• Thu 10 Oct 2019 18:15
    2464 visningar
    20 svar
    20
    2464

    Frustrerad bebis - flaska

    (Ytterligare en tråd från mig angående ämnet)

    Jag har ständig kontakt med BVC, men har också pratat med amningsmot. och BB ang detta.

    Min 4-veckors är så stressad när hon äter. Klunkar i sig, tar pauser med napp annars är det skrik. Rapar tre gånger, det är vad hennes tålamod tillåter. Hon släpper aldrig själv. Blivit tillsagd att låta henne äta så mycket hon vill för dom spyr, men hon spyr aldrig utan får bara ont i magen. Kan äta 200 ml per mål. Armarna och benen flaxar, hon trycker bak huvudet eller blir en ostbåge och hon låter som en gris och en höna samtidigt, i pauserna. Någon som känner igen det? Blivit tillsagd av BVC nu att inte ge mer än 150 (180) per gång. Så helt plötsligt gäller inte mata till dom är nöjda. Hon går upp 500 gr i veckan...

    När hon får ha kvar dinappen börjar hon ta egna pauser och lugnar sig, låter henne ha det så länge det går, men slutade sist i sånt smärtsamt skrik, fick nog fruktansvärt ont i magen?

    Hon får även hemsk halsbränna, men enligt BVC helt naturligt för bebisar? Va? Ska träffa barnläkare på tisdag.

    Men jag vet fan inte hur jag ska mata mitt eget barn. Känner någon igen sig? Har frågat alla känns det som, får olika svar och inget hjälper. Min sambo vågar knappt mata henne.

  • Svar på tråden Frustrerad bebis - flaska
  • Thu 10 Oct 2019 18:32
    #1

    Ger du brostmjolk eller ersättning i flaskan? Tanken slog mig bara att kanske kolla så du blandar den korrekt och inte läst fel om du ger ersättning...

  • Thu 10 Oct 2019 18:41
    #2
    Tow2Mater skrev 2019-10-10 18:32:46 följande:

    Ger du brostmjolk eller ersättning i flaskan? Tanken slog mig bara att kanske kolla så du blandar den korrekt och inte läst fel om du ger ersättning...


    Ersättning. Är supernoga. Ger nan sensitive. Tog upp det i förrgår med BVC att jag inte tycker att hon blev mätt. Men det trodde inte BVC stämde. Vi ska "lära" henne att äta lugnt och "lära" henne när man är mätt... tack för det svaret.

    (Gav semper tidigare, men fick ont i magen)
  • Thu 10 Oct 2019 18:53
    #3
    Eliiineliiin skrev 2019-10-10 18:15:12 följande:

    (Ytterligare en tråd från mig angående ämnet)

    Jag har ständig kontakt med BVC, men har också pratat med amningsmot. och BB ang detta.

    Min 4-veckors är så stressad när hon äter. Klunkar i sig, tar pauser med napp annars är det skrik. Rapar tre gånger, det är vad hennes tålamod tillåter. Hon släpper aldrig själv. Blivit tillsagd att låta henne äta så mycket hon vill för dom spyr, men hon spyr aldrig utan får bara ont i magen. Kan äta 200 ml per mål. Armarna och benen flaxar, hon trycker bak huvudet eller blir en ostbåge och hon låter som en gris och en höna samtidigt, i pauserna. Någon som känner igen det? Blivit tillsagd av BVC nu att inte ge mer än 150 (180) per gång. Så helt plötsligt gäller inte mata till dom är nöjda. Hon går upp 500 gr i veckan...

    När hon får ha kvar dinappen börjar hon ta egna pauser och lugnar sig, låter henne ha det så länge det går, men slutade sist i sånt smärtsamt skrik, fick nog fruktansvärt ont i magen?

    Hon får även hemsk halsbränna, men enligt BVC helt naturligt för bebisar? Va? Ska träffa barnläkare på tisdag.

    Men jag vet fan inte hur jag ska mata mitt eget barn. Känner någon igen sig? Har frågat alla känns det som, får olika svar och inget hjälper. Min sambo vågar knappt mata henne.


    Känns jättemycket med 200ml. Kommer det för snabbt när hon äter? Att pausa och låta henne rapa är nog en bra idé. Gå runt och vagga henne då samtidigt som ni klappar på rumpa och rygg med huvudet på axeln.
  • Thu 10 Oct 2019 19:03
    #4
    Orkide skrev 2019-10-10 18:53:01 följande:

    Känns jättemycket med 200ml. Kommer det för snabbt när hon äter? Att pausa och låta henne rapa är nog en bra idé. Gå runt och vagga henne då samtidigt som ni klappar på rumpa och rygg med huvudet på axeln.


