• Jagerika

    Hur vanligt är det att få tvillingar vid IVF?

    Som rubriken lyder, hur vanligt är det att få tvillingar vid IVF? Jag och min sambo ska genomgå IVF och har första mötet nu i Oktober. Jag har tvillingar i min släkt men inte min man, det kanske också spelar roll? Någon som har nån länk där man kan läsa om statistik kring detta? Vi har inga barn sen innan så blir ju självklar glada om det ens kommer funka, men är bara lite nyfiken! Nån här inne som fått tvillingar genom IVF kanske?

  • Svar på tråden Hur vanligt är det att få tvillingar vid IVF?
  • Anonym (Hanna)

    Förr på 80-90 talet var det vanligt att få tvillingar vid IVF eftersom fler än ett ägg befruktades och sattes in i livmodern.

    Nu för tiden befruktas endast ett ägg vid ivf så risken/chansen för tvillingar vid IVF är betydligt lägre nu för tiden.

  • Jagerika
    Anonym (Hanna) skrev 2019-09-30 08:38:41 följande:

    Förr på 80-90 talet var det vanligt att få tvillingar vid IVF eftersom fler än ett ägg befruktades och sattes in i livmodern.

    Nu för tiden befruktas endast ett ägg vid ivf så risken/chansen för tvillingar vid IVF är betydligt lägre nu för tiden.


    Jag har läst att dom bara sätter in ett ägg vid insättning, men också läst om tjejer som fått två? Då kanske dom varit utomlands och gjort IVF då? Men sen tänker jag att det borde vara sjukt svårt att enbart få tag i en spermie och föra in, att det *råkar* komma med två in i ägget vid befruktning? Det är bara mina tankar haha
  • Anonym (No)
    Jagerika skrev 2019-09-30 08:51:33 följande:

    Jag har läst att dom bara sätter in ett ägg vid insättning, men också läst om tjejer som fått två? Då kanske dom varit utomlands och gjort IVF då? Men sen tänker jag att det borde vara sjukt svårt att enbart få tag i en spermie och föra in, att det *råkar* komma med två in i ägget vid befruktning? Det är bara mina tankar haha


    Det handlar oftast om att man sätter in två befruktade ägg, inte att två spermier når ägget samtidigt.
  • Anonym (Hanna)
    Jagerika skrev 2019-09-30 08:51:33 följande:

    Jag har läst att dom bara sätter in ett ägg vid insättning, men också läst om tjejer som fått två? Då kanske dom varit utomlands och gjort IVF då? Men sen tänker jag att det borde vara sjukt svårt att enbart få tag i en spermie och föra in, att det *råkar* komma med två in i ägget vid befruktning? Det är bara mina tankar haha


    I Sverige befruktas bara ett ägg och ja, utomlands kan de befrukta fler ägg vid IVF eftersom de har andra lagar.
  • Bunny on speed

    Oftast sätts bara ett ägg in i Sverige. Det kan ju dock sedan dela sig till enäggstvillingar.

    Om spermierna är ok låter man dem befrukta ägget "naturligt", men väljer alltså inte ut en spermie.

    Har man flera befruktade ägg fryses resten ner.


    Bunnies, it must be bunnies!
  • Bunny on speed
    Anonym (Hanna) skrev 2019-09-30 08:57:24 följande:

    I Sverige befruktas bara ett ägg och ja, utomlands kan de befrukta fler ägg vid IVF eftersom de har andra lagar.


    Nej, man tar ut alla ägg och för dem samman med sperma. Oftast får man alltså flera befruktade ägg.
    Bunnies, it must be bunnies!
  • Anonym (Hanna)
    Bunny on speed skrev 2019-09-30 09:43:43 följande:

    Nej, man tar ut alla ägg och för dem samman med sperma. Oftast får man alltså flera befruktade ägg.


    Ja, men det är bara ett befruktat ägg som sätts in i livmodern menar jag.
  • Bunny on speed
    Anonym (Hanna) skrev 2019-09-30 09:44:47 följande:

    Ja, men det är bara ett befruktat ägg som sätts in i livmodern menar jag.


    Det håller jag med om däremot :)
    Bunnies, it must be bunnies!
  • Anonym (Ä)

    Väldigt ovanligt. Sätter man bara in 1 embryo, vilket man oftast gör i sverige, blir det bara 1 barn med undantag för om embryot delar sig. Då kan det bli identiska tvillingar. Chansen att få identiska tvillingar efter IVF är dock lite högre än normalt, ca 1,7-3,3% chans beroende på äggens ålder (högre chans om kvinnan var under 35 än över vid äggplocket), normalt är det 0,25-0,5% chans för enäggstvillingar. Man vet inte riktigt varför chanserna ökar med IVF men utöver äggens ålder så vet att ICSI, assisterad kläckning och att odla embryot till dag 5 innan insättning är faktorer som ökar chanserna.

    Om man sätter in två embryon, vilket man gör ibland om t.ex flera tidigare försök med 1 embryo misslyckats, är chanserna högre. Runt 8% chans om kvinnan (eller snarare äggen) är över 37 år och 28% om kvinnan (äggen) är under 37 år. Det blir i sådana fall tvåäggstvillingar.

    Det spelar ingen roll om du har tvillingar i släkten eller inte. Antingen sätter de in 1 embryo och då har du samma chans som alla andra att få tvillingar oavsett om du har tvillingar i släkten eller inte gör enäggstvillingar är inte ärftligt. Eller så sätter de in 2 och även då har ni samma chans som alla andra.

  • Anonym (Em)

    Ja alla i tråden har ju rätt. Man sätter oftast bara in ett ägg i sverige.

    Men jag har faktiskt en kompis som de satte in tre befruktade ägg i. Jag blev förvånad när jag hörde det. Men det var bara ett som fastnade ändå så hon fick ett barn till sist.

    Jag tror att de gjorde så pga att de hade så många år av misslyckade försök bakom sig och äggkvaliten var inte på topp, så de ville väl ge det lite bättre odds att lyckas.

Svar på tråden Hur vanligt är det att få tvillingar vid IVF?