• Tiffan­y
    Mon 7 Oct 2019 22:11
    667 visningar
    6 svar
    6
    667

    Dvitamin värde.

    Jag tog prover nyligen via werlabs o har ett dvitamin värde på 39. Vet att det är brist vid 25 o under.

    Idag köpte jag dvitamin kosttillskott på apoteket 20ug = 800IE

    Hur lång tid bör det ta innan mitt värde är runt 70 minst? ????

    Jag känner mig trött, hängig, yrsel, slö, muskelvärk ofta sjuk , deppad..kan detta vara orsaken?

    Vill oxå nämna att mitt b12 är lågt (vid nedre gräns för referens) samt folsyra . Har även köpt kosttilskott för dessa

  • Svar på tråden Dvitamin värde.
  • Anonym (fe)
    Mon 7 Oct 2019 22:24
    #1

    Hur var ditt järnvärde?

  • Mon 7 Oct 2019 22:25
    #2

    För lite. Alldeles för lite. Apotekens d-vit suger och är apdyr.

    Minst 5000 IE behövs för att höja. Allt under 2000 IE är underhållsdos här i Norden. På sommaren.


    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Anonym (M)
    Mon 7 Oct 2019 22:27
    #3

    Följer

  • Tiffan­y
    Mon 7 Oct 2019 22:33
    #4

    Mitt folsyra värde är 10 , referens (7-45)

    Mitt S-Kobalamin (DxI)

    130

    pmol/L

    100-450 pmol/L

    För 3 år sen hade jag P--Kobalaminer[B12]

    Resultat: 210 pmol/L

    Referensintervall: 120-70

    Någon som vet skillnad på p kolabalaminer och s kolabamin? Om jag hade 210 p kolabalaminee för 3 år sen och 130 s kolabamin nu ..har det sjunkit?

    Blir förvirrad av dessa

  • Pentra
    Tue 8 Oct 2019 02:43
    #5

    Säger som vissa andra här; på tok för låg dos och pengar kastade i sjön! 20 µg (mikrogram) är som en fis i rymden! Du kan ta denna dos tills någon kommer och löser av dig innan du når vettig D-vitaminnivå! Dina symptom kan mycket väl bero på D-vitaminbrist. D-vitamin dämpar värk överlag, så din värk kan bero på D-vitaminbrist, men symptomen kan även bero på magnesiumbrist. D-vitamin hänger ju ihop med kalcium och magnesium, så du kan även behöva magnesium. Betänk också; 20 minuter i solen ger dig 250 mikrogram D-vitamin (10000 IE). I Schweiz ordinerar de 500 mikrogram, 20000 IE, om dagen, tills de nått vettiga nivåer, till människor med brist och/eller värk samt för att förebyggande dämpa förlossningssmärtor. Att ha en blodseromnivå på över 80 ng/ml är bra. ... Mvh, Pentra

  • Pentra
    Tue 8 Oct 2019 02:46
    #6

    Jo, ditt folsyravärde är också i underkant, och behöver upp en hel del. ... Med vänlig hälsning, Pentra

Svar på tråden Dvitamin värde.