• folkärfolk

    Svårpratad arbetskollega

    Har jobbat ca två månader på ett nytt jobb och trivs jättebra med arbetsuppgifterna. Problemet är en av arbetskamraterna.
    Ingen fara! Det är inga trakasserier eller sexuella anspel!

    Vi är ett ganska litet gäng på 3 personer. 2 av oss är män, 50 år och uppåt - utom jag. Jag är tjej, under 30 och har absolut inte någonting gemensamt med några av mina kollegor. Dock kan jag prata i allmänhet med ena kollegan och har inga problem att få någon kontakt med honom.
    Den andra... kämpar jag verkligen med.
    Som sagt; inga intressen som klickar, generationsgap, politiska "fiender", dessutom är han ganska dålig på att hålla en konversation. Det är svårt att hålla pratet i rullning med honom. Jag har försökt prata om allt! En film eller en händelse, även frågat om råd, frågat om familjen, 80-talet, jobbet, helgen etc. och får halvljummen feedback tillbaka. Börjar han prata så är det om något jag inte alls har någon koll på, vilket i sin tur leder till ett ganska snabbt avslutat samtal. Hjälp! Hur gör jag här? Att ha båda kollegorna i rummet gör dessutom att en av dem tystnar och inte pratar utan sitter med mobilen eller läser tidningen eller zonar ut.

    Jag kämpar verkligen och ibland har vi jätteroligt på jobbet, skämtar lättsamt och allt går på räls. Dagen efter - tvärstopp. Då har vi tagit ett steg bakåt. Det går alltid bättre att prata med den här "svåra" kollegan enskilt istället för i grupp vilket gör att jag försöker fånga ögonblick då andra inte kan "störa", men det är svårt när folk kommer och går på arbetsplatsen. En AW är heller inget att tala om för det skulle ingen gå med på.

    Någon som har några tips? Vad kan jag prata om? Hur får jag bättre kontakt med den här snubben?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-10-03 19:57
    Uppdatering: Jag försöker inte prata ihjäl snubben. Sedan har jag varit lite otydlig, han försöker ta minst lika mycket kontakt med mig som jag med honom. Men vi kommer liksom inte igång.
    Min fråga är snarare: Vad fasen ska vi prata om?

  • Svar på tråden Svårpratad arbetskollega
  • LoveRain

    Kollegan är kanske inte typen som gillar att snacka? Alla är ju inte den typen. Du tycker det är jobbigt att han inte vill prata, han tycker nog att det är jobbigt att du inte fattat vinken ännu.

    Funkar själva jobbet? Kan ni kommunicera om det som är nödvändigt när det gäller arbetsuppgifterna? I så fall är det ju bra! Fokusera på att det mer och acceptera att han inte är så snackig som du är helt enkelt.

  • AniieeHär

    Förlåt, men bara sluta. Vill han inte prata med dig så måste han inte. 


    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Duppedu

    Haha, vad har du för sociala prestationskrav egentligen, så pass höga att det går ut över andra. "Alla måste ha roligt jämt!". Du har bara jobbat där i två månader, ni känner inte varandra och du försöker leka social lekledare eller något. Fniss. Ta det lugnt ett år så ni får lära känna varandra på riktigt, kanske kommer det fram någonting äkta då? En vänskap? Oouuuuh.

  • washo
    folkärfolk skrev 2019-10-02 23:48:37 följande:

    Har jobbat ca två månader på ett nytt jobb och trivs jättebra med arbetsuppgifterna. Problemet är en av arbetskamraterna.
    Ingen fara! Det är inga trakasserier eller sexuella anspel!

    Vi är ett ganska litet gäng på 3 personer. 2 av oss är män, 50 år och uppåt - utom jag. Jag är tjej, under 30 och har absolut inte någonting gemensamt med några av mina kollegor. Dock kan jag prata i allmänhet med ena kollegan och har inga problem att få någon kontakt med honom.
    Den andra... kämpar jag verkligen med.
    Som sagt; inga intressen som klickar, generationsgap, politiska "fiender", dessutom är han ganska dålig på att hålla en konversation. Det är svårt att hålla pratet i rullning med honom. Jag har försökt prata om allt! En film eller en händelse, även frågat om råd, frågat om familjen, 80-talet, jobbet, helgen etc. och får halvljummen feedback tillbaka. Börjar han prata så är det om något jag inte alls har någon koll på, vilket i sin tur leder till ett ganska snabbt avslutat samtal. Hjälp! Hur gör jag här? Att ha båda kollegorna i rummet gör dessutom att en av dem tystnar och inte pratar utan sitter med mobilen eller läser tidningen eller zonar ut.

