• Thu 3 Oct 2019 10:17
    1180 visningar
    14 svar
    14
    1180

    Jag var nära att utsätta sätta min familj för en extremt stor ekonomisk risk. Utan att veta om det

    Hej!


    Jag fick tips om att skriva här. Jag hoppas att ni tycker att det här inlägget passar in i forumet.


    Förra året höll jag på att göra mitt livs dyraste misstag. Jag var extremt nära att köpa en nyproducerad lägenhet i Uppsala med en avgift på 4 500kr i månaden. Ovetandes försökte jag övertala min fru om hur extremt billigt detta var - det var en rätt lyxig lägenhet i ett bra område, och en sådan avgift hade vi haft råd med utan problem. Jag kunde knappt tro att vi hade möjlighet att köpa en så fin lägenhet.


    Min fru var inte riktigt lika övertygad, och tur var det. Till slut bestämde jag mig för att gå till botten med hur fasen den här lägenheten kunde vara så billig jämförelse med andra. Jag läste på om hur föreningars ekonomi fungerar och hur det kunde påverka oss. Överallt jag letade stod det om soliditet och skuld/kvm, men kände att jag inte riktigt kunde översätta det till min egen verkligen.


    Till slut kom jag på att jag faktiskt kan räkna på hur månadsavgiften förändras om föreningens lån blir dyrare. Jag gjorde en excel-snurra, och upptäckte till min förfäran att lägenheten vi kollade på skulle gå från 4 500kr till 11 000kr, om räntan på BRF-lånen skulle gå från 0,8% till 3%. Om räntan var 6% skulle det bli närmare 20 000kr i avgift. Varje månad.


    Jag blev helt chockad när jag såg det här. Tänk vilken sits vi skulle kunna hamna i om 5 år ifall räntorna gått upp till 6% då (vilket ju inte är orimligt). Vi skulle ha en lägenhet som kostar 20 000kr i månaden i avgift. Vem vill köpa den? Och våra egna lån lär ju också ha gått upp väldigt mycket. Vi skulle helt enkelt kunna hamna i en riktigt svår ekonomisk situation. Och vi var så nära att skriva på papprena utan att förstå det här.


    I den här lägenhetens fall berodde räntekänsligheten på att föreningen hade extremt stora lån (pga lyxig nyproduktion), och att lånen idag var nedpressade till 0,8%. Byggherren hade satt *alla* lån att löpa ut om 2 år. På så sätt fick de ner räntorna och avgifterna. De struntar uppenbarligen i risken i föreningens ekonomi när de här lånen löper ut samtidigt. De som tar den stora ekonomiska risken blir de som köpt lägenheterna.


    Jag blev rent ut förbannad ju mer jag tänkte på det här.


    Jag har bakgrund inom webbutveckling, och tänkte att jag ska fasen försöka sprida ordet om detta. Jag gör en hemsida med en omgjord variant av min excel-snurra. Jag försöker göra det så enkelt och lättillgängligt jag bara kan för användarna, så att folk faktiskt använder det.


    Snabbspola ett år. Nu har jag hemsidan klar och jag försöker nå ut till så många som möjligt med det här. Har ni några tips om hur jag får folk att hitta till den? Jag har skrivit en hel del artiklar för att kunna ranka högt på Google, men det tar inte riktigt fart.


    All hjälp, kommentarer och feedback skulle uppskattas jättemycket! Hemsidan är: https://raknahem.nu


    Daniel

  • Svar på tråden Jag var nära att utsätta sätta min familj för en extremt stor ekonomisk risk. Utan att veta om det
  • Anonym (Dude.­..)
    Thu 3 Oct 2019 10:28
    #1
    +1

    Alltså... ja räntor går upp och ner och nya brf har oftast större lån vilket påverkar medlemmarna. Menar du att du lagt tid på att bygga en hemsida för något som är ganska allmänt känt?

