• vanja1

    Skolmotiverad hur gör ni?

    Jag undrar. Mitt barn är tydligen inte så skolmotiverad anser läraren. Han är 9 och gillar mest att leka, spela fotboll, läsa, gejma och vara med kompisar. På utvecklingssamtalet tycker de att han ska vara mer intresserad på lektionerna. Han hänger dock med i alla ämnen och ingen fara att inte nå målen. Jag förstår inte vad vi ska göra? Vetmer hur jag kan jobba med skolmotivation i år 9 eller gymnasiet då man faktiskt drömmer om en framtid och komma in på en viss utbildning. Jag vet inte hur man gör en nioåring skolmotiverad? Han gör läxor men knorrar lite,men som sagt han läser mycket. Hur har ni fått era barn skolmotiverade i ung ålder? Snälla hit me!!!


    2
  • Svar på tråden Skolmotiverad hur gör ni?
  • annabellelee

    Det handlar väl mest om att hitta en lyst att lära. Pratar ni om samhället, politik, naturvetenskap osv hemma? Tittar ni på nyheter? Anknyt då till det han läser om i skolan just nu, så att han förstår att skolämnen hänger ihop med verkligheten:"Oj, titta, nu pratar de om klimatmötet. Läste inte ni om växthuseffekten? Vad var det nu igen?... "

    Visa att skolämnen är viktiga, och låt honom känna sig smart.

    Du kan inte vänta till nian, det är nu du kan påverka honom.

  • hammarhajen

    Motivation och intresse trollar man ju inte fram, men en del saker kan hjälpa intresset på traven lite. 

    Man kan visa intresse för skolarbete, prata om skolan på ett positivt sätt hemma och spela lite teater om det behövs. "Så spännanande, håller ni på med division nu!" Istället för "Division tyckte jag var sååå svårt som barn!"

    Inte säga"Åh nej, måndag igen!" eller räkna ner till helgen så barnen hör, snarare prata om att det känns spännande och roligt men en arbetsdag.

    Läsa information från skolan om vad de jobbar med nu, sedan återigen spela lite teater om det behövs och säga att just DET ämnet är ju så intressant. Prata om ämnet hemma, kanske googla häftiga bilder, låna en bok på biblioteket och läs högt tillsammans. Kan man gå på museum kopplat till det de gör i skolan är ju det helt lysande, men självklart har ju inte alla den möjligheten. 

    Jättebra att vara en förebild själv, t.ex. läsa en bok så barnen ser (och inte bara när de somnat), hjälpa barnen att köpa en bok i julklapp åt den andra föräldern, någon gång titta på vetenskapsprogram på TV och säga högt att det är så roligt att själv lära sig saker etc. Där behöver man inte tjata om barnen och skolan, bara tydliggöra för barnen att man SJÄLV tycker lärande är roligt. Barn gör ju ofta som man själv gör...

    Kort sagt: prata om att skolan är viktig och visa intresse för både barnens och sitt eget lärande, det är väl det man kan göra. 

  • vanja1

    Tack för superbra svar. Först kände jag att herregud han är ju bara ett barn men vi har nog faktiskt mest pratat fritid och sport när jag tänker efter och inte om vetenskap eller nyheter när matematik är det tråkigaste jag vet men man får väl spela lite teater helt som du skriver, däremot besöker vi ofta museum tekniska, konst.


    2
  • Fjäril kär

    Ett bra sätt är ju att själv vara en förebild och själv vara intresserad.

    Jag har fått min 11-åring lite halvt nördig och framåt på lektionerna i skolan tack vare att jag själv är intresserad av faktaprogram, nyheter, läser tidningar och böcker, prenumerera på historietidningar, följer valvakor etc.

    Vi väljer museum utifrån att vi är intresserade av ett särskilt ämne tex.

    Han satt med mig för några veckor sedan och såg på dokumentären om 11/9 och fick mer förklarat för sig då än de pratade om i skolan. Han sökte själv mer på Youtube efteråt.

