• Nyvaken

    Sverige är ett av länderna som minst tror på människans påverkan på miljö

    Trots att vi på Aftonbladet, Expressen och andra tidningar läser varje dag att vi människor håller på att krascha hela jordens eko-system.

    Så kan vi se i denna undersökning från Yougov (https://yougov.co.uk/topics/science/articles-reports/2019/09/15/international-poll-most-expect-feel-impact-climate) se att vi i Sverige placerar oss i botten tillsammans med länder som USA och Saudiarabien. Länder som INTE tror att människan är huvudanledningen till klimatförändringar. 

    Nyligen var det en viss 16-årig klimataktivist som hävdade att i Sverige betraktas det som fakta att människor är största faktorn till klimatförändring. Vilket jag också trodde att det var allmänna uppfattningen.

  • Svar på tråden Sverige är ett av länderna som minst tror på människans påverkan på miljö
  • Överste Senap

    Det är inte hälften så intressant om människan påverkar klimatet som om människan kan bromsa upp de snabba förändringar som sker.

  • Kjell2

    8% av svenskarna tro inte att mänskliga aktiviteter påverkar klimatet eller att klimatet inte förändras.

    84% tror av svenskarna tror att mänskliga aktiviteter påverkar klimatet

  • Nyvaken
    Kjell2 skrev 2019-10-07 14:46:12 följande:

    8% av svenskarna tro inte att mänskliga aktiviteter påverkar klimatet eller att klimatet inte förändras.

    84% tror av svenskarna tror att mänskliga aktiviteter påverkar klimatet


    Blir bara 84% om man adderar huvudsakligen människan och delvis människan, olika frågor. :p
    Tror alla människor utom dom där 8% kanske, fattar att om du tillför energi till ett system så har du en viss påverkan.
  • Kjell2
    Nyvaken skrev 2019-10-07 14:57:33 följande:
    Blir bara 84% om man adderar huvudsakligen människan och delvis människan, olika frågor. :p
    Tror alla människor utom dom där 8% kanske, fattar att om du tillför energi till ett system så har du en viss påverkan.
    Visar väl i så fall att människor i andra länder är klokare än svenskar.


  • Nyvaken
    Överste Senap skrev 2019-10-07 14:31:55 följande:

    Det är inte hälften så intressant om människan påverkar klimatet som om människan kan bromsa upp de snabba förändringar som sker.


    Om 90% av människorna försvann hade vi bara behövt 10% av resurserna.
    Hade Hitler och Stahlin ett barn tillsammans hade det kanske gått. 
  • Överste Senap
    Nyvaken skrev 2019-10-07 15:12:15 följande:

    Om 90% av människorna försvann hade vi bara behövt 10% av resurserna.

    Hade Hitler och Stahlin ett barn tillsammans hade det kanske gått. 


    Så din lösning är att 90% av jordens befolkning borde elimineras för att hantera klimatförändringarna?
  • Kjell2
    Nyvaken skrev 2019-10-07 15:12:15 följande:

    Om 90% av människorna försvann hade vi bara behövt 10% av resurserna.

    Hade Hitler och Stahlin ett barn tillsammans hade det kanske gått. 


    Har vi ett klimatproblem vi måste göra något åt?
  • Nyvaken
    Överste Senap skrev 2019-10-07 15:52:24 följande:
    Så din lösning är att 90% av jordens befolkning borde elimineras för att hantera klimatförändringarna?
    Först och främst måste vi veta vilken utsträckning människan har påverkat klimatet, vilket vi inte vet. Även om många tror sig veta det.

    Bara när det gäller jordens resurser:
    Om alla levde som Svensken skulle vi behöva 4.2 jordklot. För att få ner  Sveriges konsumtion till ett jordklot behöver alltså 7 619 048 människor försvinna, givet att vi har en population på 10 miljoner. Eller så bor 4.2x fler personer i din bostad, du äter 25% av kalorierna du gör nu, osv osv.
  • Överste Senap
    Nyvaken skrev 2019-10-07 16:49:19 följande:

    Först och främst måste vi veta vilken utsträckning människan har påverkat klimatet, vilket vi inte vet. Även om många tror sig veta det.

    Bara när det gäller jordens resurser:

    Om alla levde som Svensken skulle vi behöva 4.2 jordklot. För att få ner  Sveriges konsumtion till ett jordklot behöver alltså 7 619 048 människor försvinna, givet att vi har en population på 10 miljoner. Eller så bor 4.2x fler personer i din bostad, du äter 25% av kalorierna du gör nu, osv osv.


    Nej! Nu gör du samma tankevurpa igen. Jag skrev tydligt att det intressanta är INTE om människan ligger bakom, utan om människan med rätt åtgärder kan bromsa det skenande klimatet oavsett om vi bidragit till det eller inte.

    Nej, alla kan inte leva som svensken men varför sätter du det som norm och varför utgår du från att alla utsläpp är nödvändiga?
  • Nyvaken
    Överste Senap skrev 2019-10-07 16:58:36 följande:
    Nej! Nu gör du samma tankevurpa igen. Jag skrev tydligt att det intressanta är INTE om människan ligger bakom, utan om människan med rätt åtgärder kan bromsa det skenande klimatet oavsett om vi bidragit till det eller inte.

    Nej, alla kan inte leva som svensken men varför sätter du det som norm och varför utgår du från att alla utsläpp är nödvändiga?
    Att göra sig av med människor skulle absolut bromsa utsläppen, givet att vi bidragit. Annars är det nog kört.

    Vilka utsläpp skulle du kunna sluta med? Jag skulle kunna göra mig av med bilen, sluta ha på datorn på natten. Efter det säger jag stopp.
  • AniieeHär
    Överste Senap skrev 2019-10-07 16:58:36 följande:
    Jag skrev tydligt att det intressanta är INTE om människan ligger bakom, utan om människan med rätt åtgärder kan bromsa det skenande klimatet oavsett om vi bidragit till det eller inte.
    Jag anser att det inte heller är intressant. Det jag anser vara interssant är om vi kan anpassa oss till klimatet så som det utvecklas eller om vi är för bosatta för det.
    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
Svar på tråden Sverige är ett av länderna som minst tror på människans påverkan på miljö