• Wed 9 Oct 2019 08:04
    1981 visningar
    32 svar
    32
    1981

    Otrogen partner, vill du veta?

    Din partner har vart otrogen, är ärligheten alltid bäst? Vill du verkligen veta och behöva ta ställning till om man ska splittra familjen, gå vidare utan förtroende. Eller vill du helt enkelt veta av älskarinnan/älskare men inte ta upp det med partner ifall affären är avslutad?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Otrogen partner, vill du veta?
  • Wed 9 Oct 2019 13:40
    #1

    Var finns alternativet "jag vill veta, men enbart direkt från partnern, inte från älskarinnan eller någon 'välmenande' bekant eller annan sladdertacka på bygden"?

  • Mascar­aklump­ar
    Wed 9 Oct 2019 20:08
    #2

    Frågan är ologisk eftersom otroheten, ur mitt perspektiv, inte inträffat förrän jag fått information om den. I och med frågan så blir jag dock varse om den, och när jag väl vet så kommer jag naturligtvis inte att säga nej. I verkligheten är alternativen "att leva i ovisshet" respektive "att min man är otrogen och jag får veta det", och av dessa väljer jag det första.

  • Wed 9 Oct 2019 20:11
    #3
    +2
    Mascaraklumpar skrev 2019-10-09 20:08:33 följande:

    Frågan är ologisk eftersom otroheten, ur mitt perspektiv, inte inträffat förrän jag fått information om den. I och med frågan så blir jag dock varse om den, och när jag väl vet så kommer jag naturligtvis inte att säga nej. I verkligheten är alternativen "att leva i ovisshet" respektive "att min man är otrogen och jag får veta det", och av dessa väljer jag det första.


    Så med andra ord så uppstår inget ljud när trädet faller i skogen om ingen är där för att höra det?
    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Mascar­aklump­ar
    Wed 9 Oct 2019 20:20
    #4
    AniieeHär skrev 2019-10-09 20:11:26 följande:

    Så med andra ord så uppstår inget ljud när trädet faller i skogen om ingen är där för att höra det?


    Det var inte riktigt det jag ville få fram, nej. Någon annan orkar kanske förklara bättre.
  • Wed 9 Oct 2019 22:03
    #5
    Mascaraklumpar skrev 2019-10-09 20:20:49 följande:
    Det var inte riktigt det jag ville få fram, nej. Någon annan orkar kanske förklara bättre.
    Jag tolkar det som att du och din partner har valt att definiera otrohet som att ni får göra vad ni vill med vem ni vill, så länge partnern inte får reda på det.
  • Wed 9 Oct 2019 22:17
    #6
    Mascaraklumpar skrev 2019-10-09 20:08:33 följande:

    Frågan är ologisk eftersom otroheten, ur mitt perspektiv, inte inträffat förrän jag fått information om den. I och med frågan så blir jag dock varse om den, och när jag väl vet så kommer jag naturligtvis inte att säga nej. I verkligheten är alternativen "att leva i ovisshet" respektive "att min man är otrogen och jag får veta det", och av dessa väljer jag det första.


    Nja, alternativen är från din sida:

    - Min partner är inte otrogen.
    - Min partner är otrogen och jag får veta det.

    Själv skulle jag vilja veta om det sker flera gånger. Något som hände en gång och inte kommer hända igen är det bättre om man aldrig får veta eftersom det, om det inte har några negativa konsekvenser på förhållandet, är samma som att personen aldrig varit otrogen. Som beskrivet ovan alltså.
  • Mascar­aklump­ar
    Wed 9 Oct 2019 23:08
    #7

    Okej, jag försöker igen. I verkligheten finns det, sett ur en enskild människas perspektiv (Förutsatt att förhållandet är monogamt, att partnern inte hålls fastkedjad i källaren eller dylikt), två tillstånd:

    1. Jag vet inte om min partner är otrogen.

    2. Min partner är otrogen och jag är medveten om det.

    Tillstånden är helt binära. Bara ett kan vara sant vid ett och samma tidpunkt, och det finns inga mellanting. Tillstånd 1 kan dock övergå i tillstånd 2, men inte tvärt om. Eftersom det tillstånd man befinner sig i motsvarar det man själv definierar som verklighet, så är det vanligtvis att föredra framför det andra. Det är få som vill leva i en låtsasvärld.

    Frågan i TS förutsätter dock att det finns ett tredje tillstånd där vi kan lämna vårt eget perspektiv och låta både tillstånd ett och två vara sanna samtidigt. Vi både vet och inte vet att partnern varit otrogen. För att kunna greppa detta hypotetiska tankeexperiment så tolkar vi det som att tillstånd 2 är verkligheten, och därmed blir svaret att man vill veta. Skulle människor däremot få välja mellan de två tillstånd som faktiskt existerar så skulle de flesta välja ettan.

