• anyXX

    Åka tåg själva?

    Vid vilken ålder hade ni låtit 2 barn åka tåg själva till släktingar? Förutsättningarna är att en förälder lämnar och ser till att barnen kommer på tåget. Det är inga byten (men med SJ kan det ju bli förändringar på vägen...) och resan tar ca 2 timmar. Släktingen hämtar på perrongen/vid vagnen. Barnen har mobiltelefoner och kan ringa vid behov och ställa telefonen på ringning så de vet när de ska gå av. Ja, vid vilken ålder hade ni känt att era barn klarade av detta tillsammans?

  • Svar på tråden Åka tåg själva?
  • LoveRain

    Beror på hur barnen är och hur de samarbetar. Beror också på hur vana varven är vid att göra saker själva (brukar de själva cykla/åka buss själva? Gå och handla i affären osv?

    Skulle väl spontant säga runt 8-10 år.

  • hammarhajen

    Tänker att det också beror på om barnen åkt samma resväg tillsammans med vuxna tidigare och på om den släkting som möter upp har möjlighet att justera vid kris (t.ex. hämta med bil på stationen efter)

    Runt 9-10 kanske?

  • anyXX

    Tack för svar! Våra barn är 9 och 11. De kan gå och handla själva, vara hemma 1-2 h själva (9-åringen) en hel dag själv (11-åringen). Om det skulle bli kris kan vi föräldrar eller släktingen åka och hämta, men det tar ju upp till 2 h att köra till mitten av resvägen. Jag tror de skulle klara det men jag är lite nervös OM det skulle bli byte till buss eller liknande eller OM de skulle träffa på en skum person :/


    flicka 2008 & pojke 2010
  • FamiljeLisa

    Jag hade inte låtit barnen åka själva i dessa tider tyvärr.

  • deski

    Jag åkte till Engkland ensam när jag var 12 o skulle fylla 13 o från London vidare till Folkestone
    o letade upp rätt adress själv - åkte båt till Tilbury - tog tåg o letade mig fram till nästa tågstation i
    London (en av dom var Charing Cross) - men jag var väl rätt försigkommen o macho redan då

  • Glinda från Oz

    Yngsta bör ha fyllt sju (om inte ett av barnen är 14-15 eller äldre) Jag förutsätter att de blir hämtade på perrongen.

  • Glinda från Oz
    FamiljeLisa skrev 2019-10-06 23:10:59 följande:

    Jag hade inte låtit barnen åka själva i dessa tider tyvärr.


    Det är betydligt lugnare och sker färre brott nu än på 70- talet.
  • Glinda från Oz
    deski skrev 2019-10-06 23:29:48 följande:

    O det finns färre bögar också va?


    Eh, va? Vad har bögar med det här att göra?
  • Alexi
    anyXX skrev 2019-10-06 19:39:23 följande:
    Tack för svar! Våra barn är 9 och 11. De kan gå och handla själva, vara hemma 1-2 h själva (9-åringen) en hel dag själv (11-åringen). Om det skulle bli kris kan vi föräldrar eller släktingen åka och hämta, men det tar ju upp till 2 h att köra till mitten av resvägen. Jag tror de skulle klara det men jag är lite nervös OM det skulle bli byte till buss eller liknande eller OM de skulle träffa på en skum person :/
    Men om de skulle träffa på en skum person? Som kidnappar dem då eller? För annars är det väl inte så mycket som kan hända på ett tåg även om det är en skum person...

    Mina barn är lika gamla och jag skulle inte göra detta ännu för att de tjafsar så himla mycket med varandra. De är inte så självständiga heller. 

    Men om det blir tågstopp och krävs byte till buss måste väl tågbolaget ta någon form av ansvar?
  • 940

    Om man kollar på SJ's hemsida så finns info om barn som reser själva. Tror det finns nån formulering om att barnet ska kunna ta hand om sig själv vid oväntad situation, typ stopp i tågtrafiken eller liknande. Har barnen en telefon och möjlighet att kontakta föräldrarna så tycker jag att en mogen 11åring borde klara det. Men tågpersonalen kan man inte räkna med att dom kan ta något ansvar för barnen om det skulle hända något(även om dom flesta nog hjälper till så gott dom kan).

  • LoveRain

    Tänker att man får prata med barnen om hur de kan agera om de träffar nån skum person. Det är ju bra att veta oavsett.

    Samma sak så kan ni prata om hur man kan agera om det blir tågstopp.

    Sedan är det ju faktiskt så att på ett normalbelagt tåg så finns det gott om personer som skulle hjälpa barnen om det behövdes. Jag är en sån person och det finns fler.

  • Limajo

    Det är ju väldigt individuellt. Jag skulle kunna låta min 11-åring ta tåget till mormor och morfar själv (3 timmar, inga byten). Han har visat att han inte får panik om nåt inte går som planerat. Däremot är hans lillebror (snart 9) lite oroligare av sig så jag skulle (just nu) inte skicka båda för det är ett stort extra ansvar att även ta hand om ett syskon.

  • BahHumbug

    Om jag var du så skulle jag ringa sj och fråga vad de gör om det tex blir ett oväntat stopp. Samt bli med barnen på tåget och fråga en tåg värdinna om den kan hålla koll på barnen. För då finns det en vuxen på tåget som barnen kan vända sig till om det blir något.

Svar på tråden Åka tåg själva?