Forum Anonyma diskussioner - Samhälle
Varje medlem är ansvarig för sina inlägg.
  • Exet från helvetet - Hjälp!

Tor 3 okt 13:32 Läst 0 gånger Totalt 20 svar
    Tor 3 okt 13:32

Här kommer ett långt inlägg.

Vill gärna höra vad andra tycker om detta eller om någon vart med om något liknande. 

Har vart tillsammans med min pojkvän i ca 2 år och har ända sen våran första dejt blivit trakasserad med sjuka historier, minnen och bilder på hans ex. 

Det har gått så långt att jag börjat tänka på exet som ?Exet från helvetet?. 

Det hela gick så långt att jag kallar detta trakasserier och mådde allt mer dåligt av detta varje dag, min sambo har nu slutat med detta efter att jag mått riktigt dåligt (jag har spytt, fått panikångest på nätterna länge nu). 

Är det normalt att må så dåligt och bli utsatt för någon sådant här? Överreagerar jag? Hur hade ni reagerat? 

Trakasserierna har inneburit

Tusentals dagliga ex-historier  i min vardag som resulterat i stark ångest och att jag mår väldigt dåligt

När jag först började träffa min sambo kunde ofta våra samtal börja med att han ville berätta saker om exet 
    Mängder av vardagliga situationer ledde direkt till ex-historier - till exempel om vi såg på vädret kunde han peka på Estland och berätta något sjukt minne om exet som är därifrån
    På min sambos sociala medier svämmade det över med bilder på exet och mängder av meddelanden och offentliga bilder på dem två 
    Fått mig att må psyktigt dåligt, känna mig vald i andra hand, osäker på varför han trakasserar mig med detta så länge och fått mig att må dåligt och varför han är med mig.
    Trakasserierna, dagliga historierna och minnena som dök upp dagligen pågick i över 1.5 år tills det gradvis avtagit men är ständigt orolig och beredd på nya trakasserier och sjuka historier

Sammanfattning av vad min sambo berättat:

Hans ex var en fattig äldre kvinna som flytt från Estland, kommit till Sverige och hittills fått barn med 3 olika män som hon utnyttjar för barnbidrag och bidragsstöd av staten. 
    Exet jobbar inte och lever på att utnyttja män i Sverige samt höga kreditkortskulder och studielån från csn. Blev choklad och äcklad av att min sambo är en av dessa män som blivit psykiskt och finansiellt utnyttjat (hon har tagit lån i hans namn, krävt pengar och dyra saker och lurat sig till att få barn med honom med mera)
    Innan min första födelsedag tillsammans (6 månader in i vårat förhållande) så berättande min sambo massor om dyra presenter han gett exet (Michael kors väskor, frisörbesök och vinterjackor för tusentals kroner). Tänkte att han verkar väldigt generös, men på min födelsedag 2 dagar senare fick jag ingen present och blev rätt ledsen (inte för att jag behöver en present men sättet att känna sig mindre värd men sa inget då, kanske han glömde)
    Efter 1,5 år tillsammans när jag flyttat in med min sambo, bor med hans son och leker och hittar på utflykter och är med dem varje dag ser jag att han ännu har ett bild först på sin facebook vart det står att han älskar exet. Gör väldigt ont att se samtidigt som han aldrig sagt att han älskar mig. Det inlägget var skrivet 3 månader efter att han träffat exet och han hade aldrig sagt eller antytt något liknande till mig... Samtidigt säger han mängder av hatiska kommentarer om exet varje dag och berättar den ena sjuka historien efter den andra så vet inte vad jag ska tro och känns väldigt jobbigt och fel..
    Exet hade massor av lån hos kronofogden och kunde inte betala hyran. Tog bostadsbidrag på sambons namn som han fortfarande har stora skulder på.
    Sambons företag gick i konkurs pågrund av exet
    Sambon tvingades betala exets mammas tandläkare i Estland och regelbundet skicka delar av sin lön dit
    Exet låssades att hennes kreditkort blivit kapat för att köpa saker och sen polisanmäla det. Sålde även deras gemensamma barns pass för att få ut pengar.
    Exet har en stark psykisk personlighetsstörning och brukar skälla ut busschafförer på stan. Detta har gjort att även deras gemensamma barn får starka utbrott och skäller ut och bestämmer över andra människor. 
    Exet försvann på helgerna och tvingade sambon att vakta hennes andra barn.
    Exet köper dyra saker åt barn och skickar kvittona åt min sambo
    Exet vägrar dela på barnbidraget och har det till sitt egen konto
    Exet utnyttjade min sambo för att få ett barn och ljög om att hon tog p piller och gör samma mot flera andra män 
    Exet stjäl saker som du köpt och fått i present (elvisp, grill, våffeljärn) och flera saker har spårlöst försvinnit 
    Exet lämnar sina gamla gynekologpapper i våran lägenhet på ett bord (obehagligt)
    Exet vägrade flytta fast sambon gjort slut och bett henne flytta och utnyttjade dig flera år efter med att bo kvar och vägra betala för sig
    Deras gemensamma son berättar att han önskar sig en ny mamma och gråter vilt när han hör att han varannan vecka ska till sin mamma och verkar se det som ett straff
    Min sambo har sagt att det känns som det är han som försörjer exet och de andra barnen från olika män och att hon ständigt kräver han på pengar för barnkläder, busskort (hotar att inte hämta sonen från dagis annars, tar allt barnbidrag) med mera. 
    Finns inlägg på google om exet där exet skrivit att hon är en häxa (?)
    Sambon har väldigt svårt och velig att bestämma väg eller restaurang om vi är ute och går och säger att han är van att exet bestämde allt och inte är van vid att få ha egen vilja (?)

