• Wed 9 Oct 2019 20:18
    645 visningar
    15 svar
    15
    645

    Nån annan som fått foglossning tidigt i graviditeten?

    Hej!

    Jag är i v. 13 och lyfte tungt för någon dag sedan. Och foglossningen kom som ett brev på posten.

    Hade foglossning även under förra graviditeten men inte alls så här tidigt. Då kommer jag ihåg att det blev bättre när jag gick på semester innan mammaledigheten. Och att bältet jag fick låna på sjukhuset inte hjälpte alls.

    Ni andra som fått såhär tidigt, hur utvecklades det för er? Blev det värre? Eller höll sig smärtan på en okej nivå? Har ni tips och råd tar jag tacksamt emot det!

    Ska fråga på MVC när jag ska dit om några veckor men sist fick jag inte mer hjälp än bältet och det hjälpte inte alls som sagt!

    Är fortfarande hemma med sonen och är orolig för att det blir problematiskt med lyft, att vi får sitta inne hela dagarna o.s.v...

  • Svar på tråden Nån annan som fått foglossning tidigt i graviditeten?
  • Anonym (Aj)
    Wed 9 Oct 2019 20:22
    #1

    Fick i vecka 20 och bältet hjälpte bara lite grann för mig, hur mycket det hjälper verkar ha med var foglossningen sitter. Vet någon som fick foglossning i vecka 6.

    Kolla om du kan få låna en TENS om du har mycket ont

  • Wed 9 Oct 2019 21:23
    #2
    Anonym (Aj) skrev 2019-10-09 20:22:07 följande:

    Fick i vecka 20 och bältet hjälpte bara lite grann för mig, hur mycket det hjälper verkar ha med var foglossningen sitter. Vet någon som fick foglossning i vecka 6.

    Kolla om du kan få låna en TENS om du har mycket ont


    Tack för svaret! Än så länge gör det inte så ont men oroar mig för alla månader jag har kvar av graviditeten, därför letar jag tips redan nu! :)
  • Little­Sunshi­ne84
    Thu 10 Oct 2019 13:23
    #3

    Foglossningen kom tidigt, v 13 för mig. Slutade i kryckor!

    Skämdes som fan när jag kom med kryckorna men såååå skönt att kunna ta sig fram :)

  • Thu 10 Oct 2019 16:35
    #4
    LittleSunshine84 skrev 2019-10-10 13:23:16 följande:

    Foglossningen kom tidigt, v 13 för mig. Slutade i kryckor!

    Skämdes som fan när jag kom med kryckorna men såååå skönt att kunna ta sig fram :)


    Tack för svaret! Fast jag hade hoppats på ett annat ;)

    I vilken vecka började du använda kryckor?
  • Little­Sunshi­ne84
    Thu 10 Oct 2019 16:40
    #5
    Finlandssvensk skrev 2019-10-10 16:35:41 följande:

    Tack för svaret! Fast jag hade hoppats på ett annat ;)

    I vilken vecka började du använda kryckor?


    V17 tror jag om det inte var tidigare :)
  • Anonym (Sandr­aaa)
    Thu 10 Oct 2019 17:12
    #6

    Fick redan i vecka 7 första graviditeten, det var hemskt mot slutet, kunde knappt gå sista två månaderna. En tur på Ica var liksom uteslutet.

    Nu rä jag gravid igen och kände av foglossningen redan innan jag fått ett plus. Vecka 4-5 alltså.


    Finlandssvensk skrev 2019-10-09 20:18:47 följande:

    Hej!

    Jag är i v. 13 och lyfte tungt för någon dag sedan. Och foglossningen kom som ett brev på posten.

    Hade foglossning även under förra graviditeten men inte alls så här tidigt. Då kommer jag ihåg att det blev bättre när jag gick på semester innan mammaledigheten. Och att bältet jag fick låna på sjukhuset inte hjälpte alls.

    Ni andra som fått såhär tidigt, hur utvecklades det för er? Blev det värre? Eller höll sig smärtan på en okej nivå? Har ni tips och råd tar jag tacksamt emot det!

