• Anonym (Kkn)

    Får jag betala underhållsbidrag då ? Hjälp !!

    Jag har ett galet ex som söker ensam vårdnad och undrar Om det skulle bli fortsatt gemensam vårdnad men att det av någon andledning blir att jag har barnen varannan torsdag fredag lördag söndag.

    Behöver jag då betala underhållsbidrag ?

    Jag har inga pengar till det rättsliga och min försäkring täcker inte något.

    Detta vet exet om.

  • Svar på tråden Får jag betala underhållsbidrag då ? Hjälp !!
  • Ess

    Ja då får du betala underhåll.

    Har du väldigt låg inkomst så går FK och betalar antingen en del eller hela.

  • Anonym (...)

    Vårdnad har inget med umgänge att göra. Det är storleken på umgänget som avgör underhållet.

  • Anonym (Va?)
    Anonym (...) skrev 2019-10-08 08:40:29 följande:
    Vårdnad har inget med umgänge att göra. Det är storleken på umgänget som avgör underhållet.
    Det där sista har väl inget med underhåll att göra!? Pengarna går till barnets levndadsomkostnader som icke-boende-föräldern skall betala. Man är fortfarande förälder. Den enda gång man slipper betala underhåll är om man har varannan vecka eller att man adopterar bort barnet. Det finns inga andra utvägar att slippa betala underhåll. 


  • Brumma

    Gränsen för växelvis boende går vid 12 dagar, så ja du blir då skyldig att betala underhåll.

    Får ni en dom på underhåll kommer rätten titta på barnens utgifter, samt dina och den andra förälderns överskott.

    Går ni genom försäkringskassan (underhållsstöd) kommer du få hjälp med betalningen om du har låg inkomst.

Svar på tråden Får jag betala underhållsbidrag då ? Hjälp !!