  • Anonym (H)
    Thu 3 Oct 2019 10:32
    #2
    +1

    Detta är väl bland det mest basala att tänka på överhuvudtaget när man köper bostadsrätt och i synnerhet nyproducerade. Rent ekonomiskt är Innebörden att du betalar x miljoner kronor för att bli delägare i en gigantisk skuld. Räntekostnaderna blir självklart väldigt känsliga om räntan höjs.

  • Thu 3 Oct 2019 10:32
    #3

    Min erfarenhet av att ha pratat med folk om detta är att ingen riktigt förstår eller tänker på att BRF-avgiften kan förändras drastiskt efter räntor i samhället. Än mindre vet de vilken ekonomisk risk de tar eller mer exakt hur deras avgift kan förändras.

    Min teori är att det beror på att räntorna varit låga i så många år nu. De som köper lägenhet för första gången idag kommer inte ihåg eller var inte ens födda under 90-talskrisen...

  • Thu 3 Oct 2019 10:35
    #4

    För att tillägga. Alla lägenheter är sålda i husen som jag tittade på. Det är alltså ca 150 familjer som tagit den här ekonomiska risken, bara i de fastigheterna.

    Jag undrar om de verkligen hade köpt lägenheterna om de visste vad som kan  hända.

  • Anonym (Revis­orn)
    Thu 3 Oct 2019 10:47
    #5
    +1

    Detta uppmärksammades rätt mycket i media för något år sedan, men verkar ha gått många förbi. Bostadsbristen runt om i landet och ständigt stigande bostadspriser verkar göra många blinda.

  • Anonym (Ellen­)
    Thu 3 Oct 2019 11:13
    #6

    Det är en fin tanke om att vilja dela men jag håller med. För mig är det rätt grundläggande vid köp av bostad att även se till föreningens ekonomi, skulder etc. 

    Jag har även varit kassör i en bostadsrättsförening. Där var vår sits rätt gynnsam i och för sig, för vi hade köpt huset vid en ombildning. Det fanns inte några större renoveringsbehov, förvaltningsplanen var väldigt väl genomarbetad och "rimlig", inga stora investeringar fanns på en rätt lång horisont.

    ÄNDÅ tyckte jag det var nästintill obehagligt att som "lekman" ändå sitta och göra en ekonomisk plan och tillsammans med resten av styrelsen bestämma hur vi skulle lägga föreningens lån. (Jag var inte kassör vid ombildningen utan klev in efter några år).
    Jag vet ju vilka beslut jag skulle fatta för egen del, men för en hel förening. Vilka marginaler är rimliga att ha? Vi löste det rätt bra då tycker jag, tog även på oss ett par konsulttimmar med någon från SBC för att se att vi tänkte rätt. Men nu bor jag inte längre kvar så nu vet jag inte hur det ser ut.

  • Thu 3 Oct 2019 13:14
    #7

    Och folk blir sura på mig som föredrar hyresrätt eller villa och vägrar bostadsrätt......


    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Anonym (Ellen­)
    Thu 3 Oct 2019 13:48
    #8
    AniieeHär skrev 2019-10-03 13:14:00 följande:

    Och folk blir sura på mig som föredrar hyresrätt eller villa och vägrar bostadsrätt...?


    Har dom inte koll och åker på en höjning av avgiften i efterhand så förstår jag att dom blir sura. Men det borde dom hålla för sig själva, inte bli sura på dig!
    Alla gör sina val, extra ansvar måste man dock ta om man köper boende, det håller jag med om!

  • Jordfe­lsbryt­aren
    Thu 3 Oct 2019 13:55
    #9
    Anonym (Ellen) skrev 2019-10-03 11:13:15 följande:

    Det är en fin tanke om att vilja dela men jag håller med. För mig är det rätt grundläggande vid köp av bostad att även se till föreningens ekonomi, skulder etc. 

    Jag har även varit kassör i en bostadsrättsförening. Där var vår sits rätt gynnsam i och för sig, för vi hade köpt huset vid en ombildning. Det fanns inte några större renoveringsbehov, förvaltningsplanen var väldigt väl genomarbetad och "rimlig", inga stora investeringar fanns på en rätt lång horisont.

