• Thessiss

    Hjälp hb på 81 bara

    Hej.

    Jag är gravid i v 33 och fick ta ett blodprov förra veckan för att kolla hb värdet då det var lite lågt för nån månad sen. Låg då på 105 så har ätit 2 niferex om dagen.

    Men nu är alltså mitt hb på 81 och järnvärde tror jag det hette ligger på 4.3 och ska vara minst 9.

    Någon som har tips på hur man kan få upp dessa värden snabbt?

    Mår uruselt om dagarna med trötthet och yrsel så fort jag rör på mig

  • Svar på tråden Hjälp hb på 81 bara
  • UndrandeSökare
    Thessiss skrev 2019-09-30 11:05:59 följande:

    Hej.

    Jag är gravid i v 33 och fick ta ett blodprov förra veckan för att kolla hb värdet då det var lite lågt för nån månad sen. Låg då på 105 så har ätit 2 niferex om dagen.

    Men nu är alltså mitt hb på 81 och järnvärde tror jag det hette ligger på 4.3 och ska vara minst 9.

    Någon som har tips på hur man kan få upp dessa värden snabbt?

    Mår uruselt om dagarna med trötthet och yrsel så fort jag rör på mig


    När jag hade så låga järnvärden som du har nu, sa min läkare att jag hade "grav järnbrist" och gav mig järndropp. Det är snabbaste sättet att få upp järnvärdet.

    Speciellt när inte ens dubbla Niferex hjälpt dig.

    Boka en tid hos din läkare och be att du får ett recept på järndropp. Medicinen heter Ferinject. Du löser ut den själv mot recept på Apoteket (den är rätt så dyr) och sen späder kliniken ut medicinen med 100ml koksaltlösning i dropppåse, och man får sen in det genom en nål i armen under en timmes tid.

    Då får man sina järndepåer återställda direkt.

    Lycka till.
  • 1234568

    Har du inte talat om svaren med läkaren? Du behöver få järndrop. Om inget görs nu så kommer du snart behöva blod. Det du kan göra själv tills dess är att öka på niferex till 3-4 st/dygn (4 är absolut max). Men se till att få drop så snabbt som möjligt.

  • Thessiss

    Nej. Bm tog dessa prov förra veckan men jag har inte fått svar från henne än ang detta.

    Såg de själv när jag loggade in på 1177.se

  • PappaAnnorlunda

    Med tanke på din graviditet och att det är viktigt både för dig och för barnet att få upp värdet snabbt så tror jag att det bästa för dig vore att få järn intravenöst. Så jag föreslår att du frågar din läkare om det. Det tar lång tid att få upp järnvärdet med Niferex eller Duroferon, kanske ett halvår till ett år och det är ju inte rimligt att barnet kanske påverkas och du mår dåligt under en så lång och viktig tid, så järn intravenöst för dig och ditt barn tror jag skulle vara det allra bästa.

  • Thessiss

    Okej får vänta tills bm har kontaktat mig om detta. Har ingen fast läkare på vc som jag går hos.

  • Johanna1986

    Ring din bm genast. Ifall din förlossning startar spontat tidigt kan de bli väldigt allvarligt för både dig själv å barnet. Vill ibte skrämma dig. Men vänta inte på att bm ska kontakta dej utan kontakta henne själv!


    Thessiss skrev 2019-09-30 13:42:24 följande:

    Okej får vänta tills bm har kontaktat mig om detta. Har ingen fast läkare på vc som jag går hos.


  • Nellan12

    Barnmorskan kontaktar dig säkert snart. Jag har haft längre än så utan att de var någon fara. Niferex har aldrig funkat bra för mig. Har dom kollat hur ditt B12 värde ser ut? Försök undvika mjölkprodukter, de gör att man tar upp mindre järn och försök få i dig mycket c-vitamin och försök få i dig mycket järn från naturliga källor 

  • Thessiss

    Nej det tror jag inte hon har kollat.

    Mjölkprodukter använder jag inte då jag har barn med som har mjölkproteinallergi så inget sånt finns hemma och jag hatar alla dessa ersätningsprodukter.

    C vitamin tar jag varje dag och gjort en längre tid.

  • 1234568
    Thessiss skrev 2019-09-30 13:42:24 följande:

    Okej får vänta tills bm har kontaktat mig om detta. Har ingen fast läkare på vc som jag går hos.


    Nej du ska inte vänta. Hb 81 är en akut sak. Om hb hinner sjunka ännu met (vilket det tydligen gör för dig trots niferex) så kommer du behöva blod. Och att få blod är inte riskfritt och ska undvikas om man kan. Men gränsen för när man måste ha blod ligger omkring 80 och under. Du har inte tiden till din fördel just nu.

    Barnet behövet mycket järn, och barnet får sina järnförråd från dig om några veckor. Eftersom du inte har något att ge, så kommer ditt barn få börja livet med järnbrist, vilket påverkar alla funktioner i vår kropp.

    Du ska även gå igenom en förlossning där du kommer förlora blod. Med ett utgångsläge med hb 80 så riskerar du ditt eget liv om du genomgår en förlossning. Man drar anemi gränsen något lägre när man är gravid. Men allt under 110 är anemi när man är gravid. Du har 80! Dom flesta lever inte längre vid 50-60.

    Du ska kontakta din bm eller en läkare imorgon. Både för din och ditt barns säkerhet.
Svar på tråden Hjälp hb på 81 bara