• Anonym (Ensam tillsa­mmans)
    Fri 11 Oct 2019 21:51
    811 visningar
    15 svar
    15
    811

    Många bäckar små, leder till skilsmässa?

    Ännu en tråd och veliga tankar kring skilsmässa.... Uppskattar dock alla råd och tips! 

    Jag är gift sedan 9 år, tillsammans 14. Har två underbara småbarn som mår bra och är älskade av oss båda. Vi är igenom den värsta perioden av sömnlöshet och blöjbyten. Har ett fint hus och stark fullt gemensam ekonomi. Vi är båda socialt lagda med hyggligt bra sociala liv, utåt sett ser vi nog väldigt lyckliga och "framgångsrika" ut. Vi är båda bra föräldrar. Så objektivt sett finns det nog inget fel så att säga... 

    Men... 

    Vi bråkar om nästintill allt smått, dock inga stora bråk. Jag stör mig enormt på hennes slarvighet, och hon på min. Vi delar nog egentligen ganska lika på hushållsysslorna men klagar båda rejält på den andras ickejobb. Vad vi inte delar på är allt som inte är dagligen återkommande, tex fixa bilen, ordna huset, fixa ekonomin, boka resor, köpa nya möbler, hitta på äventyr med barnen etc. Där är jag 98% drivande. Hon kan dra igång ett projekt ibland som är "hennes", men avbryter alltid och behöver min hjälp. Hjälper gärna, men mitt i ett sånt projekt får jag då skit för att jag inte hjälper henne med maten, trots att jag tex står o målar hennes möbel etc.  Vi har färre och färre gemensamma projekt, mycket pådrivet av mig som inte står ut med att hon mest förstör eller ifrågasätter utan lösningar när det är nåt som ska hända. Bokar jag en resa så klagar hon och ifrågasätter smådetaljer, men ber jag henne hjälpa till så händer inget och resan går i stöpet, eller jag bokar till slut dagen innan mycket dyrt. Jag inser såklart att genom att dra mig undan så skapar jag en distans mellan oss, men står inte ut med att konstant bli stoppad utan förslag på alternativ, och vill ändå att saker ska hända i livet.

    Vi pratar ibland om att göra nåt stort projekt tillsammans tex köpa sommarstuga, men jag vet att det enbart kommer vara jag som driver det och gör allt arbete, så jag har ingen lust eller ork längre, satsar hellre på mitt eget då. Och om inte jag driver så blir det inte av. Jag försöker ofta diskutera vår gemensamma framtid och finna riktningar att spinna vidare på tillsammans, men det tar alltid stopp. 

    Vi är överens om att jag har kanske dubbelt så mycket energi som henne, och jag försöker hålla igenom pga det. Men hon sitter i princip enbart med sin telefon efter barnen somnat, verkar inte ha några planer alls för sitt liv mer än att hantera nästa dag. När vi träffades hade hon energi och driv, vilket var en av sakerna jag föll för. det är som bortblåst nu - har försökt få fram varför men inte lyckats.  På senare tid har hon börjat bli enormt slarvig också, misslyckas totalt med enkla uppgifter som att koka ris tex, så till slut gör jag ännu mer av det delade jobbet istället. 

    Vi resar båda i jobbet ibland, då kommer det en saknad men den försvinner snabbt igen när ses över nåt småbråk, eller redan innan pga samma orsak. Då och då kommer vi igång, skrattar ihop och har en kul kväll, men många av de kvällarna slutar ändå i ett småbråk igen om nåt oviktigt gammalt ämne. 

    I slutändan så är hon en bra mor till våra barn och vi hjälps bra med att få vardagen att funka hjälpligt, men har inget mer gemensamt, inga framtidsplaner, och jag inser mer o mer att vi är två vuxna som bor ihop för att det är praktiskt. Har tänkt mer o mer seriöst på skilsmässa i kanske 2år men är mycket rädd för det. Tror vi skulle kunna sköta det hyggligt snyggt mot barnen, men känns som ett sånt stort misslyckande, vill ju ha det klassiska upplägget och är rädd för att det både kommer skapa massvis med praktiska issues och även låsningar om man sen vill flytta till ny stad etc. Kan se en tjusning med att både vara ensam och även att ha barnen på deltid, men mina barn är det bästa jag har och kommer alltid vara prio 1 så vill inte riskera nåt med dom, och gentemot barnen är vi underbara tillsammans så för dom skulle det bara vara negativt. 

