• Anonym (Orolig)

    Min man vill knappt ha sex

    Hej!

    Som rubriken lyder...

    Lever med en man sedan 3 år tillbaka. Vi har inga gemensamma barn, men ett barn var sedan tidigare förhållanden.

    Min man har sedan cirka ett halvår tillbaka knappt velat ha sex. Det sker ca 1 gång i månaden. Ibland går det till och med 6 veckor emellan. Jag är orolig och ledsen över detta, han tycker att jag är tramsig. Jag tjatar inte för jag vet att det kan få en tvärtom effekt. Har försökt att prata med honom om detta men han har svårt för att prata och det enda jag får ut av honom är att han inte har stor sexlust och att det inte har med mig att göra. Men det har ju inte alltid varit så här?

    Jag blir orolig över att han kanske egentligen inte älskar mig längre.

    Någon med råd och erfarenhet?

  • Svar på tråden Min man vill knappt ha sex
  • Anonym (Vad gör man)

    Jag har motsvarande problem med min sambo. Vi har också barn från tidigare relationer.

    Hon fokuserar mycket på det som ska göras idag och närmaste dagarna. Hon prioriterar sex mycket lågt och kan inte koppla av och känna lust. Hon blir avvisande om jag försöker hångla upp henne och hon blir irriterad om jag pratar om planer som rör sig längre fram än några dagar.

    Det får mig också att undra om hon älskar mig. Jag tror hon gör det men lever för oro och egna tankar.

    Och vad jag kan göra nu? Älskarinna, diskret? Separera?

    I tidigare förhållande hände liknande fast värre. Exet höll bara på med sitt jobb och sin mobil dygnet runt. Hon fräste argt om man ville kramas eller föreslog sociala aktiviteter. Exet lever isolerat nu..

  • Anonym (Anonym)

    Bakomliggande orsaker:
    *Stress
    *Mycket i vardagen som ändå gör att man får lite avkoppling
    *Man har varit tillsammans ett tag o ligger inte som kaniner längre

    Jag och min man har sex en handfull gånger om året, så har det varit många år nu och vi lider inte särskilt mycket av det. Poängen är att det måste inte vara nåt fel för den sakens skull.

  • Anonym (JP)

    Erfarenhet har jag men inga råd tyvärr. Jag är i samma läge som dig. Min man vill också bara ha sex ca 1 gång i månaden. I början, de första åren, var allt perfekt och vi hade sex dagligen. Sedan vände det och nu har vi de senaste ca 7 åren haft sex 1 gång i månaden, ibland mer sällan än så. För oss är nog hoppet om förändring borta. Jag anser mig ha provat allt och har inte hittat någonting som funkar. Så mitt enda råd är väl i så fall, prova det du kommer på men om han inte ser det som ett problem kommer han inte heller ha nån anledning att ändra sig. Så ha inte för höga förhoppningar. Fundera istället på om du står ut att leva så resten av livet.

  • Anonym (.)

    Finns typ 1000 trådar om detta.

    Det brukar koka ner till 2 val, acceptera eller lämna, för som regel finns det inget du kan göra för att öka hans lust, förutom om det är någon omständighet som tillfälligt reducerar hans lust, såsom mycket stress eller liknande.

    Tjata är ju värdelöst som du redan kommit på (dessutom brukar ju sex med nån som ställer upp i regel vara rätt värdelöst).

  • Anonym (tyvärr)

    Att säga att du är tramsig när du vill diskutera problemet är respektlöst av honom. Min erfarenhet är tyvärr att om den ena bara försöker vifta bort problemet är utsikterna till lösning små. Risken finns att han tappat känslorna för dig men inte vill erkänna det.

  • Anonym (x)
    Anonym (Orolig) skrev 2019-09-28 11:46:42 följande:

    Hej!

    Som rubriken lyder...

    Lever med en man sedan 3 år tillbaka. Vi har inga gemensamma barn, men ett barn var sedan tidigare förhållanden.

    Min man har sedan cirka ett halvår tillbaka knappt velat ha sex. Det sker ca 1 gång i månaden. Ibland går det till och med 6 veckor emellan. Jag är orolig och ledsen över detta, han tycker att jag är tramsig. Jag tjatar inte för jag vet att det kan få en tvärtom effekt. Har försökt att prata med honom om detta men han har svårt för att prata och det enda jag får ut av honom är att han inte har stor sexlust och att det inte har med mig att göra. Men det har ju inte alltid varit så här?

    Jag blir orolig över att han kanske egentligen inte älskar mig längre.

    Någon med råd och erfarenhet?


    Det kan vara så att han porrsurfar och därmed är nöjd sexuellt.
  • Anonym (Ellie)
    Anonym (Orolig) skrev 2019-09-28 11:46:42 följande:

    Hej!

    Som rubriken lyder...

    Lever med en man sedan 3 år tillbaka. Vi har inga gemensamma barn, men ett barn var sedan tidigare förhållanden.

    Min man har sedan cirka ett halvår tillbaka knappt velat ha sex. Det sker ca 1 gång i månaden. Ibland går det till och med 6 veckor emellan. Jag är orolig och ledsen över detta, han tycker att jag är tramsig. Jag tjatar inte för jag vet att det kan få en tvärtom effekt. Har försökt att prata med honom om detta men han har svårt för att prata och det enda jag får ut av honom är att han inte har stor sexlust och att det inte har med mig att göra. Men det har ju inte alltid varit så här?

    Jag blir orolig över att han kanske egentligen inte älskar mig längre.

    Någon med råd och erfarenhet?


    Tar du också initiativ till sex som han säger nej till eller väntar du ut honom och hans initiativ?
  • Anonym (Ellie)

    Jag frågar eftersom jag i vissa perioder då jag har lägre sexlust inte tar så mycket initiativ själv fast jag kan ändå tänka mig att ha sex om mannen tar initiativ.

Svar på tråden Min man vill knappt ha sex