• Katten346

    Hur hantera jobbiga försäljare?

    Det här blev en konstig rubrik och frågan är förmodligen ännu konstigare, men jag vet inte riktigt hur jag ska formulera den eller var den platsar bäst.

    En sak jag verkligen upplever som ett problem är personer som jag betalar för att utföra en tjänst, som frisörer eller fotvårdsterapeuter, som hela tiden försöker inleda samtal trots att jag markerar mitt ointresse.

    Så här kan det låta: "Hade du en bra helg?" Jag vill inte prata så mumlar något ohörbart. Då fortsätter människan: "Gjorde du något särskilt?" Jag tar upp mobilen och låtsas SMS:a för att slippa prata för det enda jag vill ha är en stunds avkoppling efter en lång arbetsdag...men trots att jag inte svarar fortsätter människan med att fråga hur semestern varit, om jag har några planer för den kommande helgen eller julen eller påsken eller vad det nu kan vara...det tar aldrig slut, jag råkar alltid ut för det, och undrar mer och mer om de får lära sig det på kurser eller vad det beror på.

    Jag är totalt ointresserad av att småprata i en sådan situation, och det enda jag vill är att bli lämnad i fred. Men det är som om många inte kan acceptera det utan måste ställa samma frågor. Jag tror inte att de egentligen bryr sig om svaret utan att det är något inlärt, alternativt att de försöker få igång ett samtal för att lätta upp stämningen trots att jag så tydligt visar att jag inte är intresserad. Men varför ger de då inte upp...jag antar att vissa kunder gärna pratar och då kan de väl prata med dem, men lämna andra kunder ifred om de visar att de vill det...?!

    Hur undviker man att verka ovänlig eller ohövlig när allt man vill är att få lite lugn och ro men de inte verkar uppfatta signalerna...? Jag har de senaste åren slutat på flera olika ställen pga de inte respekterade min integritet och jag hatar att behöva vara ovänlig.

  • Svar på tråden Hur hantera jobbiga försäljare?
  • Kjell2

    Det är mer ohövligt att ignorera och hålla på med mobilen än att artig och tydligt säga att du skulle föredra tystnad och inget samtal.

  • Katten346

    Bara så där...? Det kanske stämmer att det är mindre ohövligt än ignorera dem, men jobbigare just att säga det så där rakt ut...

  • Kjell2
    Katten346 skrev 2019-10-02 14:12:08 följande:

    Bara så där...? Det kanske stämmer att det är mindre ohövligt än ignorera dem, men jobbigare just att säga det så där rakt ut...


    Vågar du inte säga det rakt ut får du fortsätta med din oartiga metod som inte funkar.

    Var ärlig och säg vad du skulle uppskatta.
  • Långbenopluto
    Katten346 skrev 2019-10-02 14:12:08 följande:
    Bara så där...? Det kanske stämmer att det är mindre ohövligt än ignorera dem, men jobbigare just att säga det så där rakt ut...
    Håller med Kjell, det måste vara jobbigare att bli uppfattad som en snorkig kund som gömmer huvudet i telefonen..... än att bara säga att man föredrar tystnad. 
  • MeandHim

    Dålig frisör, man ställer nån fråga i början, känner av kunden och svaret och därefter borde man kunna avgöra om kunden vill njuta av tystnaden. Lite sociala signaler borde man ha inom det yrket.

    Nästa gång får du väl säga att du haft en jobbig dag och vill vara njuta av att bli ompysslad i tystnad :)

  • Tintin i Amerika
    Katten346 skrev 2019-10-02 13:49:09 följande:

    Det här blev en konstig rubrik och frågan är förmodligen ännu konstigare, men jag vet inte riktigt hur jag ska formulera den eller var den platsar bäst.

    En sak jag verkligen upplever som ett problem är personer som jag betalar för att utföra en tjänst, som frisörer eller fotvårdsterapeuter, som hela tiden försöker inleda samtal trots att jag markerar mitt ointresse.

    Så här kan det låta: "Hade du en bra helg?" Jag vill inte prata så mumlar något ohörbart. Då fortsätter människan: "Gjorde du något särskilt?" Jag tar upp mobilen och låtsas SMS:a för att slippa prata för det enda jag vill ha är en stunds avkoppling efter en lång arbetsdag...men trots att jag inte svarar fortsätter människan med att fråga hur semestern varit, om jag har några planer för den kommande helgen eller julen eller påsken eller vad det nu kan vara...det tar aldrig slut, jag råkar alltid ut för det, och undrar mer och mer om de får lära sig det på kurser eller vad det beror på.

    Jag är totalt ointresserad av att småprata i en sådan situation, och det enda jag vill är att bli lämnad i fred. Men det är som om många inte kan acceptera det utan måste ställa samma frågor. Jag tror inte att de egentligen bryr sig om svaret utan att det är något inlärt, alternativt att de försöker få igång ett samtal för att lätta upp stämningen trots att jag så tydligt visar att jag inte är intresserad. Men varför ger de då inte upp...jag antar att vissa kunder gärna pratar och då kan de väl prata med dem, men lämna andra kunder ifred om de visar att de vill det...?!

    Hur undviker man att verka ovänlig eller ohövlig när allt man vill är att få lite lugn och ro men de inte verkar uppfatta signalerna...? Jag har de senaste åren slutat på flera olika ställen pga de inte respekterade min integritet och jag hatar att behöva vara ovänlig.


    vad pratar du om? säljare eller folk i allmänhet?
    är du blyg av dig? vågar du inte stå för dig själv? 
    har du svart att kommunicera och vill att människor ska förstå dig?
    lägger du ofta ansvar på andra? har du svårt att oilka människor har olika behov?
    känner du dig kränkt ofta av människor? är allt svart eller vit för dig? 
    håller du allt inom dig eller har du lätt för att säga vad du tycker och inte tycker? 
  • Praktisk58

    Man svarar. Helgen var ok men idag har jag huvudverk.

    Ursäkta om jag inte orkar prata.

    Hur tror du att frisören ska kunna veta vad du tänker.

    Hon är bara expert på håret, inte hjärnan.

Svar på tråden Hur hantera jobbiga försäljare?