• thenextboy

    Hjälp! Hur inreder man med prydnadskuddar?

    Jag har köpt 8 innerkuddar. Och jag älskar sammet. Så jag tänkte köpa kuddfodral i sammet. Men nu till frågan... Ska man köpa 8 kuddfodral i sammet? Eller blir det för mycket sammetkuddar i soffan? Eller ska man köra 4 kuddfodral i sammet och sen 4 kuddfodral med olika mönster? Vad säger ni?

  • Svar på tråden Hjälp! Hur inreder man med prydnadskuddar?
  • Fjäril kär

    Du gör precis som du vill. Det handlar om tycke och smak helt enkelt. Testa dig fram och se hur det ser ut och vad som passar din inredning.

  • thenextboy
    Fjäril kär skrev 2019-10-09 14:14:32 följande:

    Du gör precis som du vill. Det handlar om tycke och smak helt enkelt. Testa dig fram och se hur det ser ut och vad som passar din inredning.


    Jag förstår. Men jag vet inte om det är en bra ide att köpa 8 kuddfodral i sammet även fast jag älskar sammet. Det kanske blir för mycket sammet? Kanske ska mixa med lite mönstrade kuddfodral
  • Fjäril kär
    thenextboy skrev 2019-10-09 14:22:26 följande:

    Jag förstår. Men jag vet inte om det är en bra ide att köpa 8 kuddfodral i sammet även fast jag älskar sammet. Det kanske blir för mycket sammet? Kanske ska mixa med lite mönstrade kuddfodral


    Älskar du sammet så kör på sammet.
  • IceKitten

    Det blir oftast snyggare att mixat lite olika tyger. Sammet är ju förövrigt ett väldigt tungt material (om än fint) så där hade jag absolut mixat in andra kuddar.

    Sedan röstar jag på 7 eller 9 kuddar :p det blir finare med ett ojämnt antal kuddar i de olika hörnen.

  • thenextboy
    IceKitten skrev 2019-10-09 14:54:23 följande:

    Det blir oftast snyggare att mixat lite olika tyger. Sammet är ju förövrigt ett väldigt tungt material (om än fint) så där hade jag absolut mixat in andra kuddar.

    Sedan röstar jag på 7 eller 9 kuddar :p det blir finare med ett ojämnt antal kuddar i de olika hörnen.


    Spelar det någon roll vad man har för mönster?
  • Barbro45

    Jag har en inredningsintresserad vän som hade exakt samma färg på prydnadskuddarna som på soffan. Annat material men exakt samma färg och ton. Det blev väldigt ombonat med kuddarna men samtidigt stilrent och lugnt när det var samma färg.

  • thenextboy

    Jag skriver här igen istället för att göra ny tråd.

    Jag har jätte svårt med kuddarna. Och jag vet inte ens hur många kuddar man ska ha i soffa? Min soffa är jätte stor med två divaner.

    Så jag frågar er ska jag placera ut 8 kuddar som jag har på rad eller blir det för mycket? Eller tycker ni jag ska ha 2 eller 3 kuddar i varje hörn?

    Lägger upp en bild

  • Alexi
    thenextboy skrev 2019-10-17 22:10:34 följande:

    Jag skriver här igen istället för att göra ny tråd.

    Jag har jätte svårt med kuddarna. Och jag vet inte ens hur många kuddar man ska ha i soffa? Min soffa är jätte stor med två divaner.

    Så jag frågar er ska jag placera ut 8 kuddar som jag har på rad eller blir det för mycket? Eller tycker ni jag ska ha 2 eller 3 kuddar i varje hörn?

    Lägger upp en bild


    Är kuddarna till för prydnad eller för att luta sig emot, ha i knäet osv?

    Låter väldigt mycket med åtta lösa kuddar som hamnar på golvet...
  • annabellelee

    Precis som tidigare i tråden så är det upp till dig. Jag kan bara säga vad jag hade gjort.

    Jag hade valt kuddar i gråblå och guld/guldbruna toner, eftersom du har de färgerna i rummet, ett par kuddar i varje hörn.

  • thenextboy
    Alexi skrev 2019-10-18 06:57:51 följande:

    Är kuddarna till för prydnad eller för att luta sig emot, ha i knäet osv?

    Låter väldigt mycket med åtta lösa kuddar som hamnar på golvet...


    Bara som prydnad. Vem har kuddar på golvet?
  • thenextboy
    annabellelee skrev 2019-10-18 07:18:02 följande:

    Precis som tidigare i tråden så är det upp till dig. Jag kan bara säga vad jag hade gjort.

    Jag hade valt kuddar i gråblå och guld/guldbruna toner, eftersom du har de färgerna i rummet, ett par kuddar i varje hörn.


    Hade du valt 2 eller 3 kuddar i varje hörn? Kuddarna är 50x50

    Jag har ju 8 kuddar med olika mönster och färger och j tänkte placera ut alla på rad för att liva upp rummet lite men vill inte att det blir för mycket liksom
  • kjellström

    Hej

    Testa dig fram! men det kanske du redan gjort :) tror det hade varit snyggt med en matchande pläd och matta som tar upp någon/några av färgerna.

    Lycka till!

  • thenextboy
    kjellström skrev 2019-10-18 12:39:10 följande:

    Hej

    Testa dig fram! men det kanske du redan gjort :) tror det hade varit snyggt med en matchande pläd och matta som tar upp någon/några av färgerna.

    Lycka till!


    Jag gör det men blir förvirrad då en sida sa att man aldrig kan ha för många kuddar i en soffa och sen läste jag på en annan att man inte ska ha för många kuddar eftersom det blir för rörigt. Så jag vet inte om jag ska bara ha 3 i varje hörn eller om jag ska lägga upp dessa jag har på en rad.
  • IceKitten

    Mitt råd är att dela upp dem lite. Lägg 3 kuddar i ett hörn, 2 i ett annat och den sista någonstans mittemellan. Köp sedan 2 neutrala men färgmässigt passade filtar och häng den ena över ena hörnet och den andra över divanen.

  • kjellström

    Jag har en soffa som är lite större och djupare än din, vad jag kan se på bilden. I hörnet brukar jag ha 5 kuddar, 3 enfärgade ( en mörkgrön, en ljusgrön, en ljusblå och två mönstrade i blått och vitt). Sedan har jag även 4 långsmala kuddar 70 gånger 30 cm i samma färg som soffan, ljusblå, som ligger längs soffans långsida och till det en stor matta i matchande färger Tycker det är fint när kuddarna har olika form. Kolla gärna i inredningsbutiker , fick massor av insperation när vi köpte soffan i alla fall, tyckte också det var svårt att få till det i början.

  • Alexi
    thenextboy skrev 2019-10-18 12:23:58 följande:

    Bara som prydnad. Vem har kuddar på golvet?


    De kommer hamna där stup i kvarten för att de inte får plats när de som sitter i soffan måste flytta på dem.
Svar på tråden Hjälp! Hur inreder man med prydnadskuddar?