• Sun 6 Oct 2019 19:02
    17812 visningar
    443 svar
    443
    17812

    Vill du att en sanningskommission ska utreda Estoniakatastrofen?

    Den 28 September var det 25årsdagen för Estoniakatastrofen som kostade 852 människor varav 501 svenskar livet.

    Haverikommisionen som följde hade många brister och mycket har i efterhand mörkats av olika anledningar. Detta har fött många teorier med allt från smuggling av militär teknologi, radioaktivt avfall, bomber, ubåtar, smuggling, båt som egentligen inte var sjöfartsduglig, handhavandefel mm..

    Röster har med åren stärks över en oberoende sanningskommission som en gång för alla ska undersöka vad som egentligen hände den där ödesdigra natten för drygt 25år sedan. Speciellt från de överlevande eller anhöriga till Estoniakatastrofen. Tekniken är idag också så mycket bättre, så att en komplett 3D- scanning av hela skrovet kan idag göras utan att man ens behöver berg fartyget.

    Själv tycker jag att en grumlig undersökning med hjälp av dagens teknik ska genomföras  så att hela bilden kommer fram. Detta är precis som Palmemordet något som lämnar för många lösa trådar och bör redas ut för att de anhöriga och de överlevande kan få komma vidare på riktigt. Sedan kommer detta sätta punkt för ett alternativt spekulationer eller bevisa att dem var sanna. 

    Vad tycker ni, ska vi kräva en sanningskommission för Estoniakatastrofen?

    Motivera gärna varor du tycker som du tycker.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vill du att en sanningskommission ska utreda Estoniakatastrofen?
  • Tue 8 Oct 2019 09:41
    #62
    AndreaBD skrev 2019-10-08 09:29:37 följande:
    Jan Heweliusz ligger också på botten, bara på10 till 20 meters djup. Nej, ingen betong eller sand, men jag tror inte heller att folk försöker dyka i större utsträckning där. 
    Jan Hewelusz hade en riktig haverikommission och låg och flöt upp och ned i flera dagar innan hon till slut sjönk. Ett mer förväntat beteende av en sjöduglig färja.

    Tydligen finns det ingen sjöduglig färja som sjunkit som Estonia gjorde i modern tid utan några hål under vattenlinjen.
  • Tue 8 Oct 2019 09:41
    #63
    HSOF skrev 2019-10-08 09:38:03 följande:
    På den tiden skulle det fått stora konskvenser men även idag. Tänk om staten eller högt uppsatta personer i våra myndigheter medvetet sänkte Estonia för att dölja något. Estonia är ändå den största katastrofen i Europa i efterkrigstid och med flera länder inblandade. 
    Det är just därför som jag inte tror att man gjorde så. Så farligt kan det inte ha varit, att man skulle gå så långt för att dölja det. Folk är lite avtrubbade när det gäller allt konstigt som ryssarna hittar på, och även amerikanerna.
  • Anonym (Eston­ia behöve­r utreda­s)
    Tue 8 Oct 2019 09:43
    #64
    Nyvaken skrev 2019-10-08 09:36:42 följande:
    Vi vet faktiskt att Estonia fraktade militär materiel (https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=514181).

    Det vi inte vet är om det skedde natten som Estonia sjönk, vilket är något försvarsmakten och regeringen vägrat svara på.
    Precis, att de vägrar att ens svara på det luktar väldigt misstänkt bara det.
  • Tue 8 Oct 2019 09:44
    #65
    HSOF skrev 2019-10-08 08:19:31 följande:
    Hålet är knappast någon hemlighet, den finns väl dokumterat på bild från den tyska dykningen som var de sista som lyckades dyka vid vraket officiellt. Och det var även genom detta hål den första dykroboten togs sig in när de första officiella bilderna släpptes från vraket.

    Det du inte tycks förstå är människor inte är ute efter att smutskasta myndigheter eller enskilda personer de vill helt enkelt veta vad som hände det har aldrig gjorts en ordentlig haveriutredning av Estonia.

