• elinelly

    Studier och jobb, sjukskriven UTAN sjukpenning?

    Hej!


    Om jag är sjukskriven på 25%, dvs jobbar 75, och skall påbörja studier inom den här ramen, kan jag göra det utan att det blir några problem, om jag AVSTÅR ifrån sjukpenning ifrån försäkringskassan? Ska inte heller ansöka om bidrag ifrån CSN. Dvs - inga bidrag alls. Är detta okej, eller finns det någon instans som säger att man inte får göra så? 

  • Svar på tråden Studier och jobb, sjukskriven UTAN sjukpenning?
  • Anonym (Q)

    Om jag förstår dig rätt så ska du fortsätta att jobba 75% och studera på 25%?

    Om du avstår sjukpenning så är det helt okej, men du ska vara medveten om att eftersom du inte har csn så tappar du då din heltids-sig.

    I vissa fall kan det även vara okej att studera med sjukpenning beroende på vad du normalt jobbar med (vad du är sjukskriven från) samt vad du har för besvär.
    För det kan ju vara så att din arbetsförmåga är nedsatt i förhållande till ditt jobb men inte i förhållande till studier.

  • elinelly
    Anonym (Q) skrev 2019-10-01 11:50:23 följande:

    Om jag förstår dig rätt så ska du fortsätta att jobba 75% och studera på 25%?

    Om du avstår sjukpenning så är det helt okej, men du ska vara medveten om att eftersom du inte har csn så tappar du då din heltids-sig.

    I vissa fall kan det även vara okej att studera med sjukpenning beroende på vad du normalt jobbar med (vad du är sjukskriven från) samt vad du har för besvär.
    För det kan ju vara så att din arbetsförmåga är nedsatt i förhållande till ditt jobb men inte i förhållande till studier.


    Jag skall studera på 50%. 


    Jag är sjukskriven i 2 veckor, för att sedan återgå till min normala tjänstgöringsgrad, dvs 90%. 


    Jag har ansökt om tjänstledigt, så jag skall börja arbeta 70% fr.o.m 18/11, men är som sagt sjukskriven under 2 veckor till innan jag börjar på mina 90%, fram tills den 18/11. 


    Så, med andra ord, så undrar jag om jag är tvungen att avbryta min sjukskrivning redan fr.o.m nästa vecka för att jag skall få börja studera? Som sagt, studiemedel och sjukpenning bryr jag mig inte om, orkar inte hålla på och dona med försäkringskassan.

  • Anonym (Herre)

    Du bör skydda din sgi. Sgi=sjukpenningsgrunnande inkomst.

    Förlorar du den får du ingen ersättning om du blir sjukskriven, måste vabba eller vara föräldraledig.

    Det tar 6 mån att få ny sgi.

    Varför vill du få glapp och avstå?

  • elinelly
    Anonym (Herre) skrev 2019-10-01 12:15:11 följande:

    Du bör skydda din sgi. Sgi=sjukpenningsgrunnande inkomst.

    Förlorar du den får du ingen ersättning om du blir sjukskriven, måste vabba eller vara föräldraledig.

    Det tar 6 mån att få ny sgi.

    Varför vill du få glapp och avstå?


    Jaha, då är jag med!


    Min SGI har jag nog redan sabbat. Jag har varit fullt sjukskriven sedan strax innan sommaren, och återgår i jobb först denna veckan. 


    Barn har jag inte några, så just den delen är inget problem. 


    Vill påbörja och kunna avsluta studierna så snart som möjligt, så att jag kan få chansen att komma ifrån det arbetet jag har idag... Dvs, det som har sett till att jag blivit sjukskriven från första början. 

  • Anonym (Q)

    Din SGI är skyddad så länge du är sjukskriven för hela din SGI! Så om du nu jobbar 75 % av din SGI och är sjukskriven till resten så är den fortfarande skyddad!

    Förstår inte varför du inte ens tänker söka bidrag från CSN (behöver ju inte låna)? När du pluggar 50 % så har du ju rätt till det (förutsatt att det är en CSN-berättigad utbildning). Då skyddar du även SGI.

  • elinelly

    Men om jag är sjukskriven så har jag väl ändå inte rätt till CSN? Det är väl FK som tar över när man är sjukskriven?

  • elinelly

    Jag kommer alltså söka efter att jag har gått upp till min ordinarie tjänstgöringsgrad, bara inte nu när jag är sjukskriven :) 

  • Anonym (Q)
    elinelly skrev 2019-10-01 12:55:32 följande:

    Men om jag är sjukskriven så har jag väl ändå inte rätt till CSN? Det är väl FK som tar över när man är sjukskriven?


    Så länge du inte ansöker om sjukpenning så skiter FK fullständigt i vad du gör..
    Varför skulle FK bry sig om ifall du väljer att studera istället för att jobba heltid?

    Kommer du att stå som delvis sjukskriven hos din arbetsgivare? Iså fall behöver du ju läkarintyg på den biten som du är sjukskriven för. Din arbetsgivare kommer isåfall att meddela FK att du är sjukskriven och du får en ansökan om sjukpenning hemskickad. Men du väljer ju själv om du ska ansöka om det eller inte!

    Tänker att det väl snarare är din arbetsgivare som kan ha åsikter om ifall du studerar istället för att jobba om du är sjukskriven?
Svar på tråden Studier och jobb, sjukskriven UTAN sjukpenning?