• Wed 9 Oct 2019 13:59
    796 visningar
    3 svar
    3
    796

    Bred nackspalt, klumpfot och missbildning på underben

    Hej! Jag skapade en tråd här när de upptäckte en 5mm nackspalt på vårt barn under det tidiga ultraljudet i v.14 . Moderkaksprovet visade att det inte fanns några som helst avvikelser på dna eller kromosomer. Däremot hade vi vårt RUL igår med utökad organscreening. Allt såg så fint ut fram tills läkaren skulle titta på ben och fötter. Den ena foten är med stor sannolikhet PEVA och när läkaren skulle undersöka andra benet hittade hon inte underbenet först. Efter en del letande så hittade hon nedre benet och det verkar som om det är vikt längs med låret och den kunde inte sträcka ut benet under ultraljudet. Detta ska kollas upp igen bästa vecka.

    Har någon annan varit med om detta? Hittar ingen info alls när jag försöker hitta och förstå vad det kan innebära. Peva vet jag, men det andra?

  • Svar på tråden Bred nackspalt, klumpfot och missbildning på underben
  • Sun 3 Nov 2019 12:40
    #1

    Nej men stackars liten! Har tyvärr inga svar att bidra med annat än att jag tycker att ni ska kräva ett läkarbesök snarast med en grundlig förklaring. Mycket går ju att åtgärda idag, med operationer och träning.

    Livet är märkligt. Det finns många dom fått perfekt välskapta barn som sedan vuxit upp och blivit narkomaner eller värre. Sedan finns det de som fått barn med handikapp som vuxit upp och blivit helt fantastiska. Och tvärtom också.

    Hur har det gått?

  • Sun 3 Nov 2019 19:46
    #2
    Sariah skrev 2019-11-03 12:40:58 följande:

    Nej men stackars liten! Har tyvärr inga svar att bidra med annat än att jag tycker att ni ska kräva ett läkarbesök snarast med en grundlig förklaring. Mycket går ju att åtgärda idag, med operationer och träning.

    Livet är märkligt. Det finns många dom fått perfekt välskapta barn som sedan vuxit upp och blivit narkomaner eller värre. Sedan finns det de som fått barn med handikapp som vuxit upp och blivit helt fantastiska. Och tvärtom också.

    Hur har det gått?


    Hej! Det vikta benet sträckte bebisen inte ut följande ultraljud men det var inte lika vikt i alla fall! Så artpgrypos konstaterade läkaren att det inte är. Dubbelsidig peva är konstaterad och det är vi inte oroliga för då det går att behandla så väl. Vi kommer få besöka ortoped angående det och förhoppningsvis få mer inblick i hur allt går till under behandlingen.

    Läkare och kardiolog upptäckte även ett hjärtfel, vsd, men det kan mycket väl växa ihop av sig självt eller endast behövas ett ingrepp när bebis är några månader. Går in i v.23 på tisdag och vi känner oss mycket lugnare nu. Tack för omtanken!
  • Mon 4 Nov 2019 00:56
    #3
    +1

    Det verkar som att den här lilla bebisen har fått precis rätt föräldrar.

    Önskar er all lycka!

Svar på tråden Bred nackspalt, klumpfot och missbildning på underben