    Jag rekommenderar att du lyssnar till Stefan Thorsell som både är erfaren sjöman och även jobbade för sjöfartsverket på 90-talet och under eftertiden av olyckan.

    Jag har ingen aning om vem du är flachen men du hävdar tydligen att du är någon slags expert inom området. Då får du gärna berätta varför just du är så pass lämpad för att kunna detta så mycket bättre än alla andra här.
    Du är välkommen att visa en bild när som helst på det där hålet. 

    Du vet att den militärdykare som först vittnade om ett hål sade att det var "ett utåtsprängt hål 1x2 m2" ?

    Nästa källa som pratar om hål säger att en ROV tog sig genom hålet "som är så stort att det inte kanterna inte ens syns på filmen från ROV".

    Minst en av de två källorna har fel.

    Det behövs inget som helst hål för att Estonia skulle sjunka. Hon tog in vatten förifrån, genom den nedfällda bilrampen. Det finns ögonvittnen som var på bildäck och såg när vattnet började strömma in den vägen.

    För övrigt svarar du inte på en enda fråga.
  • Tue 8 Oct 2019 09:47
    #66
    Flash Gordon skrev 2019-10-08 09:37:02 följande:
    Kursk skars i bitar som lyftes upp var för sig.
    Men det verkar ha varit två delar bara. 
  • Tue 8 Oct 2019 09:55
    #67
    AndreaBD skrev 2019-10-08 09:41:56 följande:
    Det är just därför som jag inte tror att man gjorde så. Så farligt kan det inte ha varit, att man skulle gå så långt för att dölja det. Folk är lite avtrubbade när det gäller allt konstigt som ryssarna hittar på, och även amerikanerna.
    Idag är man nog ganska avtrubbad men inte då, direkt efter kalla kriget.
    Det som skulle vara en ren katastrof idag är om det visar sig att alla dessa människor dog pga politiskt spel och hemligheter.

    Sverige sa även nej till ett erbjudande från ryskt håll dagen efter olyckan för att undersöka med dykare om det fanns överlevande inspärrade i luftfickor i vraket. Vilket var väldigt troligt att det fanns.Ryssarna hade väldigt bra utrustning för ett sådant uppdrag.
    Man skulle ju göra allt för att bärga alla kroppar och fartyget hette det. Men i det dolda sa man nej till allt. Först på lördagen när det var säkert att alla eventuella instängda var döda, påbörjades dykningar med robotar vid vraket. 
  • Tue 8 Oct 2019 09:59
    #68
    AndreaBD skrev 2019-10-08 09:39:06 följande:
    Jo, jag utgår också ifrån att det säkert hände en massa saker. Det förvånar mig inte. Men man sänker inte ett fartyg för det. 
    Tänkte snarare att det var militärt materiel som ofrivilligt briserade.
  • Tue 8 Oct 2019 10:05
    #69
    AndreaBD skrev 2019-10-08 09:47:19 följande:
    Men det verkar ha varit två delar bara. 
    Ja, man skar ner henne til ungefär 110m längd och även då var det problem att lyfta henne trots att hon är byggd med ett stabilt tryckskrov som dessutom är runt.

    Man lyfte henne aldrig till ytan utan hon fick hänga under en specialbygd pråm som kunde "släpa" henne in i en docka som sedan pumpades torr.
  • Tue 8 Oct 2019 10:11
    #70
    Flash Gordon skrev 2019-10-08 09:44:43 följande:
    Du är välkommen att visa en bild när som helst på det där hålet. 

    Du vet att den militärdykare som först vittnade om ett hål sade att det var "ett utåtsprängt hål 1x2 m2" ?

    Nästa källa som pratar om hål säger att en ROV tog sig genom hålet "som är så stort att det inte kanterna inte ens syns på filmen från ROV".

    Minst en av de två källorna har fel.

