• Anonym (Hey though­ts, go away for a sec)
    Mon 14 Oct 2019 00:32
    516 visningar
    13 svar
    13
    516

    Vad gör man om saker från förr gnager i huvudet på en?

    Terapi är ingen förstahandslösning kanske ska sägas.

  • Svar på tråden Vad gör man om saker från förr gnager i huvudet på en?
  • Anonym (Samma­)
    Mon 14 Oct 2019 00:35
    #1

    Samma här.

  • Anonym (Ylva)
    Mon 14 Oct 2019 00:42
    #2

    Beroende på vad det är får man i så fall bearbeta det bäst ma kan själv eller lära sig att släppa taget och gå vidare.

    Fundera varför du fortfarande ältar det förflutna. Det kan vara lite knepigt. Ofta beror det på en känsla händelsen väcker i oss men att veta vilken och orsaken är svårt. Ilska är ofta en sekundär känsla för man lätt tar fram när man känner sig sårad eller är rädd. Man kan även gå runt och tro att man är arg på en person pga något de gjort men egentligen är du arg på dig själv för att du inte stod upp för dig.

  • Mon 14 Oct 2019 01:11
    #3

    Svårt att säga utan att veta något om vad det gäller. Du kan inte ge en ledtråd till vad det rör sig om?

  • Mon 14 Oct 2019 01:16
    #4

    Förlåta sig själv och andra. Lättare sagt än gjort.

  • Anonym (.lökm­jhg)
    Mon 14 Oct 2019 06:35
    #5

    Boken 'Förändra ditt liv' av Livia Ortiz ger bra verktyg till självhjälp. 

    Annars är det terapi som är mest verksamt. Vilken form är upp till var och en. Jag föredrar hypnosterapi, men det kostar en del. Dock blir man, upplever jag, mer hjälpt på kortare tid än tex KBT och psykoterapi som inte alls fungerade bra för mig. 

  • Anonym (Hey though­ts, go away for a sec) Trådstartaren
    Mon 14 Oct 2019 11:05
    #6

    Det är väl rent allmänt, saker man sagt och hur man betett sig. I mitt fall socialt tafatt och klumpigt, absolut inte att man kört över folk osv. Och en del grejer man gjort som jag inte går in på, som är "semi-allvarliga" typ.

  • Anonym (Hey though­ts, go away for a sec) Trådstartaren
    Mon 14 Oct 2019 11:06
    #7

    Det är inte det att sakerna påverkar mitt liv idag, varför jag önskade att jag bara kunde trycka undan dem.

  • Anonym (.lökm­jhg)
    Mon 14 Oct 2019 14:32
    #8
    Anonym (Hey thoughts, go away for a sec) skrev 2019-10-14 11:06:13 följande:

    Det är inte det att sakerna påverkar mitt liv idag, varför jag önskade att jag bara kunde trycka undan dem.


    Är det så att du tänker på det du har gjort och ångrar dig? Då kan du tex stå framför en spegel och säga till dig själv att du inte är den personen idag, det är dags att förlåta sig själv och gå vidare.

    Varje gång du tänker på det får du aktivt säga stopp till dig själv och tvinga dig själv att tänka på annat.
  • Anonym (Hey though­ts, go away for a sec) Trådstartaren
    Mon 14 Oct 2019 15:49
    #9
    Anonym (.lökmjhg) skrev 2019-10-14 14:32:22 följande:

    Är det så att du tänker på det du har gjort och ångrar dig? Då kan du tex stå framför en spegel och säga till dig själv att du inte är den personen idag, det är dags att förlåta sig själv och gå vidare.

    Varje gång du tänker på det får du aktivt säga stopp till dig själv och tvinga dig själv att tänka på annat.


    Fungerar det? Vore skitbra isf. Problemet är väl att det ligger viss sanning i tankarna? Annars skulle de väl inte dyka upp?
  • Anonym (.lökm­jhg)
    Mon 14 Oct 2019 21:42
    #10
    Anonym (Hey thoughts, go away for a sec) skrev 2019-10-14 15:49:54 följande:
    Fungerar det? Vore skitbra isf. Problemet är väl att det ligger viss sanning i tankarna? Annars skulle de väl inte dyka upp?

    Ja, det fungerar Jag förstår inte riktigt vad du menar med sanning i tankarna? 


    Låt säga att du som yngre gjorde inbrott i en kiosk och stal cigg. Nu tänker du på det och får dåligt samvete för vad du gjorde, men idag är du inte alls samma person som gjorde inbrottet. Är det så du menar? 
    Då är det ju sant att du har gjort det, men det är lika sant att du inte är sån idag. 

  • Anonym (Hey though­ts, go away for a sec) Trådstartaren
    Wed 16 Oct 2019 12:10
    #11
    Anonym (.lökmjhg) skrev 2019-10-14 21:42:51 följande:

    Ja, det fungerar Jag förstår inte riktigt vad du menar med sanning i tankarna? 

    Låt säga att du som yngre gjorde inbrott i en kiosk och stal cigg. Nu tänker du på det och får dåligt samvete för vad du gjorde, men idag är du inte alls samma person som gjorde inbrottet. Är det så du menar? 

    Då är det ju sant att du har gjort det, men det är lika sant att du inte är sån idag. 


    Jaha! Jag tolkade det mer som att de ploppade upp för att jag inte riktigt bearbetat dem. Problemet är att jag inte vet hur jag ska göra det. Som du säger så konstaterar jag det du säger för mig själv, men det får dem inte att upphöra för gott. Jag kanske inte är riktigt "klar" med dem ändå på något sätt?
  • Thu 14 Nov 2019 02:23
    #12

    Fick tips om att skriva ner jobbiga tankar och känslor på papper, beskriva hur jag mår och varför jag tror jag mår som jag gör. Efteråt läser du det du skrivit, knycklar ihop pappret och slänger det! Det funkade till viss del ganska bra faktiskt, det gör nåt med att att sätta ord på känslor och tankar, även om det bara är för en själv.

  • Anonym (Hey though­ts, go away for a sec) Trådstartaren
    Fri 15 Nov 2019 10:07
    #13
    Cj3893 skrev 2019-11-14 02:23:06 följande:

    Fick tips om att skriva ner jobbiga tankar och känslor på papper, beskriva hur jag mår och varför jag tror jag mår som jag gör. Efteråt läser du det du skrivit, knycklar ihop pappret och slänger det! Det funkade till viss del ganska bra faktiskt, det gör nåt med att att sätta ord på känslor och tankar, även om det bara är för en själv.


    Kommer nog testa detta en vacker dag.
Svar på tråden Vad gör man om saker från förr gnager i huvudet på en?