• SmultronCupcake

    Hur berätta för storasyskon att de ska få ett syskon till?

    Nu är det äntligen dags för att berätta för syskonen hemma att de ska få ett syskon till.

    Barnen är 8 och 6 år gamla.

    Vi vill berätta på ett kul sätt imorgon men hur?

    Någon som sitter inne på några roliga idéer?

  • Svar på tråden Hur berätta för storasyskon att de ska få ett syskon till?
  • Anonym (varför roligt?)

    Nej men varför krångla till det? Tror det är viktigt att berätta seriöst utan skämt.

  • Anonym (Ylva)

    Tror överraskningen eller att berätta på ett roligt sätt är med för er än era barn. Spara det roliga till släkten kanske.

    En idé fick jag iaf å det är att köpa bepa nån bebissak var slå in och ge som present till dem. Den ena kan vara till en pojke och den andra till en flicka. Så kan ni ha en gissningstävling om vad det blir.

  • BurningDiamond
    Anonym (Ylva) skrev 2019-10-04 18:06:51 följande:

    Tror överraskningen eller att berätta på ett roligt sätt är med för er än era barn. Spara det roliga till släkten kanske.

    En idé fick jag iaf å det är att köpa bepa nån bebissak var slå in och ge som present till dem. Den ena kan vara till en pojke och den andra till en flicka. Så kan ni ha en gissningstävling om vad det blir.


    Har vi inte kommit längre än så? Det är 2019, inte 1930....
  • Sincere

    Ett förslag är att ge dem vars en present med någon babysak/plagg inuti. Sen får de gissa varför de fått det. Ge dem därefter vars en egen present, något de gillar, som grattis till att de ska bli storasyskon.

    Annars kan man göra en skattjakt där man berättar att det finns en överraskning i slutet. Överraskningen kan vara ett grattiskort till att de ska bli storasyskon och en korg med godsaker så att ni kan fira tillsammans.

    Jag tycker att det är fint att göra något minnesvärt av att berätta och jag hoppas du hittat ett bra sätt att berätta. Lycka till idag:)

  • Anonym (Mom)
    BurningDiamond skrev 2019-10-04 23:17:50 följande:

    Har vi inte kommit längre än så? Det är 2019, inte 1930....


    Jag håller med på ett intellektuellt plan, men jag tror att mina barn 10 och 12 år gamla hade varit jättenyfikna på ett nytt syskons kön. Så om man riktar sig till sina barn så kan det nog definitivt vara en kul grej att avslöja bebisens kön.

    Såklart beroende på hur barnen är, för det kan ju vara individuellt olika.
  • Anonym (Anna)

    Mina barn hade i den åldern kunnat bli rätt besvikna om de fick en present med en bebissak. De fick dock veta att de skulle få småsyskon genom att vi samlade dem i soffan och berättade. Nu sex år senare kan de ff prata om att de kommer ihåg hur vi berättade hur vi satte oss i soffan och jag började gråta (glädjetårar som rann) och berättade och hur glada de blev. Ska du köpa presenter (tycker inte jag) ska det nog var presenter som andas nu när ni blivit så stora och ska få syskon får ni det här...

  • nnnnnnnn
    Anonym (Ylva) skrev 2019-10-04 18:06:51 följande:
    Tror överraskningen eller att berätta på ett roligt sätt är med för er än era barn. Spara det roliga till släkten kanske.
    En idé fick jag iaf å det är att köpa bepa nån bebissak var slå in och ge som present till dem. Den ena kan vara till en pojke och den andra till en flicka. Så kan ni ha en gissningstävling om vad det blir.



  • Anonym (Ylva)
    BurningDiamond skrev 2019-10-04 23:17:50 följande:

    Har vi inte kommit längre än så? Det är 2019, inte 1930....


    nnnnnnnn skrev 2019-10-05 09:02:47 följande:
    Öh seriöst hur känsliga är ni? Blir ni lika provocerade av videos där dem avslöjar könet med hjälp av färgerna blå och rosa?

