• Anonym (T)

    Ångest över soc. bemötande

    Mitt ex som är dömd för brott mot mig och andra kvinnor och nyligen fick besöksförbud mot mig och barnet, har flera gånger orosanmält mig till soc.

    Jag har inga sociala problem utan lever ett ordnat liv med heltidsjobb och bra bostad. Jag har aldrig gått på bidrag, begått brott eller missbrukat. Barnet har en trygg och stabil tillvaro, omgiven av personer som ger mycket tid och kärlek. H*n har även allt h*n behöver materiellt med prylar, aktiviteter och resor.

    Det har aldrig varit något problem i förskolan eller skolan, tvärtom har barnet fått fina omdömen och uppfattats som trygg, social och harmonisk av personalen.

    Mitt ex anmäler mig för att jäklas och anmälningarna framstår som märkliga och förvirrade. Tidigare har socialsekreterarna sagt att de förstår situationen och inte inlett någon utredning. Men senaste gången ringde en socialsekreterare upp och hade en mycket otrevlig ton. Jag var tillmötesgående och svarade på hennes frågor. Jag förstår att de har en skyldighet att följa upp anmälningar och jag tycker att det är bra så att de inte missar barn som far illa.

    Fast i det här fallet var det som om hon hade dömt mig i förväg. Det absurda var att exet hänvisade till sina egna tidigare anklagelser som skäl för sin "oro". Denna gång var anmälan anonym men det var uppenbart av flera skäl att det var exet som låg bakom. Jag frågade om det var nödvändigt att jag kom till ett möte som hon föreslog med tanke på omständigheterna. Hon svarade att hon skulle ta upp vårt "ärende" med sin chef och sedan återkomma.

    Efter någon vecka ringde hon igen och meddelade att de inte skulle starta någon utredning men tillade med samma otrevliga ton att om det kom in en anmälan till från något annat håll så skulle de inleda en utredning direkt. De tidigare socialsekreterarna var trevliga och neutrala men den här betedde sig som om jag skulle passa mig. Hon har förstås helt rätt i sak men jag förstår inte varför hon hade den attityden.

    Efter de här samtalen har jag varit så rädd att någon annan skulle anmäla oss, fast jag vet att det inte finns något skäl för det. Jag känner mig skyldig fast jag inte gör något fel. Jag arbetar med socionomer och vet att de flesta är professionella och vettiga men sedan läser man om fall där vissa är helt olämpliga och orsakar stor skada.

    Är det verkligen ok att bete sig så för en socialsekreterare? Jag vet inte hur lätt det är att omhänderta ett barn men det är förstås det jag är mest rädd för. Jag skulle samarbeta och följa deras råd om de skulle starta en utredning men så tänker jag på fallen där soc har gjort helt fel.

    Jag tänker hela tiden på vad jag gör och säger och får ångest när barnet (som nu är i tonåren) råkar komma sent till skolan eller glömmer gympakläderna. Det är fortfarande inga problem med barnet men tänk om någon skulle få för sig det ändå?

    Sorry för långt inlägg men jag behöver nog hjälp att kunna släppa detta och återgå till det normala. Det har varit tillräckligt tufft att återhämta sig efter exets brott mot mig, Jag gick tidigt så barnet har inga minnen av det men trakasserierna pågår fortfarande.

  • Svar på tråden Ångest över soc. bemötande
  • Anonym (ggg)

    Jag förstår din rädsla och känslan av otrygghet. Tyvärr är inte alla kompetenta som du tyvärr fick erfara.

    Jag har själv blivit utsatt för två som inte borde ha arbetat med något som har att göra med vare sig barn,  föräldrar eller inom något som helst yrke där de har vare sig ansvar eller makt. För vår familj så fick det tyvärr fruktansvärda konsekvenser, med PTSD som fick permanenta och djupgående konsekvenser för vår familj.

    Med det sagt så vill jag ändå att du använder sunt förnuft och logik. Ifall ditt barn redan är tonåring och inte har vare sig beteendeproblem, sociala problem eller problem i skolan så kan du andas ut. De kommer aldrig ta ditt barn så länge situationen ser ut som den gör.

    Men du kanske skulle ringa upp dennes chef och berätta att du tagit illa vid dig och fråga vad han eller hon tycker om det. Ifall en chef inte får reda på att en anställd beter sig dåligt så kan denne inte göra något åt det heller. Du kanske kan göra en insats för någon annan familj så att de slipper bli bemötta på samma sätt.

  • Anonym (T)
    Anonym (ggg) skrev 2019-10-05 18:53:34 följande:

    Jag förstår din rädsla och känslan av otrygghet. Tyvärr är inte alla kompetenta som du tyvärr fick erfara.

