• Kossan12234

    Hjälp, är något fel?

    Hejhej

    Min mens har varit regelbunden sedan dagen jag fick den (förutom vid preventivmedel som påverka, utan nu). Förra månaden var min mens sen 3 dagar (aldrig hänt förut) sedan kom en mens eller ja, "mens". Min mens är ganska lätt naturligt men den ville lixom inte gå till sig å blöda rikligt dem första dagarna utan var lite halvdan under dem 5 dagarna (längden jag har på min mens i vanliga fall också) men en sak jag på märke till var att jag hade styva bröstvårtor redan 5 dagar innan "mensen" tills sista droppen, vilken jag aldrig riktigt tänkt på innan att jag haft men inte omöjligt. Men jag kände mig så uppblåst som när man haft en tampong förlänge innan lösningarna började. Tog ett gravtest på den 3dje dagen förra månaden när mensen aldrig kom, å det var neg. Och nu är vi här igen, samma grejer. Uppblåst försenad mens. Jätteömma (!!!) Bröst. Men då gravtestet var neg så bör jag ju inte vara gravid. Men kan det va cystor, något annat, någon som har några förklaringar/egna upplevelser????

  • Svar på tråden Hjälp, är något fel?
  • Anonym (Ä)

    Ålder/start på klimakteriet, stress, obalans i hormonerna, utebliven ägglossning, sjukdom eller vad som helst.

  • Anonym (Ellie)

    Jag upplever också att min mens beter sig väldigt konstigt och är oregelbunden efter att jag började försöka bli gravid. Jag tror helt enkelt att det är för att man fokuserar så mycket på sin kropp, menscykel och eventuell graviditet att man upptäcker massa saker som händer i kroppen som även hänt innan men då var det oviktigt eftersom man inte letade Så man tänkte inte så mycket på det och oroade sig inte över att mensblodet såg olika ut från gång till gång.

    Saker som stress, matvanor och allmänt mående kan påverka mensen rätt mycket. Både längd, mängd och exakt när den kommer.

    Jag tror inte du har något fel på din kropp. :)

  • Kossan12234

    Kan tillägga att jag är i 20-års åldern, inte mer stressad än normalt, och har stressat betydligt mer än detta och haft regelbunden mens. Och jag letar mest egna liknande erfarenheter, och att jag läst om allt som kan påverka osv. Vet mycket väl av alla vanliga faktorer

  • Kossan12234

    Och försöker inte bli gravid så det är inte hjärnspöken i denna kropp som längtar och suktar efter en graviditet

  • Anonym (Ellie)
    Kossan12234 skrev 2019-10-07 09:21:27 följande:

    Och försöker inte bli gravid så det är inte hjärnspöken i denna kropp som längtar och suktar efter en graviditet


    Tråden ligger i kategorin planerar barn, det var därför jag drog slutsatsen att du just planerar barn. ;)

    Jag tycker ändå inte att det låter konstigt med en menscykel som varierar några dagar i längd. Det kan bero på så mycket och räknas som helt normalt med en variation på 2-3 dagar.

    Hur länge sedan slutade du med preventivmedel? Det kan ju ibland påverka cykeln väldigt länge...
  • Kossan12234
    Anonym (Ellie) skrev 2019-10-07 09:49:09 följande:

    Tråden ligger i kategorin planerar barn, det var därför jag drog slutsatsen att du just planerar barn. ;)

    Jag tycker ändå inte att det låter konstigt med en menscykel som varierar några dagar i längd. Det kan bero på så mycket och räknas som helt normalt med en variation på 2-3 dagar.

    Hur länge sedan slutade du med preventivmedel? Det kan ju ibland påverka cykeln väldigt länge...


    Hahah ja jag glömde den biten att jag la den där, trodde jag skulle få bäst respons här. Tog ut koppar spiralen för snart ett år sedan och har inte haft några problem alls utan efter 1-2 månader var jag tillbaka i mina gamla cykler. Men jag känner mig så uppblåst så det är irriterande då jag har arbetskläder så skulle vilja gå till botten med det hela om det är nått. Och tissarna gnuggar mycket irriterande mot sportbhn dagarna i ändå båda gångerna få mensen är sen ;/
  • Kossan12234
    Kossan12234 skrev 2019-10-07 10:40:18 följande:

    Hahah ja jag glömde den biten att jag la den där, trodde jag skulle få bäst respons här. Tog ut koppar spiralen för snart ett år sedan och har inte haft några problem alls utan efter 1-2 månader var jag tillbaka i mina gamla cykler. Men jag känner mig så uppblåst så det är irriterande då jag har arbetskläder så skulle vilja gå till botten med det hela om det är nått. Och tissarna gnuggar mycket irriterande mot sportbhn dagarna i ändå båda gångerna få mensen är sen ;/


    Ursäkter alla mina stavfel, springer till toan stup i kvarten å tror mensen kom då jag inte har nå skydd atm
  • Anonym (Ellie)
    Kossan12234 skrev 2019-10-07 10:40:18 följande:

    Hahah ja jag glömde den biten att jag la den där, trodde jag skulle få bäst respons här. Tog ut koppar spiralen för snart ett år sedan och har inte haft några problem alls utan efter 1-2 månader var jag tillbaka i mina gamla cykler. Men jag känner mig så uppblåst så det är irriterande då jag har arbetskläder så skulle vilja gå till botten med det hela om det är nått. Och tissarna gnuggar mycket irriterande mot sportbhn dagarna i ändå båda gångerna få mensen är sen ;/


    Svårt att veta varför det blir så. Kopparspiralen är ju hormonfri så den borde inte påverka din cykel då långt efteråt. Av egen erfarenhet så kan mensen strula från och till emellanåt. Så det behöver inte vara nåt speciellt. Det har hänt mig flera gånger under livet att den efter lång tid av regelbundenhet blir mindre regelbunden i perioder.