    Ska fråga på MVC när jag ska dit om några veckor men sist fick jag inte mer hjälp än bältet och det hjälpte inte alls som sagt!

    Är fortfarande hemma med sonen och är orolig för att det blir problematiskt med lyft, att vi får sitta inne hela dagarna o.s.v...


  • Fri 11 Oct 2019 19:48
    #7

    Jag är bara i 12 och har den här veckan fått foglossning. Är min första graviditet och jag visste inte att man kunde få det så här tidigt innan jag började googla. Gör bara ont på höger sida om svanskotan. Men när jag går så gör det ont för varje steg jag tar med höger fot och när jag suttit länge/på kvällarna kan även det göra ont, men inte alls lika som att gå.

    Pratade med BM igår. Hon tyckte jag skulle kontakta en sjukgymnast men hon hade inget konkret förslag. Googlade en hel del igår och idag lyckades jag boka tid så ska dit nästa vecka. Jag hoppas verkligen att jag inte börjar få mer ont. Det är jobbigt nog som det är.

  • Fri 11 Oct 2019 19:58
    #8

    Jag fick det i vecka 12 ungefär men det blev aldrig direkt illa (kryckor, sängbunden osv) utan höll sin på en klart hanterbar nivå hela graviditeten.

  • Anonym (Ajdå)
    Fri 11 Oct 2019 21:55
    #9

    Jag fick foglossning i v9 med mitt tredje barn. Det blev bara värre tills jag bestämde mig för att jag inte klarade av något mer än att arbeta. Då låg jag i soffan hela kvällarna och det blev aningen bättre. Slutade jobba två sista månaderna men tog det fortsatt väldigt lugnt.

    Sista månaden var det dock så illa att jag grät ibland när jag gick. Kunde absolut inte ändra läge i sängen!

    Glömde köpa en sak på mejeriavdelningen när jag var i affären vid ett tillfälle. Fanns inte en chans att jag skulle gå tillbaka!

    Bälte hjälpte inte mig men jag orkade inte släpa på kryckor, väldigt dumt kan jag tycka såhär i efterhand...

    Var rädd att det inte skulle försvinna efter förlossningen men två veckor efter var det nästan helt borta. Kunde dock känna av i vissa rörelser i säkert ett år.

    Detta var kanske inte det du ville höra men jag försökte hela tiden tänka att det är bara tillfälligt och man får nåt väldigt fint i slutet. Försök att acceptera läget som det är och att du inte klarar av så mycket just nu men att det kommer gå över så känns det lättare.

    Förstår att det är svårt att ta det lugnt om du är hemma med en liten men gör bara det du behöver, som sagt det är ju bara en kort period egentligen.

  • Sun 13 Oct 2019 11:48
    #10

    Kiropraktor!!!! Gå till en kiropraktor är mitt tips.

    Haft foglossning med båda barnen och så även nu när jag väntar nummer 3. Har kommit tidigare varje gång. Är i vecka 18 nu och denna gången kom foglossningen redan runt vecka 14/15, att jämföra med barn nummer 1 och 2 då den kommit i vecka 27 respektive 22. Då har jag bara haft bälte och stått ut med smärtan. Men denna gången så har jag börjat gå till en kiropraktor redan innan jag blev gravid. Och vid första undersökningen så sa hon att jag måste ha haft problem med foglossning då mitt bäcken är över rörligt plus ojämt. Så efter att foglossningen började komma nu igen så har hon korrigerat mitt bäcken 2 gånger. Smärtan har lättat efter ett tag och jag har fungerat normalt. Visst smärtan kommer tillbaka men det hon gör har hjälpt mig. Ska dit om ca en månad igen men skulle jag få problem innan så får jag komma in på en tid tidigare. Blev korrigerad i veckan som varit och är smärtfri än så länge.

    Så mitt tips är att gå till en kiropraktor. Det är lite dyrt men personligen tycker jag att det är värt det.

