• Blubbli

    Taskigt att bara ha ett syskon till gudförälder ???

    Hej alla! Jag hoppas ni kan hjälpa mig med ett problem. Jag och min man väntar äääääääntligen barn och har börjat diskutera gudförälder till barnet. Jag skulle verkligen vilja ha hans bror med respektive till gudförälder för att dom båda älskar barn och är otroligt bra med barn. Sen har han två bröder till och en lillasyster som absolut är snälla men inte så mogna. På min sida hae jag två systrar som också är snälla men är mest fokuserade på att ragga och festa.

    Är det taskigt att bara välja ett syskon till vårt barn? Planen är att alla barn vi får ska ha samma gudförälder.

  • Svar på tråden Taskigt att bara ha ett syskon till gudförälder ???
  • JodiBabe

    Man väljer faddrar idag. Det kan vara fler faddrar.

    Men jag tycker ni endast ska välja de två faddrar ni hade i åtanke, så får väl partynissarna, egoisterna och dönickarna bli sura. 

  • AnkiC

    Nja...alltså det här med gudförälder eller fadder som det heter är ju mest symboliskt idag. Det kan ju förstås se olika ut men oftast är det ju inget speciellt man gör när man är fadder. Vi valde ett syskon med respektive till varje barn. En i taget men alla blev valda. Att bara välja ut ett syskon till alla barnen får nog konsekvenser för er relation i framtiden.

  • Blubbli
    AnkiC skrev 2019-10-13 12:40:18 följande:

    Nja...alltså det här med gudförälder eller fadder som det heter är ju mest symboliskt idag. Det kan ju förstås se olika ut men oftast är det ju inget speciellt man gör när man är fadder. Vi valde ett syskon med respektive till varje barn. En i taget men alla blev valda. Att bara välja ut ett syskon till alla barnen får nog konsekvenser för er relation i framtiden.


    Jo men precis, däremot har en utav bröderna redan 2 gudbarn :/
  • SilverEmma

    Första barnet valde jag fadder till, en extramoster till mig utan partner. Andra barnet valde maken till, det blev hans storebror och hans partner. Han har två syskon till och jag har ett. Om någon av våra andra syskon tycker det är taskigt på något sätt så är det deras problem. Den titeln avgör inte vilken slags relation de väljer att skapa med våra barn.

    En fadder/gudförälder är bara en titel utan egentlig betydelse. Min bror hade inte ens mig i åtanke som fadder när han fick barn, jag blev istället tillfrågad om jag ville sjunga på dopen vilket för mig var minst lika betydelsefullt för mig. 

Svar på tråden Taskigt att bara ha ett syskon till gudförälder ???