Exet bryter kontakten med sina systrar och släktingar ofta och tar bort dem från facebook för att hämnas. Mycket drama och bråk med släktingar och bekanta samt skickar hotfulla sms där hon skriver elaka saker att sambon är en dålig pappa och diverse hot.
    Deras gemensamma son har även blivit misshandlad av sin styrpappa . Har lett till polisanmälan och besöksförbud. Exet vägrar ta emot sonen och säger att han ljugit och vill inte ha honom hos dem under hela sommaren. Leder till att sonen bajsar på sig varje dag och får dagliga vredesutbrott hela sommaren.
    Efter 3 månader med att vart med exakts son dagligen som bajsat på sig och fått galna utbrott dagligen och vi äntligen är lediga några timmar när exet har besökstid så ringer exet på högtalar telefon till min sambo och skriker högt att sonen kissar på sig i panik. Obehagligt och extremt konstigt samtal.
    Exet döper sin babyn till samma som min sambos andra namn och hans brors namn (?) som hon fått med en tredje man nyligen efter att de separerat
    Blev extremt ledsen när min sambo sa att han inte ville ha barn med mig då det vart så extremt hemskt med exet - och trodde att jag skulle acceptera att bo med hans son och honom samt bli trakasserad om det hemska exet dagligen utan att ha en egen familj. Mådde svårt psykiskt dåligt i flera månader och grät varje natt efter detta hemska uttal. Ändrade sig när han såg hur dåligt jag mådde och slutade eftersom trakassera mig med exet.
    Sonen äter middag med massor av tallrikar i sängen och när jag reagerar och tycker det är konstigt och ohygieniskt med alla matrester och disk i sängen säger sambon att det är internationellt beteendet. Någon de gör i andra länder. Antar det kanske är från Estland och kommer från exet och känns också extremt konstigt.
    En annan tjej som min sambo berättat om att han gillade innan mig blev tydligen också trakasserad på samma sätt av min sambo om det sjuka exet och stod inte ut och valde en annan kille. Jag har även svårt att veta om jag klarar av detta längre och mår dåligt av att tänka på detta.

Är väldigt glad att de här ?dagliga ex-trakasserierna? äntligen avtagit efter 2 år men mår fortfarande otroligt dåligt över detta och tänker på det så gott som varje dag och på nätterna när jag har svårt att sova. 

Vet inte vad jag ska göra för att sluta må dåligt och ha stark ångest över det konstiga som hänt min sambo och exet som dyker upp då och då i våran vardag och bestämmer saker (ändrar våra semesterplaner, bestämmer middagsrutiner och tvingar sambon att köpa saker så han knappt har pengar att leva på eller göra saker för). 

Är väldigt äcklad och mår illa av att min sambo bott i våran lägenhet med en psykiskt sjuk äldre kvinna med barn från massor av olika män. Önskar mig att flytta från lägenheten mest av allt och vet inte om det är lösningen och komma bort från ex-minnen och sånt.

Känner att jag behöver berätta detta för någon och kanske må bättre.  Jag älskar min sambo men detta har vart väldigt svårt att leva med och mår väldigt dåligt.

Hur hade ni reagerat i denna situation? 

Vad ska jag göra för att må bättre och sluta ha ångest på nätterna? 

• Tor 3 okt 13:40 #1

Bryt upp

• Tor 3 okt 13:58 #2

Din berättelse (vi har i och för sig endast ena sidan bild av det) beskriver en kvinna men en störd personlighet. Stackars barn som måste leva i detta.

