• Anonym (Kaffedraken)

    Enkelspårig 7-åring

    Hej!

    Har en son på 7 år som är som en 7 åring är mest: glad, arg, sprallig, nyfiken. Inget avvikande beteende utan rätt så ?normal?. En sak som jag och mannen dock diskuterat är hans intressen. När han hittat nåt han gillar är det bara det som gäller: leker, ritar, pratar om. Intressena har skiftar under åren: Minecraft, Olika legoteman, ninjor mm. Oftast är det vi som ?stoppar? honom och ?tvingar? honom att leka med något annat och då fungerar det oftast bra och sen fastnar han i ngt nytt efter ett tag.

    Jag är inte så orolig utan mer min man som inte tycker detta är normalt.

    Vad säger ni andra - hur är era 7-åringar

  • Svar på tråden Enkelspårig 7-åring
  • Anonym (Kaffedraken)

    Enligt min erfarenhet är det i den där ålder de kan börja nörda in sig på det mest udda saker. En period var det dinosaurier, sedan rymden och meteoriter. Sedan sagan om ringen, han kunde namnen på alla karaktärer. Vi blev själva experter på både dinosaurier och meteoriter.

    Så ja, det är vanligt.


    Jossan79 skrev 2019-10-09 17:29:09 följande:

    Hej!

    Har en son på 7 år som är som en 7 åring är mest: glad, arg, sprallig, nyfiken. Inget avvikande beteende utan rätt så ?normal?. En sak som jag och mannen dock diskuterat är hans intressen. När han hittat nåt han gillar är det bara det som gäller: leker, ritar, pratar om. Intressena har skiftar under åren: Minecraft, Olika legoteman, ninjor mm. Oftast är det vi som ?stoppar? honom och ?tvingar? honom att leka med något annat och då fungerar det oftast bra och sen fastnar han i ngt nytt efter ett tag.

    Jag är inte så orolig utan mer min man som inte tycker detta är normalt.

    Vad säger ni andra - hur är era 7-åringar


  • Anonym (Kaffedraken)
    Barbro45 skrev 2019-10-09 18:15:43 följande:

    Enligt min erfarenhet är det i den där ålder de kan börja nörda in sig på det mest udda saker. En period var det dinosaurier, sedan rymden och meteoriter. Sedan sagan om ringen, han kunde namnen på alla karaktärer. Vi blev själva experter på både dinosaurier och meteoriter.

    Så ja, det är vanligt.


    Tack för svaret - jag är som sagt inte orolig men visst blir det lite tjatigt att höra samma grejer varje dag. Mannen tycker inte att det är normalt mest för att storebror inte gjorde så. Han är dock mycket mer av ett ?utebarn? och cykla eller spela fotboll i timmar borde väl egentligen också räknas som ?nörderi?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Exakt så är mitt ena barn också. Han har alltid nördat in på olika intressen. Sen har de skiftat en del över tid. Men han blir alltid superintresserad av en sak i taget. Låter normalt tycker jag.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Så har mina killar varir jämt. När de var tre år var det fordon och väldigt mycket bilmärken. De plockade rätt på varenda bil som körde förbi. Sedan var det spindlar och andra insekter. Nu de senaste 18 månaderna så lever vi och andas lego, dinosaurier och pansarvagnar.

    Det är såndet är bara.

    Jag skulle hellre säga uppmuntra till kunskap om det ämne ditt barn snöat in sig på. Vi har gjort massor av experiment, pyssel, lånat böcker i ämnet osv vi har tom fått in räkna och lärt bokstäver i dinosaurierna.

    Så låt barnet få köra sina intressen och lära sig om den. För den nyfikenheten och glädjen till att lära har han då som en positiv förstärkning i skolarbetet.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Tack för alla era svar - ska visa dom för min man hehe.

    Sonen är väldigt vetgirig av dig, älskar skolan och lärde sig läsa väldigt tidigt. Så visst kan ?nörderi? vara en positiv sak även om det blir väldigt tjatigt emellanåt.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Mina grabbar, två 6-åringar, snöar också in på saker och ting. I 1,5 år har det i synnerhet varit dinosaurier. De har även hittat på en egen dinosaurie som de berättar om

    De är även insnöade på faktaböcker och naturprogram. Vi har nyligen avverkat Den Blå Planeten II från SVT. Även Världens natur: Ett år i Kanada går hem. 

    När de var på Naturhistoriska Museet med förskolan (utflykt för alla barn som skulle börja förskoleklass) i våras gick ena sonen runt och var guide och berättade vad det var för djur de såg och om det var något speciellt med just det djuret. 

    Så jag skulle säga att din 7-åring är väldigt normal bara det att hans insnöande går en lite mer "akademisk" väg än storebrors.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Det låter som att er 7-åring är väldigt smart. 

    Det är normalt för smarta personer att fokusera hårt på ett intresse under en period och sedan byta till något annat. 

Svar på tråden Enkelspårig 7-åring