    ÄNDÅ tyckte jag det var nästintill obehagligt att som "lekman" ändå sitta och göra en ekonomisk plan och tillsammans med resten av styrelsen bestämma hur vi skulle lägga föreningens lån. (Jag var inte kassör vid ombildningen utan klev in efter några år).

    Jag vet ju vilka beslut jag skulle fatta för egen del, men för en hel förening. Vilka marginaler är rimliga att ha? Vi löste det rätt bra då tycker jag, tog även på oss ett par konsulttimmar med någon från SBC för att se att vi tänkte rätt. Men nu bor jag inte längre kvar så nu vet jag inte hur det ser ut.


  • auster
    Wed 9 Oct 2019 23:59
    #10

    Jag skulle aldrig köpa en nyproducerad lägenhet. Byggbolagen maximerar lån och och minimerar framtida investeringsbehov i föreningarnas ekonomiska planer. Ett rent lurendrejeri där den totala belåningen inte sällan hamnar uppåt 150-175 % av marknadsvärdet. Pricken över i:et är att bara momsen blir en miljon i ren skatt på en nyproducerad lägenhet för fem miljoner. Som ska betalas med en redan skattad lön. Det enda hoppet för de som köper nyproducerat är en fortsatt kraftig uppgång i bopriserna, annars är det en väldigt dålig affär.

  • Anonym (Guru)
    Thu 10 Oct 2019 00:06
    #11

    Sprid genom annonser på Facebook och länka till sidan. Lägg tid på att hitta rätt vinkling som lockar till läsning fö de du vill nå.

    Tipsa tidningar - börja med din lokaltidning.

  • Anonym (...)
    Thu 10 Oct 2019 00:10
    #12

    Saker du skrivit i bloggen är ju basic-kunskaper man borde ha när man köper en bostad...

  • deski
    Thu 10 Oct 2019 00:15
    #13

    Så här fungerar det - alla avgifter på nyprod är preliminära.

    För att få låga %räntor  på låsta/bundna räntor måste de vara korttidiga- som här t ex.

    MEN HUR MYCKET KOSTAR LÄGENHETEN PER KVM O HUR
    STORA ÄR BRFs LÅN PER KVM?

  • Anonym (Likna­nde)
    Mon 3 Feb 2020 00:21
    #14

    Jag var med om något liknande fast där det var mäklaren som försökte dra en fuling.

    Utgångspriset var satt till 800 000 kr för en 2:a vilket var i högsta laget men inte orimligt sett till förutsättningarna. Det höga priset baserades på att föreningen hade god ekonomi och hyran var klart lägre än liknande objekt.

    Jag gick på visningen, allt verkade bra, tvekade fortfarande gällande priset men bestämde mig för att jag skulle ge mig in i en eventuell budgivning. Möter vaktmästaren av en slump på vägen ut och vi pratar lite allmänt om området och så. Då börjar han prata om det kommande stambytet och att jag själv kan välja standard i kök och badrum. Jag ser nog ut som ett frågetecken för han går till bilen och hämtar olika kalkyler för dom olika alternativen och vad den nya hyran skulle bli.

    Plötsligt skulle hyran upp drygt 4000-5500 kr beroende på alternativ. jag ringer mäklaren direkt som först spelar omedveten, sen ska han på "lunch" och han stänger av telefonen. Jag åker in på deras kontor och där sitter han, jag konfronterar honom med att påstå att lägenheten inte är värd 800 000 kr och frågar honom varför han undanhållit stambytet och därmed försökt lura mig.

    Nu fick han en rejäl utskällning ska sägas men han försvarar sig med att det är en kompis till honom som ska sälja och han har lovat. Kompisen har flyttat till Australien och behövde verkligen pengarna.

    Nu var det Fastighetsbyrån tror jag så det var på förhand ingen oseriös mäklarfirma.

    Anmälde aldrig, var knappa 20 år och hade varken tid eller lust.

Svar på tråden Jag var nära att utsätta sätta min familj för en extremt stor ekonomisk risk. Utan att veta om det