• mammabettan

    Kostnader bonusfamilj

    Hjälp att tänka önskas!

    Min sambo och jag har gemensam ekonomi och lever i en bonusfamilj med sex barn, tre var. Vi är inte helt överens om hur vi ska resonera med kostnader som gäller barnen. Hans barn rider och deras aktiviteter kostar därför 6800 kr/år + utrustning. Mina barns aktiviteter kostar 500 kr/år och kräver ingen utrustning. Jag tycker inte att detta känns riktigt okej då de får födelsedagspresenter och julklappar för ungefär samma kostnad. Vi räknar inte kronor och ören och jag tycker att hans barn ska få rida (sa dock ifrån när de dessutom skulle gå på dans för 2000 kr till om året). Tänker jag fel när det här stör mig? Hur ska vi lösa detta? Det känns som att mina barn hela tiden förlorar för att hans barn kräver att få saker, kläder, göra grejer o han med dåligt pappa-samvete vill ju ge dem det. Mina barn kräver inget o därför går de miste. Min sambo är en generös person och förfördelar inte sina barn medvetet, men jag känner att mina barn får stå tillbaka.

  • Svar på tråden Kostnader bonusfamilj
  • enmamma

    Om något år kanske bonusarna tröttnat på ridningen medan dina barn vill satsa på motorkross.
    Hans barn kanske snart kan jobba i stallet på loven och flyttar hemifrån när de är 19 år. Dina kanske väljer att bo kvar hemma gratis och plugga tills de är 25 år.

    Tycker du får ta det som de kommer.
    Har ni ekonomi att låta barnen rida är det inga bekymmer eller.

  • Persikaplommon

    Beror lite på er inkomst också tycker jag. Är det bara en fråga om principer att det ska vara lik för alla eller måste du / dina barn avstå från någonting så din mans barn skulle få rida?

  • LoveRain

    Det är inte konstigt att barn i samma familj har olika aktiviteter som kostar olika mycket. Känns inte som det handlar om att aktiviteterna kostar olika, dina barn verkar vara nöjda mer sina?

    Du skriver att hans barn kräver ett få en massa saker och att de får det pga hans dåliga samvete. Är det kanske här problemet ligger? Du upplever att han inte riktigt kan sätta gränser, att hans barn kanske inte är så tacksamma som du skulle önska? Kanske har ni inte den gemensamma syn på barnuppfostran som no båda skulle önska?

    Ett sätt att höra det lite mer rättvist skulle kunna vara att ha en pott till varje barn som ska räcka till aktiviteter, presenter, ja allt utom nödvändiga kläder och mat. Har man en dyrare aktivitet så får man en lite billigare födelsedagspresent. Det förutsätter såklart att barnen inte är alltför små och att ni pratar ekonomi med dem och att de är insatta i upplägget.

  • Nicco123

    Varför har ni helt gemensam ekonomi om det är så olika? Jag hade inte velat ha det i ditt fall om ni tjänar ungefär lika och dessa kostnader är av betydelse. Var och en får väll betala för sina barn?

    Betalar barnens mamma nått för denna ridning? 

    Om inte annat hade jag själv velat behålla mina pengar för att lägga på mig själv... resa/ spara/ shoppa/ landställe men jag är kanske egoistisk, vad vet jag. 

  • viseversa

    Antar att han självklart ensam står för sina barns dyra vanbor? Om inte ska han såklart göra det. Du ska inte betala ett skit för hans barns intressen. Du betalar för dina han för sina. 

  • neaaaak

    Men alltså ja förstår inte varför man väljer att leva tillsammans om man inte kan se alla barnens lika värde? Hur gör man i en grund familj om ett barn väljer att spela fotboll och en rida? Måste man då kompensera upp för det barnet som har ett billigare intresse eller hur tänker ni där?!

    Jag lever själv i bonus familj. Jag har 1, han har 1 och vi har 2 gemensama. Mitt barn tävlar i cross, hans barn spelar innebandy. 1 av vårat gemensamma barn kör också cross och 1 går på gymnastik. Vi delar på allt helt lika det känns som att manjan lägga sin energi på något betydligt bättre än att bry sig om pengar när det gäller barnens aktiviteter.

  • Ess

    Jag tycker ni ska införa separat ekonomi, där ni delar på de gemensamma utgifterna eftersom ni har lika många barn vardera. Men sen så står varje föräldrapar för sina barns hobbys och övriga kostnader som rör deras barn.
    Era egna personliga utgifter står ni också själva för, så är det upp till var och en hur mycket de vill spendera respektive spara. 
    Det blir väldigt orättvist om en väljer att spendera större delen av bådas pengar på sina barn eller sig själv, så sätt er ner och diskutera hur ni ska lägga upp det för att inte den ena av er ska känna sig utnyttjad.

  • Ess
    neaaaak skrev 2019-09-29 12:10:33 följande:

    Men alltså ja förstår inte varför man väljer att leva tillsammans om man inte kan se alla barnens lika värde? Hur gör man i en grund familj om ett barn väljer att spela fotboll och en rida? Måste man då kompensera upp för det barnet som har ett billigare intresse eller hur tänker ni där?!

    Jag lever själv i bonus familj. Jag har 1, han har 1 och vi har 2 gemensama. Mitt barn tävlar i cross, hans barn spelar innebandy. 1 av vårat gemensamma barn kör också cross och 1 går på gymnastik. Vi delar på allt helt lika det känns som att manjan lägga sin energi på något betydligt bättre än att bry sig om pengar när det gäller barnens aktiviteter.


