• Sun 29 Sep 2019 09:28
    845 visningar
    6 svar
    6
    845

    Hur sjuk får man vara på kundmöte?

    Var går gränsen för hur sjuk man kan vara på ett kundmöte?

    På företaget jag jobbar är det ovanligt att man är sjukskriven när man är sjuk, då jobbar man istället hemifrån.

    Vi är rådgivare och är ibland ute på kundbesök. Jag skulle vad ni tycker om att man åker på kundbesök som är flera timmar trots feber och halsont.

    Själv blev jag anmodad att vara med på kundmöte trots stämbandsinflammation (utan feber). Jag hade då tappat rösten, men skulle trots det vara med för jag kunde anteckna (jag är inte sekreterare). En annan medarbetare hade hög feber och tvekade inte att vara med.

    Var går gränsen för hur sjuk man kan vara på ett kundmöte?

  • Svar på tråden Hur sjuk får man vara på kundmöte?
  • Sun 29 Sep 2019 09:37
    #1

    Problemet på din arbetsplats är att det finns en förväntan på att ni ska arbeta trots att ni är sjuka. Det är inte ok att pressa sina anställda att hoppa över sjukskrivning. Det är inte sunt i längden.

    Visst, du kan säkert jobba om ditt allmäntillstånd är bra men det måste vara upp till dig! Din chef ska inte pressa dig till det! Din kollega med hög feber bör naturligtvis vara hemma och vila. Som kund hade jag inte uppskattar att ha möte med sjuka människor och jag hade funderat på hur värderingarna på företaget ser ut egentligen.

    I en sund arbetsmiljö kan man vara hemma när man är sjuk och man kan vabba när barnen är sjuka utan sura miner från chef och kollegor.

  • Sun 29 Sep 2019 09:57
    #2

    Låter inget vidare. Tror din chef kunden blir glad om hen blir smittad av er?

    Det är synd om båda anställda och kunder i en sådan arbetsmiljö.

  • Sun 29 Sep 2019 10:20
    #3

    Tack för era svar. Jag vill på något sätt ta upp detta med chefen. Förutom att det är osunt att jobba när man är sjuk så tycker jag det är oprofessionellt. Vi har hög timpenning och när vi debiterar kunderna ska de få valuta för pengarna. Och självklart är det aldrig okej att riskera att smitta någon, varken arbetskamrater eller kunder. Mitt största problem är att det är delägarna som gör såhär och sätter kulturen. Jag funderar på hur jag på ett smidigt sätt ska ta upp detta då problemet kommer uppifrån, men jag känner absolut att det inte är okej att bara gå med på det.

  • Sun 29 Sep 2019 10:32
    #4
    +1

    Som betalande kund skulle jag bli rätt lack om de skickade in nån smitthärd...

  • Sun 29 Sep 2019 12:56
    #5
    Drottningen1970 skrev 2019-09-29 10:32:38 följande:

    Som betalande kund skulle jag bli rätt lack om de skickade in nån smitthärd...


    Samma här. Tänk om kunden har immunnedsättning av någon anledning. Medfödd eller pga cancerbehandling eller något.
    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Mon 30 Sep 2019 11:35
    #6

    Skulle säga att lägsta nivån är ju att man skall vara feberfri.

    Tycker att du har en riktigt dålig arbetsgivare. Sådant kortsiktigt tänkande skapar mer problem än det löser.


    Det skall vara kul, annars är det så tråkigt!
Svar på tråden Hur sjuk får man vara på kundmöte?