    Jag vet, känner mig så dum. Men har haft kontakt "under tiden" och alla har sagt att hon sköter själv. Blanda mycket och låt henne sluta själv. Dom kräks. Finns ingen anledning att sluta öka. Gällde inte min unge...
  • Thu 10 Oct 2019 19:06
    #5
    Orkide skrev 2019-10-10 18:53:01 följande:

    Känns jättemycket med 200ml. Kommer det för snabbt när hon äter? Att pausa och låta henne rapa är nog en bra idé. Gå runt och vagga henne då samtidigt som ni klappar på rumpa och rygg med huvudet på axeln.


    Glömde. Ja det kommer snabbt, har tre olika flaskor med minsta hålet. Har sagt att det måste finnas andra dom kan rekommendera men jag har visst de bästa. Skit
  • Thu 10 Oct 2019 19:19
    #6
    Eliiineliiin skrev 2019-10-10 19:06:14 följande:

    Glömde. Ja det kommer snabbt, har tre olika flaskor med minsta hålet. Har sagt att det måste finnas andra dom kan rekommendera men jag har visst de bästa. Skit


    Ja det är ju svårt med flaskmatning när de själva inte förstår när de är mätta. Ersättning blir ju mer innehåll än amning. Så fri amning är inte samma som fri ersättningstillgång. Jag skulle minska mängden och använda napp. Hon är ju så liten så hon vill nog snutta mycket. Närhet och snutta. Bärsele/bärsjal är ju jättebra för närhet och du får fria händer.
  • Thu 10 Oct 2019 19:52
    #7
    Orkide skrev 2019-10-10 19:19:43 följande:

    Ja det är ju svårt med flaskmatning när de själva inte förstår när de är mätta. Ersättning blir ju mer innehåll än amning. Så fri amning är inte samma som fri ersättningstillgång. Jag skulle minska mängden och använda napp. Hon är ju så liten så hon vill nog snutta mycket. Närhet och snutta. Bärsele/bärsjal är ju jättebra för närhet och du får fria händer.


    Nej, det fick vi ju tyvärr med oss första veckorna. Fri matning. Man vet inte bättre med första ungen, som dessutom är matvrak av värsta sorten. Napp har hon så mycket som möjligt, bärsjal har vi inte lyckats med än men hon får massa närhet extra på kvällarna = mamma sitter fast i soffan
  • Thu 10 Oct 2019 20:31
    #8

    Jag funderar på om det kan var reflux, tänker då på halsbränna och att hon böjer sig som en banan. Halsbrännan kanske gör så ont att det lättar när hon äter. Hur sover hon? Böjer hon sig som en banan annars också.

    Tyvärr kan ju inte bvc ett skit! Så ligg på och när du är hos läkaren se till att inte gå där ifrån utan en plan om hur de ska gå vidare.

  • Thu 10 Oct 2019 21:31
    #9
    Ellifant skrev 2019-10-10 20:31:58 följande:

    Jag funderar på om det kan var reflux, tänker då på halsbränna och att hon böjer sig som en banan. Halsbrännan kanske gör så ont att det lättar när hon äter. Hur sover hon? Böjer hon sig som en banan annars också.

    Tyvärr kan ju inte bvc ett skit! Så ligg på och när du är hos läkaren se till att inte gå där ifrån utan en plan om hur de ska gå vidare.


    Det var exakt det jag försökte poängtera för BVC att det måste vara reflux men fick som svar att alla spädbarn har reflux?

    Hon har mest halsbränna på morgonen. Och sista sovpasset på morgonen är bara en kamp för henne med alla uppstötningar så hon vaknar efter max 30 min. Berättat detta för BVC med. Frågat om jag ska ta upp henne när jag ser att hon lider i sömnen. Nix, låt sov vidare. Hennes uppstötningar är helt normala. Höj huvudända och håll upprätt under och efter matning var enda hjälpen. Som vi såklart redan hade börjat med. Frågade efter medicinering men det fanns inte. Som vi vet visst finns
  • Fri 11 Oct 2019 07:37
    #10

    [quote=79954751][quote-nick]Eliiineliiin skrev 2019-10-10 21:31:04 följande:[/quote-nick]Det var exakt det jag försökte poängtera för BVC att det måste vara reflux men fick som svar att alla spädbarn har reflux?

    Hon har mest halsbränna på morgonen. Och sista sovpasset på morgonen är bara en kamp för henne med alla uppstötningar så hon vaknar efter max 30 min. Berättat detta för BVC med. Frågat om jag ska ta upp henne när jag ser att hon lider i sömnen. Nix, låt sov vidare. Hennes uppstötningar är helt normala. Höj huvudända och håll upprätt under och efter matning var enda hjälpen. Som vi såklart redan hade börjat med. Frågade efter medicinering men det fanns inte. Som vi vet visst finns[/

    Min nya bvc sköterska sa... man ska alltid lita på föräldrarna dom har oftast alltid rätt magkänsla. Det är typ det ända bra jag har hört av en bvc sköterska, och då har vi gått igenom några stycken. Men vi har inte detta problemet utan min systerson hade det som barn. Och nu när man vet vad det är så har jag hör flera andra som har har barnen med reflux. Min systerson hade den som kallades tyst reflux och medicinerades.

