• Anonym (Orolig)

    Fick jord på mungipan- orolig för toxoplasma

    Rensade rabatten igår och när jag rycker upp ett ogräs stänker det upp lite, lite jord på min mungipa. Knep ihop munnen och sprang in och tvättade med tvål flera gånger. Hade för övrigt handskar på mig.

    Nu är jag såå orolig så att jag mår illa. Är gravid och tänker såklart på toxoplasma. Tror ni att det är någon fara, snälla kan någon ge ett lugnande svar.

  • Svar på tråden Fick jord på mungipan- orolig för toxoplasma
  • Anonym (2 barns mor)

    Kvinnor och barn har överlevt i tusentals år, 
    varför är du så löjligt rädd får toxoplasma?
    Miljögifter är ett verkligt hot mot ditt barn tex.

  • MammaTillDansband

    Du verkar tro att toxoplasma är någon slags jordbakterie, som t ex clostridium tetani (=stelkrampsbakterien).
    Toxoplasma gondii är en liten parasit som har smågnagare som värddjur, men även unga utekatter (som ju äter mössen och de andra gnagarna). En katt som får i sig toxoplasma-ägg kommer att till en början bajsa ut äggen (som för övrigt kallas oocystor), men när katten blir immun gör den inte längre det. Vuxna utekatter är som regel immuna, och sprider heller inte toxoplasma. (Även om mödravården brukar informera om att alla katter kan sprida toxoplasma, men det är alltså inte sant.)
    Den som blir smittad måste alltså få i sig bajs från en toxoplasmos-drabbad ungkatt direkt i munnen! Vad är oddsen liksom?

    Skulle ett däggdjur som är dräktigt (en människa, men även ett får eller en get, t ex) ändå få i sig tillräckliga mängder toxoplasmaägg, kan hon spontanabortera (alltså få missfall), men det gäller bara om hon själv inte har immunitet.

    Kortversionen: oroa dig inte! Säkert kommer någon nu att svara att det kan vara farligt för din bebis om du oroar dig, men det är inte heller sant, det är bara skuldbeläggande.

  • Anonym (HypoK)
    Anonym (Orolig) skrev 2019-10-13 08:34:44 följande:

    Rensade rabatten igår och när jag rycker upp ett ogräs stänker det upp lite, lite jord på min mungipa. Knep ihop munnen och sprang in och tvättade med tvål flera gånger. Hade för övrigt handskar på mig.

    Nu är jag såå orolig så att jag mår illa. Är gravid och tänker såklart på toxoplasma. Tror ni att det är någon fara, snälla kan någon ge ett lugnande svar.


    Livsfarligt, skriv testamente.
  • Anonym (Mammans barn)

    Herregud ring 112 NU du kan få järnblödning!!!

  • Anonym (Orolig)
    MammaTillDansband skrev 2019-10-13 09:12:14 följande:

    Du verkar tro att toxoplasma är någon slags jordbakterie, som t ex clostridium tetani (=stelkrampsbakterien).

    Toxoplasma gondii är en liten parasit som har smågnagare som värddjur, men även unga utekatter (som ju äter mössen och de andra gnagarna). En katt som får i sig toxoplasma-ägg kommer att till en början bajsa ut äggen (som för övrigt kallas oocystor), men när katten blir immun gör den inte längre det. Vuxna utekatter är som regel immuna, och sprider heller inte toxoplasma. (Även om mödravården brukar informera om att alla katter kan sprida toxoplasma, men det är alltså inte sant.)

    Den som blir smittad måste alltså få i sig bajs från en toxoplasmos-drabbad ungkatt direkt i munnen! Vad är oddsen liksom?

    Skulle ett däggdjur som är dräktigt (en människa, men även ett får eller en get, t ex) ändå få i sig tillräckliga mängder toxoplasmaägg, kan hon spontanabortera (alltså få missfall), men det gäller bara om hon själv inte har immunitet.

    Kortversionen: oroa dig inte! Säkert kommer någon nu att svara att det kan vara farligt för din bebis om du oroar dig, men det är inte heller sant, det är bara skuldbeläggande.


    Jag uppskattar verkligen ditt sakliga svar! Stort tack för att du tar dig tid att skriva det här!
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Mammans barn) skrev 2019-10-13 10:29:48 följande:

    Herregud ring 112 NU du kan få järnblödning!!!


    Jag tycker att det är så himla onödigt med sånna här kommentarer. Du har ingen aning om vad som gör att jag känner stark oro i denna graviditet. Jag tycker att det hade varit så himla mycket bättre om man hade kunnat vara lite stöttande (eller inte säga något alls) istället för att vara elak.
  • Cis

    Så onödiga otrevliga svar du fått. Strunta i dem bara. Alla har rätt att vara oroliga utan otrevliga kommentarer <3

  • Anonym (Leif)
    Anonym (Mammans barn) skrev 2019-10-13 10:29:48 följande:

    Herregud ring 112 NU du kan få järnblödning!!!


    Mitt barns lågstadielärare brukade säga att innan man säger något ska man tänka:

    Hjälper det någon?

    Behöver det sägas?

    Gör det någon glad?

    Kan man inte svara ja på någon av de frågorna bör man fundera på om det inte är bättre att knipa käft.
Svar på tråden Fick jord på mungipan- orolig för toxoplasma