• Mon 30 Sep 2019 03:29
    494 visningar
    2 svar
    2
    494

    9 månaders gallskriker HELA NÄTTERNA

    Hej.. snälla hjälp..

    Min 9 månaders bebis gallskriker hela nätter. Han har aldrig sovit hela nätter utan alltid ammat 2-12 gånger ungefär. Han är oerhört bestämd och viljestark.

    Han sover som en dröm på dagarna ute i vagnen (gjort sedan kanske 5 mån iaf) och nattningarna på kvällen tar ca 10-30 min på en bra dag. Men vi gungar honom till sömns i famnen och lägger sedan mer honom i spjälsängen.. han kan inte somna själv.. sedan sover han i spjälsängen med eventuella uppvak var 40:e minut tills vi lägger oss och då hamnar han i sängen där han helst ammar (även på helt tomma bröst) HELA NATTEN.

    Jag jobbar sedan i somras men pappan som är föräldraledig får inte trösta. Han kan avstå amma men bara om han får vaggas i min famn. När pappan till slut ändå får ta honom för att jag måste upp kommande morgon och jobba så gallskriker han i vild panik på högsta volym resten av natten (så jag sover ändå inte).

    Jag är helt psykiskt knäckt och känner mig som historiens SÄMSTA MAMMA..

    Tips? Råd? Erfarenheter? HJÄLP?

    Ps. BVC har varit till NOLL hjälp.. dom bara konstaterar att alla barn sover olika.

    Pps. Han är INTE mammig på dagarna. Då struntar han helt i mig och vill enbart leka med pappan.

  • Svar på tråden 9 månaders gallskriker HELA NÄTTERNA
  • Anonym (Mamma­n)
    Mon 30 Sep 2019 06:14
    #1

    Ni måste komma tillrätta med problemet. Prova att ge något mer innan sänggående som mjölkersättning eller välling. Det låter som att han inte är tillräckligt mätt. Sedan drar ni ner på dagsvilan och begränsar den till att han enbart vilar typ innan kl 15. Ha sedan en fast sovtid där han går och lägger sig kl 19 tex varje dag.

    Nu är han ju fortfarande så liten så jag hade låtit honom sova i sängen hos mig, men jag förstår om du vill att han sover själv. Dock kan det uppstå en slags separationsångest i detta så en grej kan ju vara att han alltid ska somna själv i sin säng och vaknar han under natten så får han komma in och sova hos er. Min rekommendation är att du helt tar bort amningen nu.

    Hoppas på det bästa för er!

  • Mon 30 Sep 2019 22:55
    #2

    Vid 8-9 mån ålder är det en utvecklingsfas där barnet kan bli fruktansvärt klängigt på modern. Jag minns att jag inte kunde gå in på toa ens utan att lillen fick panik så fort jag försvann ur synhåll. Det går över. Håll ut!

    Vad gäller amning. Ge barnet ersättning/välling nu en period tills det lugnat ner sig lite, då kan pappan också mata.

    Håll även utkik efter eventuell tandsprickning, det kan störa sömnen också.

    Det kommer bli bättre, lovar

Svar på tråden 9 månaders gallskriker HELA NÄTTERNA