• Tue 1 Oct 2019 17:17
    1557 visningar
    5 svar
    5
    1557

    Temphöjning - för sent att bli gravid?

    Hej, 
    Jag undrar om någon kan hjälpa mig, jag använder Natural cycles. När jag fått temperaturhöjning indikerar det ägglossning som jag förstått. Är det för sent att ligga och bli gravid när temperaturshöjningen redan kommit, dvs på första dagen jag får en höjning? 

    Eller måste man pricka in några dagar före temphöjningen för att bli gravid, hoppas ni fattar! 

  • Svar på tråden Temphöjning - för sent att bli gravid?
  • Tue 1 Oct 2019 17:20
    #1
    Soffan1989 skrev 2019-10-01 17:17:51 följande:

    Hej, 
    Jag undrar om någon kan hjälpa mig, jag använder Natural cycles. När jag fått temperaturhöjning indikerar det ägglossning som jag förstått. Är det för sent att ligga och bli gravid när temperaturshöjningen redan kommit, dvs på första dagen jag får en höjning? 

    Eller måste man pricka in några dagar före temphöjningen för att bli gravid, hoppas ni fattar! 


    Temphöjning sker först efter ägglossning redan skett så kan va lite sent att ha sex då fast skadar aldrig att ha det.
    Bästa sättet e ju att ha sex innan liksom..dem säger ju att störst chansen e nåra dar innan ägglossnning på dagen samt dagen efter...
  • Tue 1 Oct 2019 21:29
    #2

    Okej tack så mycket! Det känns rimligt :)

  • Sat 19 Oct 2019 15:21
    #3
    Soffan1989 skrev 2019-10-01 21:29:52 följande:

    Okej tack så mycket! Det känns rimligt :)


    Nu är det ju ett tag sen du ställde frågan men så här har min temp sett ut denna månad. På torsdagen den 17/10 vid 13:30 var jag hos läkaren. Min äggblåsa var då 19 mm stor. Han sa att ägget nog släpper senast lördag. På fredag morgon var min temp förhöjd. Så någon gång mellan 13:30 - 06:00 har mitt ägg släppt. Ett ägg kan ju bli befruktat inom 24 timmar efter det släppt så jag skulle inte säga att det är kört om man har sex samma dag som temphöjningen men skulle se till att ha sex på morgonen.

  • Sun 20 Oct 2019 19:12
    #4
    larssonc skrev 2019-10-19 15:21:47 följande:

    Nu är det ju ett tag sen du ställde frågan men så här har min temp sett ut denna månad. På torsdagen den 17/10 vid 13:30 var jag hos läkaren. Min äggblåsa var då 19 mm stor. Han sa att ägget nog släpper senast lördag. På fredag morgon var min temp förhöjd. Så någon gång mellan 13:30 - 06:00 har mitt ägg släppt. Ett ägg kan ju bli befruktat inom 24 timmar efter det släppt så jag skulle inte säga att det är kört om man har sex samma dag som temphöjningen men skulle se till att ha sex på morgonen.


    Tack för svar! Jag har så oregelbunden mens så svårt att veta när jag har ägglossning , hade därför hoppats på att det inte var för sent då man ser temperaturshöjning men då kan det finnas hopp alltså!:)
  • Sun 20 Oct 2019 19:43
    #5
    Soffan1989 skrev 2019-10-20 19:12:52 följande:
    Tack för svar! Jag har så oregelbunden mens så svårt att veta när jag har ägglossning , hade därför hoppats på att det inte var för sent då man ser temperaturshöjning men då kan det finnas hopp alltså!:)
    Kombinera gärna med att hålla koll på sekret, det ger en superbra hint om vilka dagar du är fertil! När de är antingen väldigt vattniga eller typ som rå äggula, då är det bara till att hoppa på mannen. Flört Kan även löna sig att bekräfta med ett äl-test om du ser sånt sekret men vill känna dig extra säker. Den typen av sekret dyker upp några dagar innan äl, så man får lite mer tid på sig än om man endast tempar.
Svar på tråden Temphöjning - för sent att bli gravid?