    Har ni hört talas om färgernas betydelser? Rött för kärlek eller varning, svart för sorg, grönt för lycka men även svartsjuka, gult för glädje osv. Vad gör det då att köpa en blå och en rosa napp? Det betyder ju inte att färgerna är resarverade för ett särskilt kön. Rosa va en gång i tiden pojkarnas färg. Det är enbart ett universellt språk (ja det språket skiljer sig mellan kulturer, ni behöver inte påpeka det). Visst man kan välja andra färger om man så vill men då krävs det också en förklaring vad dem betyder.

    Slappna av lite, man måste inte alltid vara så pk av sig. Eller ni kanske vill skippa helt allt som har med kön att göra tills barnet är stort nog att säga va den är. Hur gör ni med namn? Skulle ni döpa er son till Josefin? Eller dotter till Stefan?

    Förklara gärna för mig varför ni reagerar så starkt på förslaget att en present skulle vara till en flickbebis och en till en pojkbebis? De kommer ju ändå dela in namnen sedan efter vad som passar könet?

    Du med massa N i namnet, vad har leksaker med detta att göra? Man köper ju inte leksaker till en bebis. Gillar bilden dock, men den är inte relevant här.
  • BurningDiamond
    Anonym (Ylva) skrev 2019-10-05 11:51:25 följande:
    nnnnnnnn skrev 2019-10-05 09:02:47 följande:
    Öh seriöst hur känsliga är ni? Blir ni lika provocerade av videos där dem avslöjar könet med hjälp av färgerna blå och rosa?

    Har ni hört talas om färgernas betydelser? Rött för kärlek eller varning, svart för sorg, grönt för lycka men även svartsjuka, gult för glädje osv. Vad gör det då att köpa en blå och en rosa napp? Det betyder ju inte att färgerna är resarverade för ett särskilt kön. Rosa va en gång i tiden pojkarnas färg. Det är enbart ett universellt språk (ja det språket skiljer sig mellan kulturer, ni behöver inte påpeka det). Visst man kan välja andra färger om man så vill men då krävs det också en förklaring vad dem betyder.

    Slappna av lite, man måste inte alltid vara så pk av sig. Eller ni kanske vill skippa helt allt som har med kön att göra tills barnet är stort nog att säga va den är. Hur gör ni med namn? Skulle ni döpa er son till Josefin? Eller dotter till Stefan?

    Förklara gärna för mig varför ni reagerar så starkt på förslaget att en present skulle vara till en flickbebis och en till en pojkbebis? De kommer ju ändå dela in namnen sedan efter vad som passar könet?

    Du med massa N i namnet, vad har leksaker med detta att göra? Man köper ju inte leksaker till en bebis. Gillar bilden dock, men den är inte relevant här.
    Låt mig vända på dins frågeställningar.

    Varför tycker du att det är så viktigt att köna ett ofött barn, speciellt till dess äldre syskon?
    Varför vill du uppmuntra det genom gissningslekar och (enligt dig själv), "könade" leksaker?
    Varför inbillar du dig att man måste "förklara sig" om man ger sitt barn en orange napp/mössa/etc istället för en rosa/blå?
    Varför finner du det så viktigt att belasta ett ofött barn med könsroller och könsbundna förväntningar, så viktigt att du blir provocerad och skriver en halv uppsats i ämnet, när någon annan ifrågasätter ditt behov av att köna ett ofött barn? 
  • Anonym (Vi)

    Vi samlade oxå allihop i vardagsrummet i sofforna och jag tänkte det skulle bli en mysig stund, de äldre barnen var då 13 och snart 8. 8-åringen blev lite stum men verkade positiv, men tonåringen blev jättearg och jag grät, det var tyvärr inte glädjetårar....


    Anonym (Anna) skrev 2019-10-05 09:01:16 följande:

    .... De fick dock veta att de skulle få småsyskon genom att vi samlade dem i soffan och berättade. Nu sex år senare kan de ff prata om att de kommer ihåg hur vi berättade hur vi satte oss i soffan och jag började gråta (glädjetårar som rann) och berättade och hur glada de blev....


