• jjme

    Jag och min sambo får hjälp att bli gravid med letrozole.

    Hans spermier är perfekta och det finns inga fel på mig förutom att jag har för mycket ägg så äggen inte riktigt fattar att dom ska släppa så jag har inte ägglossning speciellt ofta och det blir jätte svårt för oss att pricka in den.

    Jag fick min senaste mens den 1 oktober och skulle börja med letrozole bluefish cd3 till cd7.

    Igår på cd 10 gjorde vi ett ultraljud för att se om jag fått någon äggblåsa och de fanns ingenting.

    Jag vart så himla chockad för jag va helt inställd på att detta skulle fungera.

    Nu fick jag en ny tid på måndag alltså cd 14 för att se om något hänt.

    Ni som gjort en letrozole behandling när har era äggblåsor börjat synas på ultraljud ?

    Hur många behandlingar med letrozole har ni gjort för att bli gravida ? När ni haft samma ?besvär? som mig.

    Jag fick fruktansvärda biverkningar av letrozole så jag är inte jätte taggad på att prova de igen ????

    Dom sa att sprutor kanske skulle va bättre för mig men har någon provat de istället för letrozole och hur har era biverkningar varit?

  • Svar på tråden Jag och min sambo får hjälp att bli gravid med letrozole.
  • Anonym (E)

    Hej!

    Som jag fattar det har du pcos, många ägg, oftast ingen egen ägglossning.

    Jag har gjort en del behandlingar och problemet med oss pco:are är att vi är extremt lätt för att bli överstimulerade, där av måste man pröva sig fram. När jag för 3 år sen börja men pregotime som nu har blivit ut bytt mot letrozol, fick jag först börja med en tablett (enkel kur). När det inte funka testa vi dubbel och sen trippel kur vilket funka men jag blev inte gravid. Sen gick vi över till sprutor vilket var ännu svårare att hitta rätt dos när man bara skulle få fram max två blåsor.

    När vi sen gick över till ivf och vi ville ha många äggblåsor och de höjde medicinen rejält så fick jag bara två blåsor. Vi fick avbryta ivf behandlingen men min son var en av de blåsorna. Vårt mirakel efter många års kämpande.

    Det jag vill komma till är att det är inget konstigt att där inte fanns någon stort ägg, det var helt enkelt inte rätt dos eller att för kroppen inte rätt tillfälle. Jag vet att det känns skit för när man väl har väntat så länge på att få hjälp, man vill man bara att det ska funka.

    Nu ska vi göra syskonförsök och jag har fått test letrozol (dubbel dos) för första gången och var på koll i går cd13 och jag hade en stor äggblåsa som skulle släppa nu i helgen. Jag blev lite besviken då vi egentligen skulle göra en insemination på måndag, men det blir kanske nästa gång.

    Min gyn sa att man räknar ungefär 6 kurer för att det ska ta sig, sen blir vissa på första. Man ska helt enkelt inte ge upp.

    Jag ska hålla tummar o tår för dig <3

  • jjme
    Anonym (E) skrev 2019-10-12 07:17:46 följande:

    Hej!

    Som jag fattar det har du pcos, många ägg, oftast ingen egen ägglossning.

    Jag har gjort en del behandlingar och problemet med oss pco:are är att vi är extremt lätt för att bli överstimulerade, där av måste man pröva sig fram. När jag för 3 år sen börja men pregotime som nu har blivit ut bytt mot letrozol, fick jag först börja med en tablett (enkel kur). När det inte funka testa vi dubbel och sen trippel kur vilket funka men jag blev inte gravid. Sen gick vi över till sprutor vilket var ännu svårare att hitta rätt dos när man bara skulle få fram max två blåsor.

    När vi sen gick över till ivf och vi ville ha många äggblåsor och de höjde medicinen rejält så fick jag bara två blåsor. Vi fick avbryta ivf behandlingen men min son var en av de blåsorna. Vårt mirakel efter många års kämpande.

    Det jag vill komma till är att det är inget konstigt att där inte fanns någon stort ägg, det var helt enkelt inte rätt dos eller att för kroppen inte rätt tillfälle. Jag vet att det känns skit för när man väl har väntat så länge på att få hjälp, man vill man bara att det ska funka.

    Nu ska vi göra syskonförsök och jag har fått test letrozol (dubbel dos) för första gången och var på koll i går cd13 och jag hade en stor äggblåsa som skulle släppa nu i helgen. Jag blev lite besviken då vi egentligen skulle göra en insemination på måndag, men det blir kanske nästa gång.

    Min gyn sa att man räknar ungefär 6 kurer för att det ska ta sig, sen blir vissa på första. Man ska helt enkelt inte ge upp.

    Jag ska hålla tummar o tår för dig <3


    ååååh tack för ditt svar <3

    men jag har en fråga: hon sa att det inte fanns tecken på ägglossning i torsdags på förmiddagen. Idag söndag vid ca 14 tiden tog jag för säkerhetsskull ett clearblue ägglossningstest advanced och dessa har jag använt mig av under dessa två år som vi försökt få en bebis men jag har nästan bara fått blinkade gubbe, otroligt sällan att den stått stilla som de ska göra vid själva ' ägglossning' men idag fick jag en stilla gubbe på den

    Kan dom visa fel eller har jag faktiskt ägglossning nu?
    Varför såg inte hon på kliniken de då??????


  • Clemmentina
    jjme skrev 2019-10-13 18:07:51 följande:

    ååååh tack för ditt svar <3

    men jag har en fråga: hon sa att det inte fanns tecken på ägglossning i torsdags på förmiddagen. Idag söndag vid ca 14 tiden tog jag för säkerhetsskull ett clearblue ägglossningstest advanced och dessa har jag använt mig av under dessa två år som vi försökt få en bebis men jag har nästan bara fått blinkade gubbe, otroligt sällan att den stått stilla som de ska göra vid själva ' ägglossning' men idag fick jag en stilla gubbe på den

    Kan dom visa fel eller har jag faktiskt ägglossning nu?

    Varför såg inte hon på kliniken de då??????


    Tyvärr är det ju vanligt att få falskt positivt på ägglossningstest om man har pcos. Min gyn sa därför till mig att skippa ägglossningstesten. Jag lyssnade inte utan har använt varje månad sedan jag började med Letrozole och fått positivt test varje gång. Genom tempmetoden har jag kunnat bekräfta äl. Hoppas att du har ett ägg som växt till sig och att det visar det imorgon på vul. Lycka till!
Svar på tråden Jag och min sambo får hjälp att bli gravid med letrozole.