på sparkontot.

    Som tur är så tjänar min sambo mer så vi klarar oss, men jag vill ju såklart känna mig självständig och kunna spara osv, vilket jag verkligen inte kan.

    Tips som att "sälja saker" osv känns onödiga, har sålt massor och fortsätter göra det kontinuerlig. Försöker dryga ut kassan på alla möjliga sätt men känns ändå som att jag landar på samma, tom mindre vid månadens slut.

    Uppenbarligen har jag för lite i lön, men det kan jag inte göra något åt just nu,  jobbar både på min arbetsplats och har eget vid sidan av så har varken tid eller ork till annat. Ja, förutom att sälja saker för några slantar här och där. 

    Seriöst, vad gör jag för fel?

    Hur gör ni andra med låg inkomst och med höga utgifter?

    Mår seriöst skit över min ekonomi...


    Ekvationerna stämmer ju inte, som du ser.

    1) Prioritera ffs. Vilka räkningar är helt onödiga? Ni måste betala el, hyra/lån, försäkringar, mat och om ni har ev. djur eller barn.
    2) Ta gärna en titt på hur mycket pengar som riksnormen räknar i utgifter för två personer, då har ni något att jämföra mot, t ex kanske ni inte har dagstidning men hur mycket spenderar ni på kläder t ex i månaden?
    3) Sluta spendera i vardagen! Man måste faktiskt inte gå till frissan var sjätte vecka, låt bli den där lilla fikan på stan osv, det kan vara vad som helst. Vill man ha koll skriver man ner sina utgifter under en månad, detaljerat.
    4) Ta bara med så mycket pengar ut som du förväntar dig spendera, t ex vid matinköp.
    5) När ni handlar mat (hur mkt per månad kostar det?) gör ni en inköpslista och håller er till den, titta på kg-priser och annat.

    Allt handlar om att i första hand minska utgifterna, i andra hand öka inkomsterna.

    Jag skulle gärna vilja veta vilka räkningar ni har på en månad, och ffa, vad gör du/ni av era pengar egentligen??

    Så här har mitt liv sett ut: Levde mest på soc fram tills jag var 25 men lyckades ändå spara flera hundra i månaden, trots att jag gillade att gå på krogen med kompisarna nästan varje helg. Jag fick 100 000:- av morsan när jag var myndig, de sparade jag tills jag började plugga på universitetet. Tog inga studielån utan levde på de där pengarna i ca 6 års tid och hade väl lite över efteråt också. Skaffade jobb. Började spara stora mängder, dvs allt jag inte spenderade. Som sambo lyckades jag spara femsiffrigt varje månad, då hade jag ändå rätt låg lön.

    Fundera på vad du gör av dina pengar, det är mitt genomgående tips.
  • Anonym (Fattiglapp)

    Samma problem här. Får ut 12000 kr, har hyra på 7000, har ett barn boende hemma som har slutat skolan men inte hittat jobb än. Två mobiler, två månadskort på SL à 890 kr, mat för två personer, el, internet.. sen är pengarna slut. Går back varje månad och räkningar går till inkasso som läggs på hög vilket bara leder till högre kostnader. Har ingen hemförsäkring, går aldrig till frissan, fikar aldrig, röker och dricker inte, köper aldrig kläder. Finns inget att spara in på... har ångest inför vintern för vi hade inbrottt i vindsförrådet och någon stal våra vinterjackor och ett par varma skor. Orkar inte mer snart.

  • Anonym (Fattiglapp)
    Anonym (Anonym 666) skrev 2019-09-28 08:03:56 följande:

    Ekvationerna stämmer ju inte, som du ser.

    1) Prioritera ffs. Vilka räkningar är helt onödiga? Ni måste betala el, hyra/lån, försäkringar, mat och om ni har ev. djur eller barn.

    2) Ta gärna en titt på hur mycket pengar som riksnormen räknar i utgifter för två personer, då har ni något att jämföra mot, t ex kanske ni inte har dagstidning men hur mycket spenderar ni på kläder t ex i månaden?