    Jag kämpar verkligen och ibland har vi jätteroligt på jobbet, skämtar lättsamt och allt går på räls. Dagen efter - tvärstopp. Då har vi tagit ett steg bakåt. Det går alltid bättre att prata med den här "svåra" kollegan enskilt istället för i grupp vilket gör att jag försöker fånga ögonblick då andra inte kan "störa", men det är svårt när folk kommer och går på arbetsplatsen. En AW är heller inget att tala om för det skulle ingen gå med på.

    Någon som har några tips? Vad kan jag prata om? Hur får jag bättre kontakt med den här snubben?


    välkommen till asociala landet Sverige!
  • washo
    Physalis skrev 2019-10-03 13:41:49 följande:

    Varför är det så viktigt för dig att ni har de här samtalen?


    vad är det du inte förstår? för vi är flockdjur!
  • Physalis
    washo skrev 2019-10-03 15:10:03 följande:

    vad är det du inte förstår? för vi är flockdjur!


    Har jag sagt att jag inte förstår något?
    Korrekturläser som en kratta
  • BurningDiamond

    Jösses Amalia!Jag hade blivit vansinnig om du hade varit min nya kollega. Varför kan du inte låta dina stackars medarbetare få jobba i lugn och ro?

  • washo
    Physalis skrev 2019-10-03 13:41:49 följande:

    Varför är det så viktigt för dig att ni har de här samtalen?


    det är en fråga du ställer. när man ställer en fråga är för att man inte förstår.
    tråkigt att jag skall förklara för dig 
  • washo
    BurningDiamond skrev 2019-10-03 17:21:02 följande:

    Jösses Amalia!Jag hade blivit vansinnig om du hade varit min nya kollega. Varför kan du inte låta dina stackars medarbetare få jobba i lugn och ro?


    som vanligt är det många navelpetare här 
    TS har inte sagt att hen vill prata på jobbtid. var fick det det ifrån?
    Hen pratar på rasterna!
  • Physalis
    washo skrev 2019-10-03 18:33:41 följande:

    det är en fråga du ställer. när man ställer en fråga är för att man inte förstår.

    tråkigt att jag skall förklara för dig 


    En fråga kan ställas i syfte att utmana den andres tankar.
    Korrekturläser som en kratta
  • washo
    Physalis skrev 2019-10-04 17:00:25 följande:

    En fråga kan ställas i syfte att utmana den andres tankar.


    Herre gud varför skall du utmana?

    Agera i kärlek är så mkt bättre
  • Physalis
    washo skrev 2019-10-05 09:40:04 följande:

    Herre gud varför skall du utmana?

    Agera i kärlek är så mkt bättre


    Jag vet inte om du försöker göra dig rolig eller om det handlar om något annat, men jag skriver inget elakt till ts. Jag försöker hjälpa. Nu börjar det här bli lite för långt ifrån ts trådstart tycker jag, så jag kommer inte svara dig mer.
    Korrekturläser som en kratta
  • washo
    Physalis skrev 2019-10-05 20:03:22 följande:
    Jag vet inte om du försöker göra dig rolig eller om det handlar om något annat, men jag skriver inget elakt till ts. Jag försöker hjälpa. Nu börjar det här bli lite för långt ifrån ts trådstart tycker jag, så jag kommer inte svara dig mer.
    tack så mkt 
    så brukar de flesta göra bestraffa genom att bli tyst
  • Lisa112

    Kvällens bästa inlägg!!!  Skrattande
    Hade älskat att ha dig som pratglad arbetskollega! Men nu pratar du om en jobbkollegie-gubbe på 50 som du tror vill prata ihjäl sig med dig om sitt privatliv. Troligen har du pratat mer med honom sen du började där, än han hört under hela sitt yrkesverksamma liv. Han låter artig som inte säger något men tro mig, han är astrött på dig. Låt gubben vara! Vill han prata så gör han det självmant. Sluta med utfrågningarna. Sätt i hörlurar på rasten eller spela något mobilspel, men låt gubben vila öronen. Vissa gillar inte att prata och allra minst bli utfrågad av någon dom själva inte valt att vilja bli förhörda av, till slut kommer du uppfattas som efterhängsen och asjobbig. Dämpa dig och se hur det utvecklar sig!

Svar på tråden Svårpratad arbetskollega