  • Wed 9 Oct 2019 23:25
    #8
    Mascaraklumpar skrev 2019-10-09 23:08:26 följande:

    Okej, jag försöker igen. I verkligheten finns det, sett ur en enskild människas perspektiv (Förutsatt att förhållandet är monogamt, att partnern inte hålls fastkedjad i källaren eller dylikt), två tillstånd:

    1. Jag vet inte om min partner är otrogen.

    2. Min partner är otrogen och jag är medveten om det.

    Tillstånden är helt binära. Bara ett kan vara sant vid ett och samma tidpunkt, och det finns inga mellanting. Tillstånd 1 kan dock övergå i tillstånd 2, men inte tvärt om. Eftersom det tillstånd man befinner sig i motsvarar det man själv definierar som verklighet, så är det vanligtvis att föredra framför det andra. Det är få som vill leva i en låtsasvärld.

    Frågan i TS förutsätter dock att det finns ett tredje tillstånd där vi kan lämna vårt eget perspektiv och låta både tillstånd ett och två vara sanna samtidigt. Vi både vet och inte vet att partnern varit otrogen. För att kunna greppa detta hypotetiska tankeexperiment så tolkar vi det som att tillstånd 2 är verkligheten, och därmed blir svaret att man vill veta. Skulle människor däremot få välja mellan de två tillstånd som faktiskt existerar så skulle de flesta välja ettan.


    Tillstånden är väl snarare
    1) Min partner är otrogen och jag vet inte om det
    2) min partner är otrogen och jag vet om det

    [och ev
    3) min partner är inte otrogen och jag vet inte om det
    4) min partner är inte otrogen och jag vet om det]

    TS ponerar att partnern är otrogen vilket ger att det är de första två fallen som gäller.

    Enligt ditt uttalande
    Mascaraklumpar skrev 2019-10-09 20:08:33 följande:

    Frågan är ologisk eftersom otroheten, ur mitt perspektiv, inte inträffat förrän jag fått information om den. I och med frågan så blir jag dock varse om den, och när jag väl vet så kommer jag naturligtvis inte att säga nej. I verkligheten är alternativen "att leva i ovisshet" respektive "att min man är otrogen och jag får veta det", och av dessa väljer jag det första.


    så är din partner inte otrogen innan du får reda på det, oavsett vad hen hittar på, hens otrohet hänger uteslutande på din vetskap.

    Det är en helt OK definition på otrohet, men  du borde vara väl medveten om att nästan alla andra definierar otrohet som en eller flera specifika handlingar som partnern utför oavsett den egna vetskapen.

  • Wed 9 Oct 2019 23:48
    #9
    Mascaraklumpar skrev 2019-10-09 23:08:26 följande:

    Eftersom det tillstånd man befinner sig i motsvarar det man själv definierar som verklighet, så är det vanligtvis att föredra framför det andra. Det är få som vill leva i en låtsasvärld.


    Det man definierar som verklighet behöver inte överensstämma med verkligheten. Om man inte vill leva i en låtsasvärld så välkomnar man information som korrigerar en till den korrekta världsbilden.

    Jag förstår vad du försöker göra men det stämmer inte med vad TS fråga handlar om. Den handlar inte om att du, i situationen, ska kunna välja, utan att du nu med alla alternativ framför dig (de som Burnin­gDiamo­nd skriver ner), ska välja vilket du föredrar om du någonsin i framtiden hamnar i situationen.
  • Thu 10 Oct 2019 07:34
    #10
    +1

    Jag har inte överanalyserat frågan, utan kort och gott din parter är otrogen. Vill du att hen är ärlig och berättar?


    Man läser om scenarion här på familjeliv, där personer som är otrogna blir rådda att vara ärlig och berätta för sin parter. Där älskarinnan blir avrådd att berätta för "liggets" partner. Och även där den drabbade partnern får veta om otroheten, och mår dåligt medans den otrogne lättat sitt hjärta och går vidare.
    Jag läste om en kvinna som fått veta om att mannen var otrogen, hon ville fortsätta förhållandet och förlåta honom. Men älskarinnan stalkar och lägger upp antydningar offentligt, dyker upp där familjen befinner sig etc. Nu mår frun så dåligt att hon är sjukskriven för utmattningssyndrom. Men visst mannen var ärlig, men varar det alltid längst? Är det rätt att lätta sitt hjärta men betynga en annan  med sitt misstag?

    Jag har själv alltid tänkt klart att jag vill veta, det har jag rätt till. Men samtidigt när man tänker längre, vad ska jag göra med den informationen? Om han gjort ett snedsteg, vore det väl bättre att han fick lida för det själv. Däremot om han har en affär och känslor för en annan så är det bättre att han berättar så vi båda kan gå vidare på varsitt håll. 

Svar på tråden Otrogen partner, vill du veta?