    Men också koll på pengar, räkningar då han fått eget bankkort, vi pratar mycket om jobb och vad man kan ha som yrke och koppling till inkomst.

    Allt detta gör ju att han är på alerten i skolan och har koll på dagsläget. Han vet vem Greta Thunberg är, har koll på Trumph, han kan återberätta något han snappat upp på nyheterna, han kan vara sugen på att låna en viss bok för att han vet att jag läst den (att jag läst Harry Potter var en stor wow-faktor)

  • Gameofthrones

    Mina barn är medvetna om vad, som händer och syskon triggar igång med. Det kan va lite jobbigt.

    Just nu är Temuu,

    Ariana Grande,

    4 minutes,

    Koreansk pop,

    Super mario,

    Bilsport,

    Kampsport,

    Ridning,

    Är just nu poppis hos oss. Har alltid nyheterna på morgonen när vi håller på med vardagliga rutiner. Så barnen hör och är medvetna.

    Det är mkt dem tar upp i skolan som den hör på morgonen på tv 4 nyheter. Min make har alltid varit en lekpappa så för honom har han lekt fram kunskaper siffror, pedagogiskt lösningar, tänk, mm. Om jag inte hade haft honom så har det inte varit såhär bra.

  • Gameofthrones

    Just dem alternativen som jag skrev kampsport är att för kunna försvara sig, det är mkt barn som råkas illa ut idag. Det är mkt sånt på Youtube nu,

    Ariana Grande är en skådis ( sångerska en bra influenser)

    Musik just vad som är inne ute o h gammal musik, intrument som används och lär sig det på musiken

    TV spel mario spelas av många just nu.

    Mina söner tycker om sport och just nu är det bilar o h Hockey ( glömde skriva ner det)

    Hamilton F1 och Erik Karlsson NHL. Är deras idoler,

    Ridning dotterns intresse.

    Det jag menar med detta sätt på tv 4 barn lär sig mkt o h kan få inspiration

  • annabellelee
    vanja1 skrev 2019-10-05 07:42:04 följande:

    Tack för superbra svar. Först kände jag att herregud han är ju bara ett barn men vi har nog faktiskt mest pratat fritid och sport när jag tänker efter och inte om vetenskap eller nyheter när matematik är det tråkigaste jag vet men man får väl spela lite teater helt som du skriver, däremot besöker vi ofta museum tekniska, konst.


    Vad du än gör, säg inte att matte är tråkigt, eller, om han tycker det är svårt "jag har också svårt för matte, och det har gått bra för mig ändå", ens för att trösta.

    Intressera dig för matte istället. Titta i matteboken tillsammans när han har läxa och knorrar och försök lösa ngn speciellt klurig uppgift. "DEN uppgiften ser kul ut, ska vi lösa den ihop?"

    Det spelar ingen roll om ni inte lyckas, klura tillsammans och går det inte så säg "åh, kan du inte be läraren visa, och berätta sen för mig, jag är så nyfiken på att få veta hur man gör!" så kommer sonen vara ivrigare på nästa lektion. Visa honom alltså att det är roligt att klura, tänka och försöka, och låt gärna honom få vara smart och visa dig ibland.

    Jag vet inte om du är mamma eller pappa, men det är viktigt att pappan är engagerad och visar att kunskap är viktigt, eftersom skolan tenderar att vara kvinnodominerad och många pojkar då uppfattar skola och utbildning som tjejigt och därför oviktigt.
  • Gameofthrones

    Jag säger att jag älskade skolan - även om jag inte gjorde det. ( var bara poppis, pga mina bröder. Man visste inte vilka dom va riktiga kompisar.)

    Min man däremot klassens pajas och superfina betyg. Det hade jag med läste in dem senare för få bättre.

    Vi har sagt nga ggr att det är bra gå i skolan, man lär sig, man kommer långt i livet komma till skolan i tid gå ifrån skolan i tid, ta med läxor och lämna in dem i tid.

    Ha en bra utbildning jobba med det eller jobbamed vad du vill, så länge du har en bra utbildning.

Svar på tråden Skolmotiverad hur gör ni?