    Är det att se barnens lika värde när den enas barn har en dyr hobby som gör att den andras barn får stå tillbaks?
    Det känns som en tankevurpa!
  • neaaaak
    Ess skrev 2019-09-29 12:48:35 följande:

    Är det att se barnens lika värde när den enas barn har en dyr hobby som gör att den andras barn får stå tillbaks?

    Det känns som en tankevurpa!


    Fast ts skriver ju att hennes barn inte kräver något. Du kan ju inte direkt tvinga ett barn att hålla på med en dyr aktivitet. Vad händer om 1 år när den ena kanske inte vill rida längre och hennes barn vill börja med något dyrare?

    Nej jag tycker absolut inte att man ska neka barnen aktiviteter som kostar pengar om man nu har dessa pengar, vilket det verkar som i ts fall... Det är inte något av barnens fel att deras föräldrar gått isär eller träffat en ny för den delen heller.
  • Ess
    neaaaak skrev 2019-09-29 13:42:42 följande:
    Fast ts skriver ju att hennes barn inte kräver något. Du kan ju inte direkt tvinga ett barn att hålla på med en dyr aktivitet. Vad händer om 1 år när den ena kanske inte vill rida längre och hennes barn vill börja med något dyrare?

    Nej jag tycker absolut inte att man ska neka barnen aktiviteter som kostar pengar om man nu har dessa pengar, vilket det verkar som i ts fall... Det är inte något av barnens fel att deras föräldrar gått isär eller träffat en ny för den delen heller.
    Vissa barn och även vuxna är väldigt snälla och kräver inget, utan blir utnyttjade och får aldrig något själva för att det finns andra som inte har samma tankesätt och hela tiden ska ha och ha. Jag tror ts har börjat känna av detta nu och börjar tröttna på att det inte finns något över åt hennes barn.
    Jag har inte nämnt att neka barnen aktiviteter, snarare att kostnaden ska ligga på föräldrarna så att deras partners kan spendera sina pengar på något åt sig själv eller åt sina barn.
    Jag förstår inte varför ekonomierna ska slås ihop bara för att man ska bo ihop, det blir bara orättvisa och som nu när ts känner att det inte finns något över åt hennes barn. Med separat ekonomi hade hennes kanske kunnat få tex en bättre dator eller telefon, om deras intresse ligger mer åt det hållet och inte så mycket på aktiviteter utanför hemmet.
  • Nicco123
    neaaaak skrev 2019-09-29 12:10:33 följande:

    Men alltså ja förstår inte varför man väljer att leva tillsammans om man inte kan se alla barnens lika värde? Hur gör man i en grund familj om ett barn väljer att spela fotboll och en rida? Måste man då kompensera upp för det barnet som har ett billigare intresse eller hur tänker ni där?!

    Jag lever själv i bonus familj. Jag har 1, han har 1 och vi har 2 gemensama. Mitt barn tävlar i cross, hans barn spelar innebandy. 1 av vårat gemensamma barn kör också cross och 1 går på gymnastik. Vi delar på allt helt lika det känns som att manjan lägga sin energi på något betydligt bättre än att bry sig om pengar när det gäller barnens aktiviteter.


    Skillnaden på en kärnfamilj och bonusfamilj är att mina barn är mina barn även om man separerar, bonusbarn är inte det, de försvinner i stort sätt och där står man med en antagligen ganska ansträngd ekonomi när man separerar och bara har en inkomst ist för två för ett hushåll. DÅ hade det varit väldigt bra att själv ha sparat dom pengarna man lagt på partnerns barn. Nej det behöver inte vara millimeterrättvisa men är det stora skillnader och betydande för den gemensamma/ individuella ekonomin borde man tänka till.
  • gbgumman

    Jag förstår att du sa nej. Jag tycker ni ska sluta räkna pengar och ist räkna antal. Säg att man få max ha en aktivitet var. Eller två eller vad ni kommer överens om. Vi har sagt EN inte av ekonomiska skäl utan för tiden. Skolan och läxorna måste få ta tid. Grejen med gemensam ekonomi (tycker jag) är att man inte ska värdera saker utan var och en ska vara värd det den önskar. Min man och jag har gemensam ekonomi och vi kan diskutera vem som köper mest men aldrig vad det kostar.

  • Kusinen

    Har ni råd eller har ni inte råd? Dvs om dina barn också vill rida och gå på dans skulle det vara möjligt då? I så fall ser jag inte problemet med att var och en får gå på det intresse som man själv vill.

    Om dina barn däremot blir nekade ridning och dans för att pengarna inte räcker till alla blir det ju en annan sak.

  • Mrs Moneybags
    BurningDiamond skrev 2019-09-30 00:46:55 följande:

    Då får pappan stå för sina barns aktiviteter och du för dina barns aktiviteter. Förstår inte hur det kan vara ett problem.


    Precis, betala var och en för sina barn. Hur svårt kan det vara?

    Det låter som om alla barnen har otroligt billiga aktiviteter och det är ju bara ett plus. Var glad att en inte spelar hockey eller fotboll i något elitlag. Då kan vi snacka utgifter. 
Svar på tråden Kostnader bonusfamilj