    Det behövs inget som helst hål för att Estonia skulle sjunka. Hon tog in vatten förifrån, genom den nedfällda bilrampen. Det finns ögonvittnen som var på bildäck och såg när vattnet började strömma in den vägen.

    För övrigt svarar du inte på en enda fråga.
    Svarar inte på en enda fråga, det är du som inte gör. Jag har delat en hel del material här från kunniga personer och även tipsat dig om den tyska dykarfilmen där hålet syns. Hålet syns även på de officiella dykfilmerna men där är bilderna väldigt burrade (konstigt nog?)

    Däremot frågade jag dig angående din expertis som du tydligen har inom området.

    Men du blir inte alls misstänksam när någon beskriver ett utåtsprängt hål, du säger ju emot dig själv här, hur ska du ha det? 

    Vittneshistorierna är tydligen väldigt förskönade, om du minns så fanns det en väldigt stor vrede bland anhöriga efter olyckan då staten och myndigheter bokstavligen struntade i dem. 

    De vittnen som exempelvis Thorell har intervjuat har uppgivit andra historier, b.la var det en kvinna som redan 15-20 minuter innan den officiella olyckan inleddes när båten började kränga och som hade hytt på däck 1. Som redan då hörde en enorm smäll under sig och anade oro. Hon var den första som gick upp till livbåtarna. Sedan finns det andra vittnen som befann sig under bildäck på de lägsta däcken som vittnade om att vatten kom upp underifrån alltså inte ovanifrån från bildäcket.
    Så båten tog in vatten redan innan bogviseret ramlat av.

    Du kanske ska kolla på lite på detta innan du går fram som en ångvält här och kallar oss för konspirationsteoretiker. Ett gott exempel på likande mörkläggning är DC 3an Där var dy säkert lika godtrogen som här och köpte allt som media och myndigheter sa. Oj det var inte riktigt hela sannningen där.

    Jag är inte ute efter att fastställa att Estonia sprängdes eller på annat sätt sänktes av sten eller någon annan, utan är helt enkelt ute efter vad som hände. För idag finns det mer frågor än svar på det och det är inte bara från konspirationsteoretiker utan från väldigt många håll, både nationellt och internationellt.
  • Tue 8 Oct 2019 10:11
    #71
    -1
    HSOF skrev 2019-10-08 09:55:47 följande:
    Idag är man nog ganska avtrubbad men inte då, direkt efter kalla kriget.
    Det som skulle vara en ren katastrof idag är om det visar sig att alla dessa människor dog pga politiskt spel och hemligheter.

    Sverige sa även nej till ett erbjudande från ryskt håll dagen efter olyckan för att undersöka med dykare om det fanns överlevande inspärrade i luftfickor i vraket. Vilket var väldigt troligt att det fanns.Ryssarna hade väldigt bra utrustning för ett sådant uppdrag.
    Man skulle ju göra allt för att bärga alla kroppar och fartyget hette det. Men i det dolda sa man nej till allt. Först på lördagen när det var säkert att alla eventuella instängda var döda, påbörjades dykningar med robotar vid vraket. 
    Du förstår va att du anklagar folk för att medvetet ha dödat passagerarna på färjan?!

    Vad var det för "väldigt bra utrustning" som ryssarna hade? Det är alltså samma ryssar som några år senare inte ens klarade av att rädda sin egen ubåtsbesättning på Kursk under gynsammare omständigheter än vid Estonia.
    HSOF skrev 2019-10-08 09:41:26 följande:
    Jan Hewelusz hade en riktig haverikommission och låg och flöt upp och ned i flera dagar innan hon till slut sjönk. Ett mer förväntat beteende av en sjöduglig färja.

    Tydligen finns det ingen sjöduglig färja som sjunkit som Estonia gjorde i modern tid utan några hål under vattenlinjen.
    "Ett mer förväntat beteende" av vem då?

    Vadå "tydligen"?

    Varför skulle det behöva hål under vattenlinjen om fatyget är vidöppet famåt?
Svar på tråden Vill du att en sanningskommission ska utreda Estoniakatastrofen?