    Nu hade du väl tid till läkare? Stå på dig och kommer dom inte med något annat förslag så säg att du vill testa medicin mot reflux. Va hård och ifråga sätt varför barnet ska lida när det finns hjälp. Och om det är rätt medicin då lär man se resultat.

  • Fri 11 Oct 2019 08:35
    #11

    Vad har ni för flaska? Om ni inte provat Dr Brown som finns på apoteket kan jag verkligen rekommendera en sådan. Då kommer maten inte för snabbt och du märker hur mycket bebisen äter varje gång och kan tillaga den mängden. Alla barn äter olika i olika faser, slutar bara bebisen kräkas och blir mätt är det du som känner ditt barn bäst.

  • Fri 11 Oct 2019 08:54
    #12

    Min dotter hade reflux som aldrig medicinerades. Vi hade några knep som gjorde att vi klarade oss bra utan. Dels matade vi aldrig liggande. Första tiden satte vi henne mot våra ben så att vi satte mittemot varandra. Vi pausade ofta och rapade i alla fall två gånger varje mål. Efter sista rapen höll vi henne upprätt en bra stund.

    Vi matade var tredje/fjärde timme och då en bestämd mängd (för oss passade rekommendationerna på paketet bra). Sug- och snuttbehov däremellan fick lösas med napp. När vi märkte att hon inte nöjde sig med napp utan ville ha mat, ökade vi mängden, men försökte hålla tidsintervallet. På så vis hade hon ?spytt klart? och magmunnen hade fått lugna sig innan nästa mål. Uppstötningar hade hon dock fram till 1,5 år och kunde spy en liten skvätt efter måltider om hon fått i sig för mycket eller om det var mycket lättflytande mat. Det hände senast i helgen igen och hon är 3 nu.

    Precis som ert barn, hade vi ett matvrak av rang. Vi behövde helt enkelt begränsa intaget för henne eftersom hon inte kunde styra det själv.

  • Fri 11 Oct 2019 09:06
    #13
    Äpplenopäron skrev 2019-10-11 08:35:45 följande:

    Vad har ni för flaska? Om ni inte provat Dr Brown som finns på apoteket kan jag verkligen rekommendera en sådan. Då kommer maten inte för snabbt och du märker hur mycket bebisen äter varje gång och kan tillaga den mängden. Alla barn äter olika i olika faser, slutar bara bebisen kräkas och blir mätt är det du som känner ditt barn bäst.


    Har tyvärr redan dom, trodde att det skulle vara räddningen. Hon tror inte att hon blir mätt iallafall, och kräks inte.
  • Fri 11 Oct 2019 09:19
    #14

    Jag lider med dig. Även jag har en bebis där det varit struligt med matningen. Har du testat calma-flaskan? Den ska också vara lite trögare så maten inte slukas så fort. Hur ofta matar ni om hon får 150-200ml per gång? Jag har inte haft riktigt samma problem, utan vår tjej hade problem med viktnedgång i början då hon inte fick tillräckligt från mig så nu kör vi främst ersättning och matar var tredje timme. Cirka 90ml varje gång, har börjat höja till 120ml men sällan hon får i sig det. Hon är snart 4 veckor. Vi försöker även se till att hon får stanna upp i ätandet och rapa en eller två gånger. Så fort hon rapat en gång så fortsätter vi mata tills nästa paus. Då hon haft lite magknip de senaste dagarna så har vi precis börjat ge henne sempers magdroppar också får se om det kommer ha någon effekt, men det kanske hade varit värt att prova för er?

  • Fri 11 Oct 2019 10:07
    #15
    LaFontaine skrev 2019-10-11 08:54:53 följande:

    Min dotter hade reflux som aldrig medicinerades. Vi hade några knep som gjorde att vi klarade oss bra utan. Dels matade vi aldrig liggande. Första tiden satte vi henne mot våra ben så att vi satte mittemot varandra. Vi pausade ofta och rapade i alla fall två gånger varje mål. Efter sista rapen höll vi henne upprätt en bra stund.

    Vi matade var tredje/fjärde timme och då en bestämd mängd (för oss passade rekommendationerna på paketet bra). Sug- och snuttbehov däremellan fick lösas med napp. När vi märkte att hon inte nöjde sig med napp utan ville ha mat, ökade vi mängden, men försökte hålla tidsintervallet. På så vis hade hon ?spytt klart? och magmunnen hade fått lugna sig innan nästa mål. Uppstötningar hade hon dock fram till 1,5 år och kunde spy en liten skvätt efter måltider om hon fått i sig för mycket eller om det var mycket lättflytande mat. Det hände senast i helgen igen och hon är 3 nu.

