• Anonym (Osäke­r)
    Sun 29 Sep 2019 14:50
    2504 visningar
    10 svar
    10
    2504

    Kärlek som övergått i vänskap

    Jag har varit ihop med min sambo i över 10 år nu. Vi har ett bra liv tillsammans. Fantastiska barn, fint hus osv. Vi har alltså byggt upp något väldigt bra som jag är otroligt stolt över.

    Nu är det så att jag känner att det som varit ett förhållande med mycket kärlek och lust har under det senaste året övergått till mer vänskap än kärlek.

    Vi har sex 1-2 ggr i veckan men inte det känns riktigt rätt längre, jag gör det väl mest för att det ska vara så...

    Jag känner mig som en idiot, att jag är otacksam för att jag inte uppskattar det vi har men å andra sidan känner jag mig orättvis om jag inte berättar för henne hur jag känner. Jag älskar henne fortfarande, så som man älskar sin bästa vän och vill ju absolut inte såra henne.

    Ska kanske tillägga att jag är ganska säker på att hon inte känner samma som mig.

    Så... Är det såhär det är efter 10 år tillsammans eller är det kanske dags att ta tag i "problemet"?

  • Svar på tråden Kärlek som övergått i vänskap
  • Anonym (LL)
    Sun 29 Sep 2019 15:20
    #1

    Jag tror faktiskt att de flesta förhållandena hamnar där så småningom, speciellt om inte båda personer är beredda att kämpa för att det inte ska hända.

  • Anonym (V)
    Sun 29 Sep 2019 16:23
    #2

    Det är något fint och djupt och värdefullt den vänskapen mellan ett par som har varit tillsammans i många år. Man blir trygg med varandra. Det blir kanske aldrig som det var i början med spänning och attraktionen. Kasta inte bort detta för att en osäker känsla har kommit in och för att du inte älskar på det sättet. Om du avslutar och kommer in i någon ny relation så kan det bli kort relation eller en lång som slutar som denna. Tror inte att din lycka finns där. Målet i ett förhållande är att det ska bli långvarigt och kärleksfullt och att man blir som bästa vänner till slut som lever tillsammans och har ett gott liv trots att den heta kärleken inte finns kvar.

  • Anonym (A)
    Sun 29 Sep 2019 16:24
    #3
    Anonym (V) skrev 2019-09-29 16:23:09 följande:
    Det är något fint och djupt och värdefullt den vänskapen mellan ett par som har varit tillsammans i många år. Man blir trygg med varandra. Det blir kanske aldrig som det var i början med spänning och attraktionen. Kasta inte bort detta för att en osäker känsla har kommit in och för att du inte älskar på det sättet. Om du avslutar och kommer in i någon ny relation så kan det bli kort relation eller en lång som slutar som denna. Tror inte att din lycka finns där. Målet i ett förhållande är att det ska bli långvarigt och kärleksfullt och att man blir som bästa vänner till slut som lever tillsammans och har ett gott liv trots att den heta kärleken inte finns kvar.
    Så fina ord.
  • Anonym (Alias­)
    Sun 29 Sep 2019 17:05
    #4

    Det sägs ju att vi människor gillar det vi investerar i, dvs att vi gillar andra mer om vi gör något för dom än vi gör om de gör något för oss. Testa göra precis tvärtemot för det du känner, uppvakta henne extra under några veckor överraska med en spa helg eller något. Funkar det inte då så vet du.

  • Anonym (Såärd­et)
    Sun 29 Sep 2019 17:23
    #5

    Förhållanden går upp och ner över tid.
    Finns grunden så kommer allt det goda säkert
    tillbaka så småningom.
    Har tyvärr upplevt motsatsen - MEN,
    då hittade jag en kvinna som jag/vi känner att vi
    faktiskt kan klara ALLT tillsammans.
    Tog 50 år men det var det värt .... eller så var
    det så att det krävdes 50 år för att man skulle
    kunna inse och uppskatta att ta hand om varandra???

