• Plus

    Skapa en person

    Jag läser just nu till undersköterska och håller på med etik och människans livsvillkor. Jag ska just nu Skapa en person där jag ska beskriva personens livssituation och även redogöra för de faktorer som har format personens kultur och livsåskådning.


    Detta är något jag har fastnat vid och vet inte hur jag ska påbörja uppgiften. Det står helt still. Finns det någon här som möjligtvis kan förklara mer hur man går tillväga? Vad ska man tänka på?
    Jag får använda en del stödord:


    Kön
    sexuell läggning
    uppväxt
    familjesituation
    kultur
    livsåskådning
    traditioner
    syn på hälsa och ohälsa
    funktionsnedsättning
    behandling
    vård och omsorg
    liv och död
    livskvalitet

    Hur skapar man en person bara sådär ?? :/

    Snälla hjälp mig !!

  • Svar på tråden Skapa en person
  • ballerinakakaoreo

    Läste kursen förra terminen men har inte haft denna uppgift, men använd din fantasi. Tänk dig tillexempel en homosexuell, muslimsk kille som har vuxit upp i ett land som styrts av krig och kränkningar av homosexuella. Hur har det påverkat honom som person och hur lever han idag? Hur är hans livsåskådningar?

    Eller en kvinna som alltid utövat sport och en dag omkommer i en olycka varpå hon får en funktionsnedsättning/funktionshinder som påverkar henne och hennes liv så gravt att hon blivit rullstolsburen och inte längre kan sporta. Pga rullstolen kollar folk nu konstigt på henne och hennes vänner tar avstånd. Hur har hennes syn på funktionsnedsatta/funktionshindrade sett ut tidigare och hur har det påverkats nu? 

    Ett annat exempel kan vara en person utan könstillhörighet tex.

  • AniieeHär
    ballerinakakaoreo skrev 2019-10-05 00:51:03 följande:

    Eller en kvinna som alltid utövat sport och en dag omkommer i en olycka varpå hon får en funktionsnedsättning/funktionshinder 


    Förlåt, men.... det här är ju omöjligt. Om en människa omkommer så kan människan omöjligt få en funktionsnedsättning. Eller, ja... död är ju också en slags funktionsnedsättning. Förlåt, men det blev så knäppt.

    Annars tycker jag att du gav TS väldigt bra förslag/sätt att tänka.
    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • ballerinakakaoreo
    AniieeHär skrev 2019-10-05 01:09:31 följande:
    Förlåt, men.... det här är ju omöjligt. Om en människa omkommer så kan människan omöjligt få en funktionsnedsättning. Eller, ja... död är ju också en slags funktionsnedsättning. Förlåt, men det blev så knäppt.

    Annars tycker jag att du gav TS väldigt bra förslag/sätt att tänka.
    Jag skrev ju inte att hon omkom. Det finns olika former av funktionsnedsättningar, antingen medfödda eller sådana som uppkommer efter skador, olyckor eller sjukdomar. 
  • Tow2Mater

    Maste det vara extremt? Beskriv en person som ligger nara dig sjalv? Kanske en vanlig vit svensk kvinna fran en vanlig familj.

  • Plus
    Tow2Mater skrev 2019-10-05 14:31:16 följande:

    Maste det vara extremt? Beskriv en person som ligger nara dig sjalv? Kanske en vanlig vit svensk kvinna fran en vanlig familj.


    Jag tror man kan välja fritt, det står liksom inte att det måste vara en viss person eller så. Så jag borde kunna använda mig av en nära person som jag känner och vet hur han/hon fungerar. Det borde ju vara det lättaste ?!
  • Anonym (Hitta på)

    Hitta på, alt. beskriv dina närmaste bekanta men rör till det så att det blir en mix som ingen utomstående skulle känna igen. Jag kan bara av mina ex göra en sån cocktail att jag skulle kunna skriva en bok, dvs plocka lite av varje person och sedan blanda ihop till en, så inte ens någon av dem själva skulle känna sig träffade!

  • Plus
    ballerinakakaoreo skrev 2019-10-05 00:51:03 följande:

    Läste kursen förra terminen men har inte haft denna uppgift, men använd din fantasi. Tänk dig tillexempel en homosexuell, muslimsk kille som har vuxit upp i ett land som styrts av krig och kränkningar av homosexuella. Hur har det påverkat honom som person och hur lever han idag? Hur är hans livsåskådningar?