    Skrivit av mig lite nu, dela gärna era tankar kring detta och erfarenheter? Är det någon som testat en fysisk provseparation för att se vart det ledde tex? 


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-10-12 11:21
    Edit: Kan också tillägga att jag försökt många gånger att styra upp vardagen, föreslagit olika ideer som att förtydliga ansvaret, ha olika dagar med olika ansvar, schemalägga "fria" kvällar etc... men hon slår ner eller agerar inte på några av dessa ideer.
  • Svar på tråden Många bäckar små, leder till skilsmässa?
  • Anonym (Namni­ls)
    Fri 11 Oct 2019 22:04
    #1

    Kanske har ni växt isär eller så är det en svacka. Om man ska leva ett helt liv tillsammans får man nog finna sig i att vissa perioder är bättre och vissa sämre. Har du tagit upp detta med henne?

  • Anonym (Namni­ls)
    Fri 11 Oct 2019 22:05
    #2

    Kanske har ni växt isär eller så är det en svacka. Om man ska leva ett helt liv tillsammans får man nog finna sig i att vissa perioder är bättre och vissa sämre. Har du tagit upp detta med henne?

  • Anonym (Namni­ls)
    Fri 11 Oct 2019 22:05
    #3

    Kanske har ni växt isär eller så är det en svacka. Om man ska leva ett helt liv tillsammans får man nog finna sig i att vissa perioder är bättre och vissa sämre. Har du tagit upp detta med henne?

  • Anonym (Ensam tillsa­mmans) Trådstartaren
    Fri 11 Oct 2019 22:28
    #4

    Tack för ditt svar! Det är nog mera ett sluttande plan neråt än toppar och dalar. Men det har eskalerat senate åren med denna brist på energi och driv inför framtiden. Vi har försökt gå i terapi och prata även hemma, men slutar ofta i att hon är totalt ovillig att ta kritik mot sin person, går in en rejäl låsning så fort det kommer upp. Och pratar vi bara allmänt så leder det ingen vart. 

  • Anonym (A)
    Fri 11 Oct 2019 22:29
    #5
    Anonym (Namnils) skrev 2019-10-11 22:04:59 följande:
    Kanske har ni växt isär eller så är det en svacka. Om man ska leva ett helt liv tillsammans får man nog finna sig i att vissa perioder är bättre och vissa sämre. Har du tagit upp detta med henne?
    +1
  • Barbro­45
    Sat 12 Oct 2019 10:26
    #6

    Tidigare energisk och drivande, en egenskap som du föll för. Sedan har den energin försvunnit, energin räcker till att vara en bra mamma. Har nu börjat misslyckas med enkla saker sånt som hon tidigare klarat utmärkt.
    Kan hon ha en depression, en sån där som sakta smugit sig på så att man själv tror att detta är mitt normaltillstånd. 

  • Barbro­45
    Sat 12 Oct 2019 10:30
    #7
    Barbro45 skrev 2019-10-12 10:26:46 följande:

    Tidigare energisk och drivande, en egenskap som du föll för. Sedan har den energin försvunnit, energin räcker till att vara en bra mamma. Har nu börjat misslyckas med enkla saker sånt som hon tidigare klarat utmärkt.
    Kan hon ha en depression, en sån där som sakta smugit sig på så att man själv tror att detta är mitt normaltillstånd. 