  • Anonym (Emma)
    Sun 29 Sep 2019 17:30
    #6

    Tycker alias och v har bra tankar. Jag hörde på nån pod att kärlek är ett verb och inte ett substantiv. Det är känslor du framkallar och du kan känna dig kär utan att personen är i närheten. Kärlek är även en färskvara och måste underhållas för annars försvinner den. Jag tror att det är en god idé att bryta upp vardagen med något annorlunda. Man hamnar lätt i sina rutiner och bekvämligheten i den. Jag tror även att det är viktigt att prata med henne. Hon kan inte göra något om hon inte vet att något ä fel. Ni båda behöver anstränga er lite och ta iniativ till att uppvakta varandra. Det kommer inte funka om du gör allt jobb och sen förvänta dig iniativ från henne utan att säga något. Det krävs två för att ett förhållande ska fungera.

  • Anonym (famil­jenoch­äktens­kapet!­)
    Sun 29 Sep 2019 17:35
    #7
    +1

    Ja, du är otacksam. Eller snarare, du är en helt vanlig nutidskvinna som inte förmått värja dig mot globalismens påverkanskampanj.

    Vänskap är inte att förakta och en relation ser inte likadan ut livet igenom. Att det inte är speciellt spännande efter tio år är normalt. Hos nutidskvinnan( och många män med) skapas en känsla av att något är feeel när hon inte känner ständiga nya kickar och det inte är så många nya grejer(förlovning, bröllop, graviditeter, husköp etc) för henne att få uppmärksamhet över och så ger det ena det andra. Lår barnen behålla hem och familj. Sitt still i båten och var tacksam för vad du har och fokusera inte på vad du inte har. Sedan händer livet alldeles av sig självt .

  • Anonym (Såärd­et)
    Sun 29 Sep 2019 17:49
    #8
    Anonym (familjenochäktenskapet!) skrev 2019-09-29 17:35:05 följande:

    Ja, du är otacksam. Eller snarare, du är en helt vanlig nutidskvinna som inte förmått värja dig mot globalismens påverkanskampanj.

    Vänskap är inte att förakta och en relation ser inte likadan ut livet igenom. Att det inte är speciellt spännande efter tio år är normalt. Hos nutidskvinnan( och många män med) skapas en känsla av att något är feeel när hon inte känner ständiga nya kickar och det inte är så många nya grejer(förlovning, bröllop, graviditeter, husköp etc) för henne att få uppmärksamhet över och så ger det ena det andra. Lår barnen behålla hem och familj. Sitt still i båten och var tacksam för vad du har och fokusera inte på vad du inte har. Sedan händer livet alldeles av sig självt .


    Du är inne på rätt spår... tyvärr är det enklare
    idag att "scrolla vidare" även med partners.
  • Sun 29 Sep 2019 18:08
    #9
    Anonym (familjenochäktenskapet!) skrev 2019-09-29 17:35:05 följande:

    Ja, du är otacksam. Eller snarare, du är en helt vanlig nutidskvinna som inte förmått värja dig mot globalismens påverkanskampanj.

    Vänskap är inte att förakta och en relation ser inte likadan ut livet igenom. Att det inte är speciellt spännande efter tio år är normalt. Hos nutidskvinnan( och många män med) skapas en känsla av att något är feeel när hon inte känner ständiga nya kickar och det inte är så många nya grejer(förlovning, bröllop, graviditeter, husköp etc) för henne att få uppmärksamhet över och så ger det ena det andra. Lår barnen behålla hem och familj. Sitt still i båten och var tacksam för vad du har och fokusera inte på vad du inte har. Sedan händer livet alldeles av sig självt .


    Globalismen?

    Nutidskvinna? Han är en han. Han är inte en hon.

    Snömos!
  • Anonym (famil­jenoch­äktens­kapet!­)
    Sun 29 Sep 2019 18:14
    #10
    sillson skrev 2019-09-29 18:08:23 följande:

    Globalismen?

    Nutidskvinna? Han är en han. Han är inte en hon.

    Snömos!


    Ja, globalismen. Och vad det är för kön på ts kvittar då globalismen främst riktar sig mot kvinnor , därav "nutidskvinna".
Svar på tråden Kärlek som övergått i vänskap