  • Anonym (Tens är underb­art)
    Tue 15 Oct 2019 22:26
    #11

    Min foglossning började i v.15 och har gradvis blivit värre. I början va den hemsk men fick lagt om mina arbetsuppgifter så då blev det nästan bra. Sen efter semestern när jag va i v 24-25 så fick jag gå ner till 50% trots att alla tunga uppgifter va borttagna. 


    Jag har fått låna en tens av sjukgymnasten och den är riktigt skön för att få bort smärta.  Nu är jag i v 33 och fungerar än men vissa dagar är inte roliga alls. Andra är helt okej. Men om du har möjlighet att träffa en sjukgymnast och kan få hjälp med övningar så har du en bra start Glad Kolla om de har tens du kan få låna också.

  • Thu 17 Oct 2019 13:12
    #12
    Anonym (Sandraaa) skrev 2019-10-10 17:12:02 följande:

    Fick redan i vecka 7 första graviditeten, det var hemskt mot slutet, kunde knappt gå sista två månaderna. En tur på Ica var liksom uteslutet.

    Nu rä jag gravid igen och kände av foglossningen redan innan jag fått ett plus. Vecka 4-5 alltså.


    Det fanns inget som du tyckte hjälpte?
  • Thu 17 Oct 2019 13:13
    #13
    Priminima skrev 2019-10-11 19:48:28 följande:

    Jag är bara i 12 och har den här veckan fått foglossning. Är min första graviditet och jag visste inte att man kunde få det så här tidigt innan jag började googla. Gör bara ont på höger sida om svanskotan. Men när jag går så gör det ont för varje steg jag tar med höger fot och när jag suttit länge/på kvällarna kan även det göra ont, men inte alls lika som att gå.

    Pratade med BM igår. Hon tyckte jag skulle kontakta en sjukgymnast men hon hade inget konkret förslag. Googlade en hel del igår och idag lyckades jag boka tid så ska dit nästa vecka. Jag hoppas verkligen att jag inte börjar få mer ont. Det är jobbigt nog som det är.


    Berätta gärna hur det gick hos sjukgymnasten! Om du fick nån bra hjälp!
  • Thu 17 Oct 2019 13:20
    #14

    Tack för alla svar! :)

    Gick in i vecka 15 idag och nu är det bara viloläge som gäller medan han sover. Ska till MVC på måndag men fick ingen vettig hjälp förra gången jag var gravid så knappast nu heller. Däremot kom jag på att jag skulle kolla på Facebook i en föräldragrupp där jag bor. Där rekommenderades osteopati av flera. En skrev t.o.m. ett namn om en som utfört ett mirakel. Tänkte att jag kanske borde testa. Någon annan som testat det?

  • Sat 19 Oct 2019 11:20
    #15
    Finlandssvensk skrev 2019-10-17 13:13:30 följande:
    Berätta gärna hur det gick hos sjukgymnasten! Om du fick nån bra hjälp!
    Jag fick ganska bra hjälp tycker jag. Jag blev orolig innan besöket att jag inte skulle tas på allvar eftersom min smärta hade ändrats och minskat från att jag bokade till att jag kom dit. Mycket när hon testade i vilka vinklar mm som det gjorde ont så gjorde det inte så ont. Men hon tog mig seriöst och tyckte det var bra att jag sökte hjälp så tidigt så att jag förhoppningsvis kan stoppa smärtan eller i alla fall ökningen av den innan det gör för ont.

    Jag fick ett sånt bälte som ska stabilisera bäckenet utifrån. Har inte riktigt blivit kompis med det än och hittat var och hur hårt det ska sitta, men tror att det kommer hjälpa. Jag fick också 5 olika övningar jag ska göra och självklart alla tips om att inte gå så mycket, inte sitta med benen i kors mm. Det var egentligen inget som jag inte redan läst själv men det blir på något sätt lättare att ta till sig och efterleva när någon säger det till en.

    Så jag skulle absolut rekommendera att gå till en sjukgymnast om du har ont!
Svar på tråden Nån annan som fått foglossning tidigt i graviditeten?