  • nnnnnnnn
    Anonym (Ylva) skrev 2019-10-05 11:51:25 följande:
    Öh seriöst hur känsliga är ni? Blir ni lika provocerade av videos där dem avslöjar könet med hjälp av färgerna blå och rosa?
    Har ni hört talas om färgernas betydelser? Rött för kärlek eller varning, svart för sorg, grönt för lycka men även svartsjuka, gult för glädje osv. Vad gör det då att köpa en blå och en rosa napp? Det betyder ju inte att färgerna är resarverade för ett särskilt kön. Rosa va en gång i tiden pojkarnas färg. Det är enbart ett universellt språk (ja det språket skiljer sig mellan kulturer, ni behöver inte påpeka det). Visst man kan välja andra färger om man så vill men då krävs det också en förklaring vad dem betyder.
    Slappna av lite, man måste inte alltid vara så pk av sig. Eller ni kanske vill skippa helt allt som har med kön att göra tills barnet är stort nog att säga va den är. Hur gör ni med namn? Skulle ni döpa er son till Josefin? Eller dotter till Stefan?
    Förklara gärna för mig varför ni reagerar så starkt på förslaget att en present skulle vara till en flickbebis och en till en pojkbebis? De kommer ju ändå dela in namnen sedan efter vad som passar könet?
    Du med massa N i namnet, vad har leksaker med detta att göra? Man köper ju inte leksaker till en bebis. Gillar bilden dock, men den är inte relevant här.
    Tolkade ordet "bebissak" som "bebisleksak".

  • Anonym (Ylva)
    BurningDiamond skrev 2019-10-05 14:04:15 följande:

    Låt mig vända på dins frågeställningar.

    Varför tycker du att det är så viktigt att köna ett ofött barn, speciellt till dess äldre syskon?

    Varför vill du uppmuntra det genom gissningslekar och (enligt dig själv), "könade" leksaker?

    Varför inbillar du dig att man måste "förklara sig" om man ger sitt barn en orange napp/mössa/etc istället för en rosa/blå?

    Varför finner du det så viktigt att belasta ett ofött barn med könsroller och könsbundna förväntningar, så viktigt att du blir provocerad och skriver en halv uppsats i ämnet, när någon annan ifrågasätter ditt behov av att köna ett ofött barn? 


    Jag såg det mer som en tävling vem kan gissa rätt, man kan också gissa på datumet barnet kommer. Jag har inte skrivit något om könade leksaker. Igen, nyfödda bebisar använder inte leksaker så varför köpa det? Har inte skrivit något om att det är viktigt, det var enbart ett förslag på hur man kan berätta vilket var det TS frågade om.

    Med att förklara sig har du nog missuppfattat. Ex när man väljer att göra något för att avslöja könet typ en tårta kör man de traditionella färgerna rosa och blå så fattar alla men vill man har orange och grön så behövs en förklaring till vilken färg står för vilket kön.

    Vem har sagt viktigt? Varför är en gissningslek en belastning? Alla inblandade lär ju undra och syskonen kommer säkert hoppas mer på en lillebror eller lillasyster. Varför är det helt plötsligt tabu att prata om könet? Om att prata om könet nu är en sån belastning för barnet hur ska man då göra med namn? Får man ens säga att det namnet passar en flicka och det en pojke?

    Kan du svara mig varför mitt förslag va så provocerande? Varför drar du slutsatsen att barnet kommer pressas in i könsroller och könsbundna förväntningar enbart för att man pratar om det är en pojke eller flicka? Det tar ett bra tag innan barnet ens förstår vad kön är så att prata om det innen den är född kommer inte att påverka barnet. Det är lite väl långsökt att dra den slutsatsen av mitt förslag.
Svar på tråden Hur berätta för storasyskon att de ska få ett syskon till?