• Jiller

    Flickvän mesig mot hunden

    Jag har precis tillsammans med min sambo skaffat en valp. En schäfer som är en ras man måste vara konsekvent mot. Min sambo har aldrig haft hund men jag är uppväxt med hundar. Nu till problemet, min tjej är alldeles för mesig mot valpen. Jag har sagt att hon måste ryta ifrån när den hoppar och biter, men hon bara står stilla och struntar i det. Hon säger att hon känner sig elak om hon skriker på den, men det är ju för valpens bästa. Om den får hålla på med det beteendet kommer vi ju bli tvungna att avliva den när den är stor och bits.

  • Svar på tråden Flickvän mesig mot hunden
  • Anonym (Ok)

    Ryta kan man göra, o jag hoppas att det stannar där ts!

    Men om du är uppväxt med hundar så borde du ju kunna förstå att tänderna kan klia och att hunden inte vet hur den ska hantera sin mun. Så en leksak är ju att föredra än att gapa åt sin lilla valp.

  • Ignoramus

    Avled istället. Att vara passiv är bra, om man är det på ett sätt som får hunden att tappa intresset.

    Ryta och gorma är inte bra. Du vill väl även ha en bra relation med hunden när den är stor? Varför köpte ni just schäfer? Känns inte som en optimal förstagångshund för din sambo direkt.


    Jiller skrev 2019-10-13 17:03:19 följande:

    Jag har precis tillsammans med min sambo skaffat en valp. En schäfer som är en ras man måste vara konsekvent mot. Min sambo har aldrig haft hund men jag är uppväxt med hundar. Nu till problemet, min tjej är alldeles för mesig mot valpen. Jag har sagt att hon måste ryta ifrån när den hoppar och biter, men hon bara står stilla och struntar i det. Hon säger att hon känner sig elak om hon skriker på den, men det är ju för valpens bästa. Om den får hålla på med det beteendet kommer vi ju bli tvungna att avliva den när den är stor och bits.


  • Anonym (synd)

    En valp bits för att tänderna kliar och för att den är van att leka så med andra hundar, det är inget man hanterar genom att "ryta" åt en liten valp. Antagligen gillar inte din flickvän dina hårda metoder, och gissningsvis är du hård mot den stackars valpen på andra sätt också. Så genom att du lär dig bättre mjukare metoder för hur man uppfostrar valpar kan du säkert enklare få med dig din flickvän att följa dina metoder. 

  • Hippofluff

    Kanske kan din sambo (och du) och valpen gå en valpkurs? Dina tips om att ryta åt valpen låter inte som speciellt moderna metoder, så kanske lite uppdatering för er båda att gå på kurs ihop? Rekommenderar annars Eva Bodfälts bok kontakt-kontraktet. Lycka till!

  • Barbro45

    Gå en valpkurs tillsammans, hon får lära sig hur hundar fungerar och vilka metoder man bör använda. Du får lära dig vad din flickvän fått lära sig, dessutom kan även du få några bra tips och trix. Alla vinner, du, din flickvän och framförallt er hund. Lycka till.

  • Anonym (Schäfer här)

    Oj, jag har haft schäfrar som jag tränat och tävlat med hela livet men inte röt jag åt dom när de bets/lekte eller hoppade. Håller med ovan om att gå en valpkurs (alla 3!) ni kommer nog tycka det är jättekul och få en finare relation. Har gått kurs med samtliga valpar; alltid bra med uppfräschning av kunskaperna och speciellt när man skaffar en sån goding som en schäfer -kan bli världens bästa vän. Men det är tråkigt om ens relation går ut på att den ena (hunden) gör saker/lyder för att den är rädd för sin människa. Det blir så mycket roligare om hunden jobbar utifrån att den har roligt!

  • LFF
    Jiller skrev 2019-10-13 17:03:19 följande:

    Jag har precis tillsammans med min sambo skaffat en valp. En schäfer som är en ras man måste vara konsekvent mot. Min sambo har aldrig haft hund men jag är uppväxt med hundar. Nu till problemet, min tjej är alldeles för mesig mot valpen. Jag har sagt att hon måste ryta ifrån när den hoppar och biter, men hon bara står stilla och struntar i det. Hon säger att hon känner sig elak om hon skriker på den, men det är ju för valpens bästa. Om den får hålla på med det beteendet kommer vi ju bli tvungna att avliva den när den är stor och bits.


    Konsekvent är väl det enda du har rätt i i din text. Att man måste ryta ifrån mot en valp stämmer däremot inte, oavsett vilken ras det är. Avledning och/eller passivitet är betydligt bättre. Om man haft hund de senaste 20 åren så vet man detta, att det är bättre att vara passiv och avleda än att ryta i och skrämma valpen till lydnad. 
Svar på tråden Flickvän mesig mot hunden