Det är inte kvinnan som är -från helvetet -, det är din sambo som är sambon från helvetet samt pappan från helvetet.

Han skyddar inte sitt barn eller de barn för vilka han en fadersrollen under ett antal år. Han plågar dig med historier, berättelser, anekdoter från deras tid tillsammans. Vad tänker han uppnå med detta, att knäcka dig så att du blir lätthanterlig kanske. Jag säger bara, spring, flicka spring.

Om din syster eller väninna berättat allt detta för dig. Vilket råd hade du då gett?

• Tor 3 okt 14:11 #3

Dumpa honom och gå vidare med ditt liv.

Varför berättar han detta för dig? Det är en sak att behöva ventilera vissa saker men din sambo plågar dig ju, säkerligen är han medveten om att det är jobbigt för dig.

• Anonym (Emma)
    Visa endast
    Tor 3 okt 14:54 #4

Orkar inte läsa allt men det jag undrar är om du sa nån gång att du inte vill hörs på historier om hans ex? Berättade du hur det fick dig att känna dig på din födelsedag?

Han har varit med om ett förhållande där han blivit utnyttjand och behöver bearbeta det. Dock inte det bästa att belasta dig med allt. Men du har ett ansvar att sägs nej, hur annars ska hsn förstå att du inte vill höra eller hur det påverkar dig om du inte säger något?

För att ert förhållande ska funka så måste ni prsta med varandra om hur ni känner särskilt hur du känner. Att du inte fått hörs att han älskar dig.

Du måste även sluts jämföra ert förhållande med der hsn hade med exet. Han kanske inte ville ge de dyra presenterna med kände dig tvingad av henne. De har uppenbarligen haft ett dåligt förhållande så finns inget att jämföra. Facebook visar ju bara en skev bild av hur det egentligen var.

• Anonym (A)
    Visa endast
    Tor 3 okt 16:51 #5
    IceKitten skrev 2019-10-03 14:11:13 följande:
    Dumpa honom och gå vidare med ditt liv.
    Varför berättar han detta för dig? Det är en sak att behöva ventilera vissa saker men din sambo plågar dig ju, säkerligen är han medveten om att det är jobbigt för dig.
    Håller med
  • Anonym (S)
    Visa endast
    Tor 3 okt 17:00 #6

Men gud lägg benen på ryggen och spring fort.

• Anonym (...)
    Visa endast
    Tor 3 okt 17:19 #7

Fascinerande att du stått ut i två års tid. Gör slut för fan.

• Anonym (Qwert­y)
    Visa endast
    Tor 3 okt 17:20 #8

Men herregud människa. Bryt upp och gå vidare, det finns helt vanliga män att bilda familj med. Din sambo verkar ju helt störd.

• Tor 3 okt 18:03 #9

Du agerar nu din sambos soptunna. Du kan välja att sluta vara det. Sätt stopp för det idag! Säg att du aldrig någonsin igen vill höra något om hans ex igen. Om han inte slutar, gör slut själv.

• Fre 4 okt 04:39 #10

Tack för era svar!

Ja, min sambo vet om att jag tycker det är väldigt jobbigt att höra alla historier och sjuka berättelser om exet. Sa det första gången redan efter några månader men tog ett tag innan han tog det på allvar.

Det var även mitt krav när vi flyttade ihop att trackaserierna skulle sluta, de har minskat men inte slutat. I somras han upp en bild på deras gemensamma son i vardagsrummet med texten ?vårdnadshavare? samt sitt och exets namn under bilden. Tyckte också det kändes väldigt obehagligt samt att det hände bara dagar etter att han sagt att han inte ville ha en egen familj med mig och var väldigt less på att höra om exet då...

Känns bättre att få skriva om detta då jag tänker på det mycket men inte berättat om det tidigare.

Han vet också om att jag blev ledsen för födelsedagen och gav mig en present på min andra födelsedag tillsammans. Jag hoppas verkligen detta ska sluta då jag vill vara men honom men inte må dåligt av exet längre.

• Anonym (korve­n)
    Visa endast
    Fre 4 okt 07:48 #11

han använder dig som sin privata psykolog och känslomässiga soptunna utan att tänka på hur du mår.

lämna.

• Anonym (korve­n)
    Visa endast
    Fre 4 okt 07:50 #12

nu läste jag ditt sista inlägg. han låter ju som nån sorts sadist. du är ju uppenbarligen bara en stand in, ett tidsfördriv. du vill väl ha familj och barn.

Fly nu.

• Fre 4 okt 07:59 #13 +1

Dumpa! I går regnade det, det var exets fel.