    Komplettering, hur gammal är hon? Vissa typer av demens kan börja på detta sätt, minskad energi, initiativlöshet, klarar inte enkla göromål.
    Jag har själv upplevt detta på nära håll, en kusin som fick sin diagnos när hon var 50, men när vi ser tillbaka så började det hela strax efter 40.
  • Anonym (Kvinn­a31)
    Sat 12 Oct 2019 10:36
    #8

    Din text kunde varit jag som skriver om min man. Vårt program i hans beteende sitter i hans behov utav att sitta med telefonen så fort han är hemma. Han har mobilen i soffan, vid nattning, matlagning och allt annat. Så nu har jag satt total mobil förbud hemma från kl 20 om inget akut händer. Så vi kan försöka umgås. Dock hamnar han vid tv istället.

    Hoppas det löser sig för er

  • Anonym (Ensam tillsa­mmans) Trådstartaren
    Sat 12 Oct 2019 11:11
    #9
    Barbro45 skrev 2019-10-12 10:30:51 följande:
    Komplettering, hur gammal är hon? Vissa typer av demens kan börja på detta sätt, minskad energi, initiativlöshet, klarar inte enkla göromål.
    Jag har själv upplevt detta på nära håll, en kusin som fick sin diagnos när hon var 50, men när vi ser tillbaka så började det hela strax efter 40.
    Tack för svaret. Hon är runt 35. Ska nog förtydliga att det jag stör mig på med exemplet av ris-kokande att hon totalt slutat bry sig om det blir bra. Alla hennes uppgifter, även enkla, görs numera extremt slarvigt. Missar/struntar i massor som jag får lägga tid på att korrigera. Jag tror inte det är demens (men kan tänka mig att det finns en del likheter), går bra för henne på jobbet tex. Även ifall jag har märkt väldigt mycket felsägningar senaste tiden. Jag skulle tro att det är en del stress från jobbet, men också en ovanligt låg energinivå och framförallt tappad motivation att försöka. Och lyckas inte att prata om det, hon tar alla såna diskussioner väldigt personligt. 
  • Anonym (Ensam tillsa­mmans) Trådstartaren
    Sat 12 Oct 2019 11:15
    #10
    Barbro45 skrev 2019-10-12 10:26:46 följande:

    Tidigare energisk och drivande, en egenskap som du föll för. Sedan har den energin försvunnit, energin räcker till att vara en bra mamma. Har nu börjat misslyckas med enkla saker sånt som hon tidigare klarat utmärkt.
    Kan hon ha en depression, en sån där som sakta smugit sig på så att man själv tror att detta är mitt normaltillstånd. 


    Ja det är en intressant fråga... Hon ger inte de klassiska nedstämda tecknen, men det kan ju visa sig på olika sätt! 
  • Anonym (Ensam tillsa­mmans) Trådstartaren
    Sat 12 Oct 2019 11:17
    #11
    Anonym (Kvinna31) skrev 2019-10-12 10:36:36 följande:

    Din text kunde varit jag som skriver om min man. Vårt program i hans beteende sitter i hans behov utav att sitta med telefonen så fort han är hemma. Han har mobilen i soffan, vid nattning, matlagning och allt annat. Så nu har jag satt total mobil förbud hemma från kl 20 om inget akut händer. Så vi kan försöka umgås. Dock hamnar han vid tv istället.

    Hoppas det löser sig för er


    Tyvärr är jag rätt övertygad om att telefonerna (internet/sociala medier) är orsaken till många problem i förhållanden då det blir alldeles för mycket tid på sånt. Där är jag själv också skyldig. Har också regler hemma, men följs inte ofta....
  • Anonym (Filif­jonkan­)
    Sat 12 Oct 2019 11:37
    #12
    +1
    Anonym (Ensam tillsammans) skrev 2019-10-12 11:17:46 följande:
    Tyvärr är jag rätt övertygad om att telefonerna (internet/sociala medier) är orsaken till många problem i förhållanden då det blir alldeles för mycket tid på sånt. Där är jag själv också skyldig. Har också regler hemma, men följs inte ofta....

    Skulle precis skriva det, föreslå en helt skärmfri vecka/tio dagar. Det har kommit ganska mycket rapporter om att det gör underverk för att få människor att verkligen uppskatta att umgås med varandra.