    Jag har själv blivit utsatt för två som inte borde ha arbetat med något som har att göra med vare sig barn,  föräldrar eller inom något som helst yrke där de har vare sig ansvar eller makt. För vår familj så fick det tyvärr fruktansvärda konsekvenser, med PTSD som fick permanenta och djupgående konsekvenser för vår familj.

    Med det sagt så vill jag ändå att du använder sunt förnuft och logik. Ifall ditt barn redan är tonåring och inte har vare sig beteendeproblem, sociala problem eller problem i skolan så kan du andas ut. De kommer aldrig ta ditt barn så länge situationen ser ut som den gör.

    Men du kanske skulle ringa upp dennes chef och berätta att du tagit illa vid dig och fråga vad han eller hon tycker om det. Ifall en chef inte får reda på att en anställd beter sig dåligt så kan denne inte göra något åt det heller. Du kanske kan göra en insats för någon annan familj så att de slipper bli bemötta på samma sätt.


    Jag beklagar verkligen det ni råkade ut för. Det finns ju bevisligen fall där soc har gjort fel. Innan jag hade kontakt med socialtjänsten för första gången via familjerätten trodde jag att det var överdrifter av bittra personer.

    Jag har genom åren träffat familjerättssekreterare som verkligen är professionella och bra men också de som har valt fel yrke. Tingsrätten har dock stått för förnuftet även när soc har betett sig märkligt, vilket bara bekräftade min uppfattning om att något var väldigt fel.

    På ett sätt längtar jag till barnets 18-årsdag för då behöver vi inte ha kontakt med soc mer. Då kan jag slappna av och vara mig själv. Jag har varit så otroligt präktig hela tiden för att inget ska missförstås. Jag menar inte att jag skulle festa loss eller så utan bara kunna vara lugn igen.

    Jag funderade faktiskt på att kontakta chefen och berätta om samtalet men jag är rädd för att hamna i en konflikt med soc, även om jag vet att jag har rätt. Jag tror inte att en del socialsekreterare förstår hur otroligt utsatt man känner sig bara av själva situationen när man får ett sådant samtal.

    På ett plan förstår jag att det är som du skriver, risken för ett omhändertagande är nog väldigt liten men det är svårt att bli av med den där gnagande oron.
  • Anonym (ggg)
    Anonym (T) skrev 2019-10-05 19:49:03 följande:
    Jag beklagar verkligen det ni råkade ut för. Det finns ju bevisligen fall där soc har gjort fel. Innan jag hade kontakt med socialtjänsten för första gången via familjerätten trodde jag att det var överdrifter av bittra personer.

    Jag har genom åren träffat familjerättssekreterare som verkligen är professionella och bra men också de som har valt fel yrke. Tingsrätten har dock stått för förnuftet även när soc har betett sig märkligt, vilket bara bekräftade min uppfattning om att något var väldigt fel.

    På ett sätt längtar jag till barnets 18-årsdag för då behöver vi inte ha kontakt med soc mer. Då kan jag slappna av och vara mig själv. Jag har varit så otroligt präktig hela tiden för att inget ska missförstås. Jag menar inte att jag skulle festa loss eller så utan bara kunna vara lugn igen.

    Jag funderade faktiskt på att kontakta chefen och berätta om samtalet men jag är rädd för att hamna i en konflikt med soc, även om jag vet att jag har rätt. Jag tror inte att en del socialsekreterare förstår hur otroligt utsatt man känner sig bara av själva situationen när man får ett sådant samtal.

    På ett plan förstår jag att det är som du skriver, risken för ett omhändertagande är nog väldigt liten men det är svårt att bli av med den där gnagande oron.
    Tack <3

    Vad skönt att du lyckats skydda din familj trotts allt. Men det känns sorgligt att det finns bra föräldrar i Sverige som känner sig otrygga i samhället vi lever i. Även om den stora merparten är kompetenta och empatiska människor så är det svårt att känna sig trygg när man vet att alla inte är det. Någon "vinner" ju på oturs lotteriet de med.

    Men när barnen är tonåringar och sköter sig så omhändertas de inte. Det finns dessutom många fall där de borde tagit tonåringar men väljer att inte göra det då det skulle orsaka större skada.  Du kan på riktigt känna dig trygg. Jag hoppas d tar modet till dig och anmäler socialsekreteraren till dennes chef. Du kan som sagt rädda någon annan familj från att känna sig lika utsatt. Det är inte ok att ringa och hota någon.
Svar på tråden Ångest över soc. bemötande