• Sun 29 Sep 2019 09:11
    331 visningar
    6 svar
    6
    331

    Ändra bebis rutiner??

    Min pojke är 5 månader gammal och har fått in en rutin på läggdags kl 22. Han sover lite då och då under dagen men just det här med att han sover kl 22 känner jag är lite väl sent. Jag har försökt få honom att sova lite tidigare, helst 20:00 - 21:00 men då vaknar han efter en stund och är vaken till efter kl 23.. han har det liksom i sig att det inte går att sova innan 22:00. Har ni haft samma problem med något utav era barn? Hur gjorde ni då för att ändra på rutinen? Eller är det bara att acceptera och hoppas på att han ändrar sin sov vana helt själv?

  • Svar på tråden Ändra bebis rutiner??
  • Sun 29 Sep 2019 09:16
    #1

    Väcker du honom ca 2 timmar tidigare på morgonen när du försökt?

  • Sun 29 Sep 2019 09:22
    #2

    Jag behöver inte väcka honom, han sover från kl 22 eller senare till vanligtvis kl 05-06, sen är han vaken därefter i ungefär 2 timmar och sen sommar han om. Så han vaknar ju ändå rätt så tidigt.

  • Sun 29 Sep 2019 09:26
    #3

    Jag rekommenderar att du bara accepterar det. I den åldern är det mycket enklare att bara följa bebisen än att bråka om det. Att försöka ändra rutinerna leder bara till skrik, gråt och problem. Bebisen är ändå så liten att han snart har bytt dem själv oavsett.

  • Sun 29 Sep 2019 09:32
    #4

    Jo det förstår jag, jag är bara rädd att han kommer hålla kvar just den här rutinen att han sover sent och vaknar tidigt.. för jag har liksom försökt få honom att sova tidigare men han typ känner av att det är för tidigt, så han sover en stund och vaknar igen

  • Sun 29 Sep 2019 09:58
    #5

    Min son var också bara vaken max 2 timmar efter att han vaknat innan han behövde sova igen. Det samma gäller alla de 5 barn jag känner i samma ålder. Det är liksom så många barn gör.

    Vår son somnade också kl 22. Enda sättet att få honom att somna tidigare var att väcka honom lika många timmar tidigare på morgonen så totalsömnen blev samma. Vill du att han somnar kl 21 så skulle jag väcka honom kl 04, vilket jag förstår att du inte vill.

  • Sun 29 Sep 2019 10:11
    #6

    Jag rekommenderar att du inte stör hans sovrutiner. De kommer att ändras. Han kommer att sova middag 3 gånger om dagen, gå över till 2 gånger och slutligen 1 gång. Allt det inom ett år. För varje gång kommer hans sovtider att ändras helt. Om du lägger dig i, kan det sluta med att han inte sover alls. Inte tillräckligt i alla fall.

Svar på tråden Ändra bebis rutiner??