• naanoo

    Lchf/lågkolhydrat kost under graviditet??

    Är det någon som har erfarenhet av lchf under graviditet? Hur mådde ni? Är själv ganska överviktig och vill inte gå upp alldeles för mycket under grav, är i v11 nu... Är inte inte efter att banta men att försöka hålla ett jämt blodsocker och inte fastna i sockerträsket.! Har massa diabetes typ 2 i släkten

  • Svar på tråden Lchf/lågkolhydrat kost under graviditet??
  • Johanna1986

    Prata med din bm om de men rent generellt säger jag nog nej på denna. Kroppen behöver alla näringsämnen. Ät en balanserad kost istället men inte onormalt stora portioner istället. Försök ha god frukt hemma istället för godis å glass mm.

  • naanoo
    Johanna1986 skrev 2019-10-08 19:01:46 följande:

    Prata med din bm om de men rent generellt säger jag nog nej på denna. Kroppen behöver alla näringsämnen. Ät en balanserad kost istället men inte onormalt stora portioner istället. Försök ha god frukt hemma istället för godis å glass mm.


    Grejen är att jag reagerar så otroligt starkt på kolhydrater, i alla former! Samlar vätska, blir trött, orkeslös.! Har ätit lchf till o från i 10 år typ och det år enda gången jag mår riktigt bra..!
  • Anonym (jättebra)

    Jag mådde jättebra! Men då åt jag lchf redan innan eftersom jag gick upp så mkt graviditeten innan. Gick inte alls upp lika mkt, mådde hur bra som helst och bebisen mådde fint, 3,5 kg.


    Du som säger att man måste få i sig alla näringsämnen. Det är ju precis det man får med LCHF! Det finns liksom inte mycket näring i socker, pasta och ris etc. 
    Med LCHF får man ju i sing mängder med nyttiga grönsaker, förhoppningsvis kött och ägg som innehåller allt man behöver.


    Äter du inte LCHF just nu rekommenderar jag dig att försiktigt trappar ner eftersom man kan må väldigt kasst när man tvärslutar med allt skräp, det är lite som att sluta med droger när man slutar med socker.

  • naanoo
    Anonym (jättebra) skrev 2019-10-08 19:22:18 följande:

    Jag mådde jättebra! Men då åt jag lchf redan innan eftersom jag gick upp så mkt graviditeten innan. Gick inte alls upp lika mkt, mådde hur bra som helst och bebisen mådde fint, 3,5 kg.

    Du som säger att man måste få i sig alla näringsämnen. Det är ju precis det man får med LCHF! Det finns liksom inte mycket näring i socker, pasta och ris etc. 

    Med LCHF får man ju i sing mängder med nyttiga grönsaker, förhoppningsvis kött och ägg som innehåller allt man behöver.

    Äter du inte LCHF just nu rekommenderar jag dig att försiktigt trappar ner eftersom man kan må väldigt kasst när man tvärslutar med allt skräp, det är lite som att sluta med droger när man slutar med socker.


    Jag äter inte så mkt socker just nu men de har blivit en del smörgåsar och andra kolisar i ett par veckor! Vet inte varför man blir så sugen på sånt i början av grav... åh va man går upp mycket när man trycker i sig kolisar såhär.!! Håller helt med dig angående näringsämnen med lchf, man får ju i sig precis allt.... Blir så less på dietister som rekommenderar fullkornsprodukter och råris o potatis till kvinnor som redan är överviktiga.! Vissa klarar de helt enkelt inte... men men
  • Anonym (jättebra)
    naanoo skrev 2019-10-08 20:01:07 följande:
    Jag äter inte så mkt socker just nu men de har blivit en del smörgåsar och andra kolisar i ett par veckor! Vet inte varför man blir så sugen på sånt i början av grav... åh va man går upp mycket när man trycker i sig kolisar såhär.!! Håller helt med dig angående näringsämnen med lchf, man får ju i sig precis allt.... Blir så less på dietister som rekommenderar fullkornsprodukter och råris o potatis till kvinnor som redan är överviktiga.! Vissa klarar de helt enkelt inte... men men

    Ja, man blir ju fly förbannad. Plötsligt ska man även börja med lightprodukter av nån anledning?!


    Med första barnet levde jag på glass, oboy och mackor. Gick upp 20 kg! Barnet vägde som tur är inte mer än 3,3 men det blev en komplicerad förlossning som slutade med urakut snitt. Resterande kilon satt som berg och det var så jag hittade lchf, det gick inte att amma bort som folk sa skulle hända.
    Med andra barnet åt jag lchf, gick upp 10 kg, hade en supersmidig förlossning och veckan efter hade alla kilon runnit av.

  • Sasu

    nej, du ska inte banta under graviditeten, ändra din kost istället, mycket frukt och grönt, du ska INTE äta för 2. Jag själv var överviktig under graviditeten men bara att jag tog bort godis, läsk och snabbmat så gick jag endast upp 8kg under hela graviditeten. Medans man ammar och är gravid ska man inte gå på någon diet.

  • Sasu

    kan tillägga att när du är gravid och ändrar din kost så är det normalt att du går ner eller stannar i vikten i början, jag stod still i vikten tills jag var i v.30 ungefär, då kom de extra 8kg, det mesta var vätska då jag var höggravid mitt i sommaren! Men skulle kolla med BM om lchf kosten, jag tycker inte att man ska gå på sånt under en graviditet, men det kan ju funka ändå, så länge bebisen mår bra. :)

  • Anonym (12)

    Har läst någonstans att ketos under grav finns viss forskning att det inte är bra för fostret. Obs kommer inte ihåg var jag läste det och i vilken utsträckning denna forskning var på. Men kan vara värt att kolla lite på..

  • mcs1988

    Jag äter vanligtvis strikt lchf, pga sockerberoende och hetsätning. Nu är jag gravid i v. 8 och har lagt till rotfrukter och lite så, så nu äter jag liberal lågkolhydratskost och det mår både mamman och barnet bra av. INGEN behöver gluten och socker i sin kost. 
    Kolhydrater får du i dig från grönsaker, rotfrukter etc. 
    Du ska inte äta strikt när du är gravid men går bra när du ammar om du mår bra av det. Barnet får i sig det den behöver ändå :) 

Svar på tråden Lchf/lågkolhydrat kost under graviditet??