• efga

    Hemmafru några år tips

    Hej vill endast veta och höra från er som gjort samma resa om lite tips och råd :) (andra åsikter vad man anser som ej gjort samma resa är ointressanta)

    Om man säger upp sig från en fasta anställning vad händer då? Med tex a-kassa? Vad bör man tänka på? Är inte orolig att säga upp mig men vill mer ha tips vad man kan förvänta sig och bör tänka på.

    Min tanke är att bli hemmafru fram till min yngsta börjar skolan min yngsta är nu nyfödd....är nu föräldraledig i 2 års tid först...men sedan säga upp mig och vara hemma ytterligare i 4 års tid

    Önskan är att ha barnen mina andra 2 barn kvar ca 30 Tim på förskolan i veckan när jag säger upp mig (då mina barn är konstant sjuka så är dom endast endå på förskolan i genomsnitt 2-3 ggr i veckan och lediga helt på alla lov och röda dagar. Men vill ha kvar dom mer för jag märker att dom trivs och mår bra få komma iväg.

    Ni som varit i liknande sits tips?råd?

    Mina tankar går även att plugga i 3 års tid och då löser det sig något men ej för sista året jag vill vara ledig..har man rätt vara tjänstledig?.men oavsett råd/tips? :)

  • Svar på tråden Hemmafru några år tips
  • Elviram

    A kassa har du karens daga på. Räkna med minst en månad förmodligen mer.

    Man kan alltid söka om att vara tjänstledig men då får du ju ingen inkomst eller a kassa.

    Är du hemma om dagarna så tror jag inte att du får ha barnen så mycket på förskola. Men pluggar du är det en annan sak.

    Att tänka på inför framtiden är att du förlorar så mycket i pension om du är hemmafru. Svider inte nu med sen gör det det. Och med tanke på att du ändå vill ha barnen så mycket på förskolan så kan du ju lika väl jobba 75% istället? En lösning på pensionen är att din man sätter in ett sparande åt dig.

    Att plugga är en bra tanke.

Svar på tråden Hemmafru några år tips