    Precis som ert barn, hade vi ett matvrak av rang. Vi behövde helt enkelt begränsa intaget för henne eftersom hon inte kunde styra det själv.


    Tror att vi har mötts i en annan av mina trådar. Jag kan ha jättefel nu, men har förstått att dom inte får så ont av kränkningarna? Rätta mig gärna om jag har fel. Har som sagt ingen erfarenhet av det. Men hon har så ont, och det enda som hjälper är såklart att skölja ner med mat. Tills pausen kommer för då blir det värre. Så problemet är inte uppstötningarna i sig, utan smärtan av dom. Därav att jag inte förstår hur jag ska hjälpa henne utan medicinering. Säger inte att tyst reflux är ett större problem än reflux. Och kan som sagt att helt fel i smärtproblematiken. Lär mig lite varje dag om detta
  • Fri 11 Oct 2019 10:22
    #16
    Eliiineliiin skrev 2019-10-11 10:07:42 följande:

    Tror att vi har mötts i en annan av mina trådar. Jag kan ha jättefel nu, men har förstått att dom inte får så ont av kränkningarna? Rätta mig gärna om jag har fel. Har som sagt ingen erfarenhet av det. Men hon har så ont, och det enda som hjälper är såklart att skölja ner med mat. Tills pausen kommer för då blir det värre. Så problemet är inte uppstötningarna i sig, utan smärtan av dom. Därav att jag inte förstår hur jag ska hjälpa henne utan medicinering. Säger inte att tyst reflux är ett större problem än reflux. Och kan som sagt att helt fel i smärtproblematiken. Lär mig lite varje dag om detta


    Vi märkte att dottern var rejält störd av kräkningarna och uppstötningar innan och efter. Vi märkte också en förbättring när magmunnen fick vila. Jag har själv bråck på magmunnen och försökte tänka lite som jag agerar med mig själv. Min magmun blir sämre ju mer jag kräks och har uppstötningar. Om jag sköter magen, blir uppstötningarna färre och smärtan långsamt bättre.

    Jag hoppas ni får ordning på magen och maten snart!
  • Fri 11 Oct 2019 11:45
    #17
    LaFontaine skrev 2019-10-11 10:22:09 följande:

    Vi märkte att dottern var rejält störd av kräkningarna och uppstötningar innan och efter. Vi märkte också en förbättring när magmunnen fick vila. Jag har själv bråck på magmunnen och försökte tänka lite som jag agerar med mig själv. Min magmun blir sämre ju mer jag kräks och har uppstötningar. Om jag sköter magen, blir uppstötningarna färre och smärtan långsamt bättre.

    Jag hoppas ni får ordning på magen och maten snart!


    Tack för info! Men jag lyckas inte få hennes magmun att vila. Inatt var hon sååå trött så åt bara 90 ml per mål. Pauser, rapa, sitta upp och äta, somnar sittande men även om jag aldrig la ner henne började helvetet om. Alltså hon har varit helt upprätt hela proceduren. Håller på i minst en timme, men tillslut vaknar hon ju. Har du någon idé om vad jag kan göra annorlunda?
  • Fri 11 Oct 2019 13:53
    #18

    Ring till bvc och be om en läkartid o försök få till att matningen ska ske under läkarbesöket


    Eliiineliiin skrev 2019-10-11 11:45:45 följande:

    Tack för info! Men jag lyckas inte få hennes magmun att vila. Inatt var hon sååå trött så åt bara 90 ml per mål. Pauser, rapa, sitta upp och äta, somnar sittande men även om jag aldrig la ner henne började helvetet om. Alltså hon har varit helt upprätt hela proceduren. Håller på i minst en timme, men tillslut vaknar hon ju. Har du någon idé om vad jag kan göra annorlunda?


  • Fri 11 Oct 2019 14:20
    #19
    Orkide skrev 2019-10-11 13:53:39 följande:

    Ring till bvc och be om en läkartid o försök få till att matningen ska ske under läkarbesöket


    Ska verkligen stå på mig. Japp! Eller ska filma och visa eftersom det är absolut värst kväll/natt/morgon. Finns dagar som mitt på dagen är ganska lugna. Livrädd för att visa så har hon bara lite symtom.
  • Fri 11 Oct 2019 19:36
    #20

    Hej!

    Trillade in på ditt inlägg o vill rekomendera Philips Avent flaska! Den är kanon och har mycket litet hål. Droppar inget när barnet inte suger.

    Mitt barn äter bara med den flaskan just för att den inte har högt flöde.

    Lycka till med allt, måste vara jätte jobbigt för er <3

Svar på tråden Frustrerad bebis - flaska