    Men kommer den inte igång om ytterligare några dagar så ta ett nytt test.
  • Kossan12234

    Har även haft mensvärk i några dagar så antog att mensen var på väg. Hade även små hugg i magen nyss inte så det gjorde ont men att det var obehagligt? För jag är uppblåst, gaser, svullen i kroppen, öma bröstvårtor, och "mensvärk" sedan några dagar tillbaka. Och mensen är idag 3 dagar sen

  • Zandylina
    Kossan12234 skrev 2019-10-07 14:08:51 följande:

    Har även haft mensvärk i några dagar så antog att mensen var på väg. Hade även små hugg i magen nyss inte så det gjorde ont men att det var obehagligt? För jag är uppblåst, gaser, svullen i kroppen, öma bröstvårtor, och "mensvärk" sedan några dagar tillbaka. Och mensen är idag 3 dagar sen


    Hej har du tagit något nytt gravtest än?
    Ibland kan kroppen spöka rätt bra utan att man vet varför du kanske har åkt på någon hormonObalans i kroppen vilket är rätt så vanligt och därför allt spökar för dig.Och ibland kan även ägglossning eller mens utebli också det är ej helt ovanligt. Förstår det jobbigt dock.
    Om jag hade varit du hade jag tagit nytt test om ej visar nåt så försök kontakta barnmorska eller gyn och se om du kan få komma in på kontroll/undersökning för att se om något är galet.
    Hoppas allt löser sig för dig dock jobbigt när kroppen håller på sådär som den gör.
  • Kossan12234
    Zandylina skrev 2019-10-07 14:52:36 följande:

    Hej har du tagit något nytt gravtest än?

    Ibland kan kroppen spöka rätt bra utan att man vet varför du kanske har åkt på någon hormonObalans i kroppen vilket är rätt så vanligt och därför allt spökar för dig.Och ibland kan även ägglossning eller mens utebli också det är ej helt ovanligt. Förstår det jobbigt dock.

    Om jag hade varit du hade jag tagit nytt test om ej visar nåt så försök kontakta barnmorska eller gyn och se om du kan få komma in på kontroll/undersökning för att se om något är galet.

    Hoppas allt löser sig för dig dock jobbigt när kroppen håller på sådär som den gör.


    Hej, nä har inte tagit nå gravtest ännu tänkte avvakta ett någon dag till men jag har hugg och väldigt mycket känningar/mensvärksliknade sedan idag mitt på dagen
  • Kossan12234
    Zandylina skrev 2019-10-07 14:52:36 följande:

    Hej har du tagit något nytt gravtest än?

    Ibland kan kroppen spöka rätt bra utan att man vet varför du kanske har åkt på någon hormonObalans i kroppen vilket är rätt så vanligt och därför allt spökar för dig.Och ibland kan även ägglossning eller mens utebli också det är ej helt ovanligt. Förstår det jobbigt dock.

    Om jag hade varit du hade jag tagit nytt test om ej visar nåt så försök kontakta barnmorska eller gyn och se om du kan få komma in på kontroll/undersökning för att se om något är galet.

    Hoppas allt löser sig för dig dock jobbigt när kroppen håller på sådär som den gör.




    Ja min kropp är tydligen inte galen iaf, så ja
  • Zandylina
    Kossan12234 skrev 2019-10-08 06:32:36 följande:
    Ja min kropp är tydligen inte galen iaf, så ja
    Grattiss!!! Lycka till nu och hoppas allt går bra, man ska lyssna på sin kropp den talar oftast sanning. :)
  • Anonym (Ellie)
    Kossan12234 skrev 2019-10-08 06:32:36 följande:
    Ja min kropp är tydligen inte galen iaf, så ja
    Grattis!

    Hoppas det var välkommet ändå trots att du inte försökte bli gravid!
  • Kossan12234
    Anonym (Ellie) skrev 2019-10-08 11:31:33 följande:

    Grattis!

    Hoppas det var välkommet ändå trots att du inte försökte bli gravid!


    Ja chocken var ju enorm då vi tänkt få ordning på lite saker först men det är ändå väldigt välkommet. men kan dock inte förstå det än, känns inte som det är nått, tog även ett till test inte morgonurin bara för att se om det faktiskt skulle synas och det vart två jättestarka streck. Nu är det massa planering och vänta då tills juni ?
Svar på tråden Hjälp, är något fel?