• Anonym (mamma)

    Umgängesförälder ångrat sig ang. flytt.

    Jag och mitt barns pappa flyttade till en ny stad för tre år sedan pga att jag skulle gå en utbildning där. Vår tvååring står i kö till en förskola och skola i en annan stad, som jag ser som min hemstad. Vi tänkte flytta dit gemensamt när vi var klara här.

    Tanken var bara att bo i nuvarande stad tillfälligt, och jag trivs inte alls då det är en väldigt liten stad med få möjligheter jämfört med större städer (finns inte ens ett bibliotek eller simhall).

    Nu är min utbildning färdig till sommaren, och mitt barns pappa vill inte längre flytta. Han har börjat en utbildning nyligen och skaffat tjej här osv, vilket är förståeligt.

    Vår son är hos honom tre dagar varannan vecka. 

    Nu är jag ledsen och orolig över vår sons framtid. Jag ville inte att han skulle växa upp i den här staden. Bara tanken känns deprimerande. Jag vet att jag inte kan flytta utan pappans godkännande. Men är det någon som har tips, råd, har varit i samma situation eller något? 

  • Svar på tråden Umgängesförälder ångrat sig ang. flytt.
  • Anonym (.....///)

    Är det långt mellan städerna?

    Kan pappan ha barnet mer och du ha varannan helg i nya staden?

  • Anonym (mamma)

    Det är ca 40 mil... Pappan är inte kapabel att ha barnet mer är några timmar i taget, han har honom inte ens över natten så det blir svårt :(

  • Anonym (Bee)
    Anonym (mamma) skrev 2019-10-07 12:23:35 följande:

    Det är ca 40 mil... Pappan är inte kapabel att ha barnet mer är några timmar i taget, han har honom inte ens över natten så det blir svårt :(


    Det bästa är ju om ni kan hitta en kompromiss där han fortfarande kan ha umgänget men du ändå ksn flytta, men då behöver han ju kunna ha barnen över natten. Tex att han hade barnet hos sig varannan helg fre-sön. Då kan barnet ju ändå ha skolavgifter barnomsorg i din stad.

    Har pappan någon funktionsnedsättning / sjukdom eller är det pga av ovana eller ovilja som han inte klarar av att ta hand om sitt barn? Är det något ni kan jobba med?
  • Anonym (A)
    Anonym (Bee) skrev 2019-10-07 12:30:43 följande:
    Det bästa är ju om ni kan hitta en kompromiss där han fortfarande kan ha umgänget men du ändå ksn flytta, men då behöver han ju kunna ha barnen över natten. Tex att han hade barnet hos sig varannan helg fre-sön. Då kan barnet ju ändå ha skolavgifter barnomsorg i din stad.

    Har pappan någon funktionsnedsättning / sjukdom eller är det pga av ovana eller ovilja som han inte klarar av att ta hand om sitt barn? Är det något ni kan jobba med?
    +1
Svar på tråden Umgängesförälder ångrat sig ang. flytt.