• larssonc

    Vill bli gravid men rädd att för att klimakteriet är här

    Jag har gråtit konstant den senaste veckan känns det som. Vill så gärna få ett syskon till vår son men är rädd för att mensen är slut..

    I januari 2017 (när jag skulle fylla 27) fick jag beskedet att jag hade lågt amh, på 0,3. Jag och sambon har aldrig varit aktuella för ivf pga jag har fått en stroke av p-piller tidigare. Vi blev dock gravida ändå naturligt och i Mars 2018 föddes vår son.

    Ett problem jag alltid haft med mitt låga amh är konstanta mellanblödningar. Har knappt några blödningsfria dagar så fått ta provera (progesteron) för att hjälpa kroppen. Har hjälpt sådär. Så jag har ganska kort cykel och konstanta mellanblödningar, ingen bra kombo.

    Blev ändå gravid i november 2018 och vi var så lyckliga. Sonen skulle få ett syskon, vilket mirakel. Men lyckan var kortvarig, på rul i mars 2019 konstaterade läkaren att vår lilla bebis hjärta inte längre slog. Har aldrig känt mig så söndertrasad.

    Efter den förlossningen har kroppen varit ännu mer konstig än tidigare med ännu mer mellanblödningar. I juni 2019 var mitt amh värde 0,18. Knappt mätbart med andra ord.

    Har ändå hoppats på att vi ska lyckas. Jag hade mens nu i början på september och sen kom inga mellanblödningar. Hoppet väcktes att kanske kanske var jag gravid. Tog test efter test men alla är tokblanka. Ingen mens kommer, inga mellanblödningar och inga positiva test. Är så rädd för att mensen nu är slut :( att det ska vara över för oss..

    Vet inte riktigt vad jag vill med tråden. Kanske se om det finns någon som har erfarenhet av hur mensen slutar? Ska jag ge upp hoppet på ett till barn?

    Har en tid till gyn 17/10 men känns som en evighet dit.

  • Svar på tråden Vill bli gravid men rädd att för att klimakteriet är här
  • Anonym (Jag med)

    Jag känner med dig! Har själv lågt AMH (är 38) och har kämpat 1,5 år innan jag blev gravid med mitt 3e barn. Tyvärr slutade det i sen abort pga av kromosomavvikelser. Känner mig helt förstörd och också arg att detta hände när det enda jag vill i världen är att få en liten till. För mig hjälpte inte provera alls däremot crinone. Va absolut mellanblödningsfri med det, be din gyn skriva ut det och testa. Q10 tog jag oxå och då 500g om dan (första mensens dag fram till ÄL). Jag märkte oxå stor skillnad på min cykel när jag slutade med koffein samt flourtandkräm. Men det kan bero på att jag har lite lågt T3. Har du inte kollat upp dina sköldkörtelvärden (alla 5 värden) är det en god idé, A och O när man vill bli gravid.

    Lycka till!

Svar på tråden Vill bli gravid men rädd att för att klimakteriet är här