• washo
    Sat 5 Oct 2019 14:51
    394 visningar
    5 svar
    5
    394

    Vad är klimaträttvisa - an? Och är det ens möjligt att uppnå?

    Kepler skrev 2019-10-05 13:43:16 följande:

    Jag försöker förstå det här med klimaträttvisa - an. Men är det ens möjligt att uppnå. Förstår vi ens konsekvenserna utav den. Ja vad det riktigt innebär för gemene man. Själv har jag till exempel ingen bil. Ja jag har vant mig att leva utan det.


    Men vad händer egentligen om nu vi till exempel blir tvungna att leva i ett billöst samhälle. Eller i ett samhälle där vi max får skaffa oss ett barn osv, osv för att vi ska uppnå klimatmålen? Vilket ska läggas mot vad konsekvenserna blir om vi inte gör någonting.


    Någonting måste vi onekligen se till att göra. Men där jag åter igen undrar om nu vi till exempel riktigt förstår konsekvenserna. Detta när vi nu onekligen är ganska desperata efter förändring. Själv stöder jag Greta. Men jag kan för den sakens skull inte säga att jag riktigt förstå konsekvenserna eftersom det nu ser så illa ut för klimatet. Gör du?


    https://en.wikipedia.org/wiki/Climate_justice


    https://www.nature.com/immersive/d41586-019-02711-4/index.html


     


    det är ju sjukt att tex 2 jysk arbetare jobbar på varandras orter och pendlar istället för att jobba på sin ort. 
    vi behöver inte äta så mkt kött
    vi behöver inte resa så mkt med flyg
    där har du redan gjort mkt om du uppfyller dessa saker 
  • washo
    Sat 5 Oct 2019 20:01
    #3
    Kepler skrev 2019-10-05 15:55:05 följande:
    Det där gör jag redan. Men tror ändå det kan bli svårt att nå klimatmålen. Själv bävar jag att det kanske krävs något av diktaturfasoner för att till stånd tillräckliga förändringar. För jag tror då inte att de kommer så självmant som jag och de styrande önskar idag när det väl kommit till kritan som nu Nej inte ens då vi är tvungna. Och tvungna är vi egentligen redan nu. Jag skulle aldrig ha skrivit detta om det nu inte vore för den senaste rapporten ifrån CAT (Climate Action Tracker). 

     


    jag håller definitivt med om att system vi har idag är dålig och genomrutten
    men alternativen är sämre som det ser ut idag.
    Kanske därför demokratin är under attack? det kommer alltid något gott av något ont 
     
Svar på tråden Vad är klimaträttvisa - an? Och är det ens möjligt att uppnå?