    Tex var det ett tv-program i veckan, där familjerna skulle både vara skärmfria och lägga lite mer tid på kost och motion/aktivitet. De reglerna som gällde i det programmet var; utanför arbetstid fick mobil endast användas en kort stund på morgon resp kväll för att kolla mail och betala räkningar. Övriga skärmar var helt förbjudna (ex paddor och datorer, tv).

    Utan skärmar måste folk umgås, och kan då faktiskt komma på hur roligt det är att göra saker tillsammans.


    Annars tycker jag det låter som om ni inte längre är helt kompatibla när det gäller vilja och drivkraft att starta upp nya projekt osv. Du skriver inte hur gamla barnen är, men som småbarnsmamma kan man ha fullt upp med att få vardagen att fungera och orkar inte bara tänka på sommarstuga eller andra större projekt. När du skriver det där med att hon slutat bry sig om att saker och till blir fel, tänker jag också att det är en kvinna som inte längre trivs med sitt liv, sin relation eller/och sitt arbetsliv. Kanske är hon på väg in "i väggen" om hon har ett stressigt arbetsliv med karriär pg?

  • Anonym (lea)
    Sat 12 Oct 2019 15:25
    #13

    När man har små barn blir det ofta som ett livsprojekt för kvinnor. Det är vanligt att man inte har så många stora mål ideer och planer under småbarnsåren utan mer lever från dag till dag. Män tillåter oftas inte papparollen att förändra livet i lika hög grad som kvinnor/mammor gör. Jag tycker inte ni ska skilja er om ni har det bra för övrigt. Avvakta några år så kommer säkert hennes "gamla jag" tillbaka.

  • Anonym (Minou­)
    Sat 12 Oct 2019 19:02
    #14

    Jag känner igen mig i mycket av det du skriver. För mig tog det lång tid att inse att min man och jag har helt olika ork. Jag är uppvuxen i ett hem där vi alla höll ett visst tempo. Inget hysteriskt, men behövdes någonting göras i trädgården t ex var min pappa gärna ute och röjde redan tidigt på morgonen och hade sedan ändå tid och ork för att hitta på saker med oss barn, idrotta, umgås med vänner t ex. Jag är likadan, vill göra mycket, utnyttja tiden väl. Min man orkar helt enkelt inte. Innan vi fick barn och hus orkade han mycket mer, nu tar energin slut på ett annat sätt. Konflikter med barnen kan göra honom helt sänkt i timmar. Ett trädgårdsprojekt kan ta månader, jag får pusha på, sköta all markservice, etc. Det kan vara så att hon är deprimerad - eller så är vardagen mer krävande för henne än för dig.

  • Anonym (Andre­a)
    Sat 12 Oct 2019 21:08
    #15

    Hej,
    bra inlägg!

    Jag tycker att du har försökt länge se den positiva sidan att hålla ihop men det finns argument för att skiljas som är större och verkar bli större. Lär fortsätta växa om inget händer? Så är det när man låter något växa i kuggan tyvärr! I

    Först tycker jag att du ska visa henne detta inlägg rakt upp och ner. Gå ut ur rummet när hon läser. Det är ärligt och väl skrivet. Bättre än att förklara face to face. Då kan hon mer seriöst se vad du menar utan att bli kränkt eller motargumentera. Eller skriv ner ett brev som du ger henne om du inte vill visa att du skriver om er relationer online.

    Den enda personen du kan förändra är dig själv. Vill hon inte se sin del så går det inte... Försök ändra dig. Minska klagandet och börja med beröm. Köp en överraskning. Visa upp henne för omgiviningen och hur mycket du gillar henne, som pussa henne på kinden på gatan eller berätta roliga och mysiga saker om henne INFÖR andra och när hon är med : SKRYT om henne. Vi kvinnor älskar det och märker direkt

    Försök med denna taktiken och jag tror det kommer lösa mycket. Och där det finns hopp, finns det liv!

Svar på tråden Många bäckar små, leder till skilsmässa?