• Anonym (Q)

    Praktisk fråga om skilsmässoansökan

    Försöker informera mig lite mer om hur man kan gå till väga när man lämnar ansökan om skillsmässan. I mitt fall är vi överens om att skilja oss, så det blir ingen stämningsansökan.
    Ser att man kan göra det själv genom att fylla i blanketten "GEMENSAM ANSÖKAN ANGÅENDE ÄKTENSKAPSSKILLNAD / UPPLÖSNING AV REGISTRERAT PARTNERSKAP", bifoga personbevis och skicka det till Tingsrätten. 
    Sedan finns det några som säljer "skillsmässopaket" online, man köper ett passande paket, fyller i lite information om sig själva och dem gör "jobbet" åt en mot en kostnad.

    Säkert finns det här folk som har provat antingen det ena eller det andra (eller kanske både och), så jag vill gärna höra era erfarenheter om nack- och fördelar med respektive sätt att gå tillväga?

  • Svar på tråden Praktisk fråga om skilsmässoansökan
  • Anonym (Cleo)

    Det är inget jobb att fylla i ansökan om skilsmässa. Personuppgifter, underskrift, bifogat personbevis och klart! Betalar gör man via tingsrättens hemsida vilket tar max fem sekunder typ. Det kostar ca 1000 kronor för att skiljas. Detta gjorde jag och min man.

    Ett skilsmässopaket kan möjligen funka för dom som har registrerat äktenskapsförord, är delägare i hus och företag, har barn på varsitt håll, är osams etc så att det är lite krångel med att få allt rättvist. Då är en inblandning av jurist en nödvändighet kan jag tänka. Då kan det också kosta lite mer.

  • Anonym (Q)

    Tack för ditt svar.
    Du har rätt, det är inget jobb rent praktiskt men eftersom det är ju juridiken inblandad så är det ganska okänd mark för mig i alla fall.
    Jag har ju inte skillt mig förut och inte heller någon av dem i min närhet så jag har varken egna eller andras erfarenheter att lära mig av. Därför ville jag kolla här i forumet om man kan få lite råd och eventuellt varningar i fall man får vara extra uppmärksam på något och så...

Svar på tråden Praktisk fråga om skilsmässoansökan