• Sat 12 Oct 2019 00:41
    301 visningar
    4 svar
    4
    301

    Sova i eget rum när föräldrar är vakna

    Hejsan,

    Snart fyller vår son 5 (dagar) och vi är överlyckliga, bedrövade, förväntansfulla, rädda osv. osv. som man kanske skall vara som förälder.

    Så fort vår grabb sover kikar jag på forum som familjeliv.se för tips och tricks.

    Något jag inte hittar information om är huruvida barnet kan sova i eget rum under tiden föräldrarna är vakna. Alla svenska artiklar avråder att barnet sover i ett eget rum pga ökade risker för plötslig spädbarnsdöd.

    För att hjälpa mig själv att få svar skriver jag lite om hur vår dag ser ut.
    Vi har börjat få igång lite rutiner och ser ungefär ut på följande vis.
    Tidig morgon börjar vi med byte lite avtorkning, matning, och häng alla 3 tillsammans. När han blir trött får han sova i barnvagnen (som han trivs jättebra med). Vi har det ljust och pratar som vanligt, musik eller tv rullar. Sedan loopas detta tills "nattpassen" börjar.

    Vi ser det som 2 nattpass.


    Pass 1: Matning, lätt tvätt med byte och nattning i vårt sovrum. Vi föräldrar hänger kvar uppe med baby monitor (trådlös m. skärm) igång i andra rum.
    Pass 2: När grabben vaknar kör vi samma som Pass 1 fast vi lägger oss och sover i samma rum.

    Fråga: Gör vi fel i Pass 1? Skall man inte låta barnet sova i eget rum ens om man är vaken själv? Vi vill på något vis skapa lugnare miljö under nattetider och lite livligare under dagen.
  • Svar på tråden Sova i eget rum när föräldrar är vakna
  • Sat 12 Oct 2019 00:46
    #1

    En fläkt minskar risken med 72%, så kan han sova i eget rum hela natten.

    www.thespruce.com/sids-prevention-tip-ceiling-fans-may-reduce-the-risk-of-sids-2504908

  • Sat 12 Oct 2019 04:37
    #2

    Ja honom i vagnen eller hos er pass 1 så lägger ni honom för natten när ni går o lägger er :)

    Så gör jag med våran 4 månades, har gjort så sen han var nyfödd :)

  • Sun 13 Oct 2019 09:23
    #3

    Jag vill bara förmedla att er bebis och era rutiner kommer ändras massor för varje månad som går. Så tänk inte att ni nu etablerat rutiner för dagarna eller nätterna som sen ska bestå, det är viktigt att följa bebisens behov och inte tänka att ni nu ska göra på ett visst sätt varje dag.

    Ganska snart slutar man byta blöjor på natten i många fall, dvs det behövs inte längre efter första tiden.

  • Sun 13 Oct 2019 17:48
    #4

    Jag har alltid lagt mina bebisar i sängen när de vill sova för natten - förutom när de har vaknat väldigt mycket för att få närhet, då har de fått sova i famnen i soffan. Men tycker att det är bra att skilja på dagsömn och nattsömn.

Svar på tråden Sova i eget rum när föräldrar är vakna