    Eller en kvinna som alltid utövat sport och en dag omkommer i en olycka varpå hon får en funktionsnedsättning/funktionshinder som påverkar henne och hennes liv så gravt att hon blivit rullstolsburen och inte längre kan sporta. Pga rullstolen kollar folk nu konstigt på henne och hennes vänner tar avstånd. Hur har hennes syn på funktionsnedsatta/funktionshindrade sett ut tidigare och hur har det påverkats nu? 

    Ett annat exempel kan vara en person utan könstillhörighet tex.


    En hel del bra ideer faktiskt! Jag har bara så svårt att få igång skrivandet :P Tusen tack för dina tips ! Det finns egentligen hur mycket som helst att kunna skriva om, man ska bara få en ide och sen hålla vid det så det inte bara blir en soppa av allt. Man vill ju visa så mycket som möjligt.


    Men man är alltid lite ringrostig i början, det är ju 10 år sen jag plugga sist .

  • Plus
    Anonym (Hitta på) skrev 2019-10-05 14:38:55 följande:

    Hitta på, alt. beskriv dina närmaste bekanta men rör till det så att det blir en mix som ingen utomstående skulle känna igen. Jag kan bara av mina ex göra en sån cocktail att jag skulle kunna skriva en bok, dvs plocka lite av varje person och sedan blanda ihop till en, så inte ens någon av dem själva skulle känna sig träffade!


    Du det är en bra ide . Min pappa gav förslag om att skriva om min mormor som jag verkligen inte tycker om, hon är en sån elak kärring så jag skulle kunna skriva en bok om henne bara om alla elaka saker hon gjort och sagt till mig. Men sen är det kanske den bästa person att skriva om eftersom man ogillar henne ? Hur ska man kunna få ihop en bra text om man bara ser negativt om den personen ? Jag velar lite fram och tillbaka på det.

    Ska man börja en text med:


    Min person som jag skapat är...

  • Pope Joan II
    Plus skrev 2019-10-05 14:43:49 följande:

    Du det är en bra ide . Min pappa gav förslag om att skriva om min mormor som jag verkligen inte tycker om, hon är en sån elak kärring så jag skulle kunna skriva en bok om henne bara om alla elaka saker hon gjort och sagt till mig. Men sen är det kanske den bästa person att skriva om eftersom man ogillar henne ? Hur ska man kunna få ihop en bra text om man bara ser negativt om den personen ? Jag velar lite fram och tillbaka på det.

    Ska man börja en text med:


    Min person som jag skapat är...


    Det tycker jag för min del är en synnerligen dålig inledning.
  • Tiina87
    ballerinakakaoreo skrev 2019-10-05 01:14:11 följande:

    Jag skrev ju inte att hon omkom. Det finns olika former av funktionsnedsättningar, antingen medfödda eller sådana som uppkommer efter skador, olyckor eller sjukdomar. 


    Du skrev ordagrant ".... omkommer i en olycka...". Omkommer innebär att man dör. En död person kan inte h ett funktionshinder och leva i rullstol. En död person lever inte alls.
  • Anonym (Anonym)

    Påbörjade också studier till Uska för några dagar sedan, och har kört fast på precis samma uppdrag haha. Hur gick det för dig med första uppdraget och hur tog du dig igenom det? Glad

  • Anonym (Anonym)

    Påbörjade också studier till Uska för några dagar sedan, och har kört fast på precis samma uppdrag haha. Hur gick det för dig med första uppdraget och hur tog du dig igenom det? Glad

  • Anonym (pkpolisen)
    Tow2Mater skrev 2019-10-05 14:31:16 följande:

    Maste det vara extremt? Beskriv en person som ligger nara dig sjalv? Kanske en vanlig vit svensk kvinna fran en vanlig familj.


    Då blir det ju inte pk.
  • Anonym (Fanny)

    Men det är bara att hitta på låter det som! Låt fantasin flöda utefter stödorden. Innebörden av orden finns i kursboken antar jag

Svar på tråden Skapa en person