• Fre 4 okt 11:04 #14 +1
    Linassommarblogg skrev 2019-10-04 04:39:31 följande:

Tack för era svar!

Ja, min sambo vet om att jag tycker det är väldigt jobbigt att höra alla historier och sjuka berättelser om exet. Sa det första gången redan efter några månader men tog ett tag innan han tog det på allvar.

Det var även mitt krav när vi flyttade ihop att trackaserierna skulle sluta, de har minskat men inte slutat. I somras han upp en bild på deras gemensamma son i vardagsrummet med texten ?vårdnadshavare? samt sitt och exets namn under bilden. Tyckte också det kändes väldigt obehagligt samt att det hände bara dagar etter att han sagt att han inte ville ha en egen familj med mig och var väldigt less på att höra om exet då...

Känns bättre att få skriva om detta då jag tänker på det mycket men inte berättat om det tidigare.

Han vet också om att jag blev ledsen för födelsedagen och gav mig en present på min andra födelsedag tillsammans. Jag hoppas verkligen detta ska sluta då jag vill vara men honom men inte må dåligt av exet längre.

Det är inte exet som är från helvetet, det är din sambo. Uppenbarligen så skiter han i hur du mår av det hela utan verkar nästan njuta av att trycka ner dig fullständigt och få dig att må skit. Hade det varit exet som var från helvetet hade han slutat första gången du sa att du mådde dåligt av allt det här.
  • Anonym (inte normal­t alls bryt upp nu!)
    Visa endast
    Fre 4 okt 19:44 #15 +1

Stackars dig! Det här inte normalt alls. Din sambo är inte som han ska i psyket.
    Du måste säga upp kontakten helt och hållet med honom när du flyttat ut. Svara inte på någon kontakt från hans sida tex sms, telefon osv. Han kommer att manipulera och försöka få dig tillbaka.
    Flytta så snart du kan. Om inte till en ny egen lägenhet så till en kompis. Bara du gör det snabbt.
    Du kan inte vänta att han ska förändra sig eller att du ska kunna förändra honom. Någon förändring i hans beteende och personlighet kommer inte att ske. Han är som han blev. Din sambo är en psycko! Bryt upp nu!

• Lör 5 okt 09:17 #16

Känns som att sambon är det största problemet. Gör dig av med honom så löser sig resten av sig självt.

• Lör 5 okt 21:30 #17

Tack för alla svar och råd.

Jag skickade detta inlägg till min sambo och tror han fick en tankeställare och kanske insåg hur dåligt jag mått av det här och att han måste skärpa sig om han vill ha kvar mig i sitt liv.

Han har nu lovat att inte trackasera mig ned exet längre och jag hoppas verkligen det här hjälper.. och får ett slut så att jag kan sova bättre på nätterna och slippa den hemska ångesten..

• Anonym (Petra­)
    Visa endast
    Tis 8 okt 06:55 #18 +1

Åh vad hemskt att läsa!!! Började nästan gråta så jag känner igen mig. Har också blivit utnyttjad av en fd pojkvän som inte kunde sluta tjata om ex, känndes väldigt jobbigt men jag fick sen uppleva att det finns bra killar också. Nöj dig inte med någon sådan!!!

Det Finns mängder av män som gör allt för sin kvinna. De som faktiskt ger presenter på födelsedagar och säger att de älskar dig utan att ta upp någon annan och få dig att må dåligt.

• Tis 8 okt 11:35 #19
    Linassommarblogg skrev 2019-10-05 21:30:55 följande:

Tack för alla svar och råd.

Jag skickade detta inlägg till min sambo och tror han fick en tankeställare och kanske insåg hur dåligt jag mått av det här och att han måste skärpa sig om han vill ha kvar mig i sitt liv.

Han har nu lovat att inte trackasera mig ned exet längre och jag hoppas verkligen det här hjälper.. och får ett slut så att jag kan sova bättre på nätterna och slippa den hemska ångesten..

Det är jävligt konstigt att han behövt se den här tråden för att förstå hur sadistiskt och okänsligt han beter sig. Jag tvivlar på att ändringen kommer att vara bestående utan han kommer att göra detta när han vill "klämma till" dig lite extra. Tycker du ska hitta dig en vettig karl istället.
  • Tis 8 okt 12:02 #20
    Linassommarblogg skrev 2019-10-03 13:32:00 följande:

Hur hade ni reagerat i denna situation?

Jag hade genast gjort slut, flyttat och gjort en orosanmälan.
Logga in
Bli medlem
Svara i tråden...

Innehåll