• Wed 9 Oct 2019 01:12
    516 visningar
    12 svar
    12
    516

    Opinionsundersökning på Familjeliv - Oktober 2019

    Vilket riksdagsparti skulle Du rösta på om det vore riksdagsval Idag?

    Partierna i storleksordning efter riksdagsvalet 2018.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Opinionsundersökning på Familjeliv - Oktober 2019
  • Pentra
    Wed 9 Oct 2019 01:47
    #1

    Inget av ovansående partier vill ha direktdemokrati (folkstyre), och inte eller har de någon form av logiskt tänkande och vettig plan när det gäller överbefolkningen, så jag tänker inte rösta på något av dem! ... Med vänlig hälsning, Pentra

  • Thu 10 Oct 2019 00:51
    #2
    Pentra skrev 2019-10-09 01:47:14 följande:

    Inget av ovansående partier vill ha direktdemokrati (folkstyre), och inte eller har de någon form av logiskt tänkande och vettig plan när det gäller överbefolkningen, så jag tänker inte rösta på något av dem! ... Med vänlig hälsning, Pentra


    Jag resonerar ungefär samma, men roligt att se hur vindarna blåser ändå. Med direktdemokrati, hur tänker du lite mer ingående då?
  • Thu 10 Oct 2019 01:14
    #3
    Pentra skrev 2019-10-09 01:47:14 följande:

    Inget av ovansående partier vill ha direktdemokrati (folkstyre), och inte eller har de någon form av logiskt tänkande och vettig plan när det gäller överbefolkningen, så jag tänker inte rösta på något av dem! ... Med vänlig hälsning, Pentra


    Håller med.. tycker Schweiz system har varit exemplariskt i många fall när jag varit där och pratat med folk.

    Inget av ovanstående partier intresserar mig det minsta.
  • Thu 10 Oct 2019 01:36
    #4
    Liberté skrev 2019-10-10 01:14:05 följande:

    Håller med.. tycker Schweiz system har varit exemplariskt i många fall när jag varit där och pratat med folk.

    Inget av ovanstående partier intresserar mig det minsta.


    Vad är det som fungerar bra i Schweiz, konkret?
  • Thu 10 Oct 2019 13:55
    #5
    +1
    Westcoast9 skrev 2019-10-10 01:36:31 följande:

    Vad är det som fungerar bra i Schweiz, konkret?


    Större lokalt inflytande över vad som de som bor där anser ska prioriteras.

    Större självbestämmande över vissa lagar och hur de ska användas samt bättre möjligheter att dirigera skattemedel eftersom de kan tvinga till sig omröstningar om tillräckligt många vill något.
  • Thu 10 Oct 2019 18:44
    #6
    Liberté skrev 2019-10-10 13:55:17 följande:

    Större lokalt inflytande över vad som de som bor där anser ska prioriteras.

    Större självbestämmande över vissa lagar och hur de ska användas samt bättre möjligheter att dirigera skattemedel eftersom de kan tvinga till sig omröstningar om tillräckligt många vill något.


  • Fri 11 Oct 2019 08:09
    #7
    Pentra skrev 2019-10-09 01:47:14 följande:

    Inget av ovansående partier vill ha direktdemokrati (folkstyre), och inte eller har de någon form av logiskt tänkande och vettig plan när det gäller överbefolkningen, så jag tänker inte rösta på något av dem! ... Med vänlig hälsning, Pentra


    Vill du ha direktdemokrati så ska du iallafall inte rösta på Centern, deras ungdomsförbund ville tydligen förbjuda folkomröstningar. Var tydligen politiker som vet mest vad vi behöver.
  • Fri 11 Oct 2019 08:10
    #8
    Liberté skrev 2019-10-10 01:14:05 följande:

    Håller med.. tycker Schweiz system har varit exemplariskt i många fall när jag varit där och pratat med folk.

    Inget av ovanstående partier intresserar mig det minsta.


    Ja Schweiz har väldigt många folkomröstningar. Demokrati och folkstyre på riktigt.
  • Fri 11 Oct 2019 11:44
    #9
    HSOF skrev 2019-10-11 08:09:14 följande:

    Vill du ha direktdemokrati så ska du iallafall inte rösta på Centern, deras ungdomsförbund ville tydligen förbjuda folkomröstningar. Var tydligen politiker som vet mest vad vi behöver.


    Jag tror att de gör en annan tolkning av direktdemokrati, en mer individualistisk tolkning, som jag förstår men inte håller med om.
  • Fri 11 Oct 2019 11:47
    #10
    HSOF skrev 2019-10-11 08:10:41 följande:

    Ja Schweiz har väldigt många folkomröstningar. Demokrati och folkstyre på riktigt.


    Det är bra, men samtidigt kan man inte undergräva de folkvaldas möjligheter att förändra samhället såsom de är valda till att göra. Vi har ändå representativ demokrati som styrelseskick, det innebär att långtifrån alla förslag och reformer kommer gillas av alla. Det går inte att tillmötesgå allas vilja, men att fatta besluten nära dem de anbelangar är ändå bra.
  • Fri 11 Oct 2019 14:26
    #11
    Westcoast9 skrev 2019-10-11 11:47:06 följande:

    Det är bra, men samtidigt kan man inte undergräva de folkvaldas möjligheter att förändra samhället såsom de är valda till att göra. Vi har ändå representativ demokrati som styrelseskick, det innebär att långtifrån alla förslag och reformer kommer gillas av alla. Det går inte att tillmötesgå allas vilja, men att fatta besluten nära dem de anbelangar är ändå bra.


    Personligen tycker jag nog inte att vi ska folkomrösta om allt, dock kunde vi haft lite fler än vad vi har idag. Speciellt idag med det speciella läget i riksdag och regering. Men det går inte ha folkomröstning om varje fråga, de är ju ändå framröstade för att driva sin politk och ska kunna stå ansvariga för den.
  • Fri 11 Oct 2019 16:34
    #12
    HSOF skrev 2019-10-11 14:26:45 följande:

    Personligen tycker jag nog inte att vi ska folkomrösta om allt, dock kunde vi haft lite fler än vad vi har idag. Speciellt idag med det speciella läget i riksdag och regering. Men det går inte ha folkomröstning om varje fråga, de är ju ändå framröstade för att driva sin politk och ska kunna stå ansvariga för den.


    Precis.
Svar på tråden Opinionsundersökning på Familjeliv - Oktober 2019