    3) Sluta spendera i vardagen! Man måste faktiskt inte gå till frissan var sjätte vecka, låt bli den där lilla fikan på stan osv, det kan vara vad som helst. Vill man ha koll skriver man ner sina utgifter under en månad, detaljerat.

    4) Ta bara med så mycket pengar ut som du förväntar dig spendera, t ex vid matinköp.

    5) När ni handlar mat (hur mkt per månad kostar det?) gör ni en inköpslista och håller er till den, titta på kg-priser och annat.

    Allt handlar om att i första hand minska utgifterna, i andra hand öka inkomsterna.

    Jag skulle gärna vilja veta vilka räkningar ni har på en månad, och ffa, vad gör du/ni av era pengar egentligen??

    Så här har mitt liv sett ut: Levde mest på soc fram tills jag var 25 men lyckades ändå spara flera hundra i månaden, trots att jag gillade att gå på krogen med kompisarna nästan varje helg. Jag fick 100 000:- av morsan när jag var myndig, de sparade jag tills jag började plugga på universitetet. Tog inga studielån utan levde på de där pengarna i ca 6 års tid och hade väl lite över efteråt också. Skaffade jobb. Började spara stora mängder, dvs allt jag inte spenderade. Som sambo lyckades jag spara femsiffrigt varje månad, då hade jag ändå rätt låg lön.

    Fundera på vad du gör av dina pengar, det är mitt genomgående tips.


    Gick du på soc tills du var 25 fast du hade 100.000 kr sparade som du fått av din mamma? Hur gick soc med på det?
  • Anonym (SaraAnna)
    Anonym (Anonym 666) skrev 2019-09-28 08:03:56 följande:

    Ekvationerna stämmer ju inte, som du ser.

    1) Prioritera ffs. Vilka räkningar är helt onödiga? Ni måste betala el, hyra/lån, försäkringar, mat och om ni har ev. djur eller barn.

    2) Ta gärna en titt på hur mycket pengar som riksnormen räknar i utgifter för två personer, då har ni något att jämföra mot, t ex kanske ni inte har dagstidning men hur mycket spenderar ni på kläder t ex i månaden?

    3) Sluta spendera i vardagen! Man måste faktiskt inte gå till frissan var sjätte vecka, låt bli den där lilla fikan på stan osv, det kan vara vad som helst. Vill man ha koll skriver man ner sina utgifter under en månad, detaljerat.

    4) Ta bara med så mycket pengar ut som du förväntar dig spendera, t ex vid matinköp.

    5) När ni handlar mat (hur mkt per månad kostar det?) gör ni en inköpslista och håller er till den, titta på kg-priser och annat.

    Allt handlar om att i första hand minska utgifterna, i andra hand öka inkomsterna.

    Jag skulle gärna vilja veta vilka räkningar ni har på en månad, och ffa, vad gör du/ni av era pengar egentligen??

    Så här har mitt liv sett ut: Levde mest på soc fram tills jag var 25 men lyckades ändå spara flera hundra i månaden, trots att jag gillade att gå på krogen med kompisarna nästan varje helg. Jag fick 100 000:- av morsan när jag var myndig, de sparade jag tills jag började plugga på universitetet. Tog inga studielån utan levde på de där pengarna i ca 6 års tid och hade väl lite över efteråt också. Skaffade jobb. Började spara stora mängder, dvs allt jag inte spenderade. Som sambo lyckades jag spara femsiffrigt varje månad, då hade jag ändå rätt låg lön.

    Fundera på vad du gör av dina pengar, det är mitt genomgående tips.


    Levde du under sex år på 1389 kr/mån? Eller tog du studiebidrag också så att du kom upp i typ 4500 kr? Det täcker ju knappt en normal lägenhetshyra...
  • Anonym (SaraAnna)
    Anonym (Fattiglapp) skrev 2019-09-28 08:18:05 följande:

    Gick du på soc tills du var 25 fast du hade 100.000 kr sparade som du fått av din mamma? Hur gick soc med på det?


    Undrade också över detta!
Svar på tråden Hur f*n sparar man pengar egentligen?