• barntokiggg

    Fråga förskolepedagogen!

    Hej!

    Jag har jobbat inom förskola i ca 4 år, både privat och kommunala förskolor. Fick en ide att ni kan ställa frågor till mig, om ni t ex är nya föräldrar som har frågor om starten eller föräldrar som vart med ett tag men undrar grejer som inte känns lämpligt/lätt att fråga om in person.

    Så bara att fråga, så ska jag försöka svara så bra jag kan :)

  • Svar på tråden Fråga förskolepedagogen!
  • Anonym (Frågvis mamma)

    Åh perfekt! Jag ska du dera lite haha, många frågor men klockan är 23 så jag är för trött nu haha!

  • barntokiggg
    Anonym (Frågvis mamma) skrev 2019-10-14 22:57:53 följande:

    Åh perfekt! Jag ska du dera lite haha, många frågor men klockan är 23 så jag är för trött nu haha!


    Haha absolut! Kul att du uppskattar det. Får se vad du kommer på senare :)
  • louisa83

    1. Känner du att det är många barn som går "alldeles för många timmar" på förskolan varje dag? Som skulle behöva vara med sina föräldrar mer? Som är stressade och trötta?

    2. Vad tycker du är föräldrars största brister idag?

    3. Vad tycker du är föräldrars bästa egenskaper idag?

  • Anonym (...)

    Vilka kläder(både innekläder och ytterkläder) ska man INTE ha på förskolan?

    Vilka är se bästa kläderna(inne och ytterkläderna) att ha på förskolan?

    Min ena son är 5 år men kissar på sig en del fortfarande både ute och inne. Hur gör ni för att andra barn inte ska märka av olyckan?

    Min yngsta son(1,5 år) börjar förskolan snart och är svårt allergisk mot äpple. Hur ser ni till att inte sonen får i sig äpple? Är ju lätt hänt att barnen vill dela med sig och ger min son äpple eller att vikarier ger honom.

    Min 3,5 åriga son håller på att bli blöjfri. Det funkar jättebra hemma på på förskolan kissar han på sig flera gånger om dagen. Varför är det så? Han är verkligen torr hemma men på dagis funkar det inte alls.

  • barntokiggg
    louisa83 skrev 2019-10-14 23:22:57 följande:

    1. Känner du att det är många barn som går "alldeles för många timmar" på förskolan varje dag? Som skulle behöva vara med sina föräldrar mer? Som är stressade och trötta?

    2. Vad tycker du är föräldrars största brister idag?

    3. Vad tycker du är föräldrars bästa egenskaper idag?


    1. Det kan man absolut känna. Barnen som går från öppning till stängning alla dagar förskolan har öppet. Ibland har de inte ens semester utan får fortsätta på sommarförskola. De spenderar ju mer tid borta från sitt hem än hemma, och har längre dagar än sina föräldrar då barnen, såklart, blir lämnad först och sedan hämtad efter föräldrarna har slutat då. Det är tufft för de små. Sen skulle jag aldrig klandra föräldrarna, så länge jag vet att de gör allt för att deras barn ska få vara mer hemma med sina föräldrar så gott det går, och att man lite kan "se" att de skyndat sig för att komma och hämta och inte sitter kvar i bilen 5-10 minuter och pratar i telefonen. Men många skulle jag inte säga det är, oftast bara ett fåtal barn på varje förskola jag jobbat på som haft det så. Som pedagog ser man till att slutet av dagen då man oftast blir själv med barnet blir lite extra speciell och mysig. Tror inte att barnet lider något "fruktansvärt" utan mer tråkigt över all tid de förlorar tillsammans som de aldrig kommer få tillbaka.

    2. Utgår nu ifrån hur de agerar när vi ses på förskolan? Rätta mig om du menar generellt :) Skulle säga att det är när de inte hör av sig när de blir sena, det gör inget och det händer ibland, men vi behöver veta. Eller när de blir irriterad över grejer som smutsiga kläder efter en dag på förskolan t ex eller andra tokiga grejer.

    3. Samma sak här, utgår från förskolan. Den bästa föräldern dömer inte pedagogerna för allting, förstår att deras barn är barn och förstår att allt som händer hemma med deras barn med allt vad det innebär, utbrott, gör sig illa osv sker på förskolan med. Skillnaden är att för oss händer det med 20-30 barn samtidigt. Är såklart även trevlig och har en trevlig och normal ton med pedagogerna samt kommer i tid och för en god dialog med oss.
  • barntokiggg
    Anonym (...) skrev 2019-10-14 23:23:00 följande:

    Vilka kläder(både innekläder och ytterkläder) ska man INTE ha på förskolan?

    Vilka är se bästa kläderna(inne och ytterkläderna) att ha på förskolan?

    Min ena son är 5 år men kissar på sig en del fortfarande både ute och inne. Hur gör ni för att andra barn inte ska märka av olyckan?

    Min yngsta son(1,5 år) börjar förskolan snart och är svårt allergisk mot äpple. Hur ser ni till att inte sonen får i sig äpple? Är ju lätt hänt att barnen vill dela med sig och ger min son äpple eller att vikarier ger honom.

    Min 3,5 åriga son håller på att bli blöjfri. Det funkar jättebra hemma på på förskolan kissar han på sig flera gånger om dagen. Varför är det så? Han är verkligen torr hemma men på dagis funkar det inte alls.


    1. Det beror på vad du känner, bara du räknar med att kläderna med stor chans kan bli smutsiga. Barnen spiller när de äter, dricker, degar, målar på sig själva osv. Man brukar väl säga att det är dumt att ha finaste vita koftan men som sagt känns det ok för dig att den kanske inte är så fin och vit när ni kommer hem så funkar ju vad som helst :) När det kommer till ytterkläder handlar det väl mer om att man behöver inte komplicera allt och ha för mycket av allting. 1 set av alla kläder för alla väder räcker gott och väl.

    2. Klä dem efter väder. Nu när det är mellansäsong och svårt med kläder så är det alltid bra om de har en kofta/hoodie på sin plats om de skulle frysa eller så och perfekt vid utgång under jacka. En del ombyten är alltid bra att ha med i barnens låda, ett par t-shirts/tröjor, strumpor, leggings/byxor samt kalsonger/trosor kommer man långt på. En fleecejacka för utgång är också perfekt vid sådant här mellanväder! Galonjacka samt galonbyxor, när det kommer till fodrat eller inte tycker jag man kan välja det ena eller det att ha ned sig till förskolan beroende på grader. Över 10+ ofodrat, under 10+ fodrade regnställ skulle kunna vara en tumregel. Samma sak för gummistövlar. Ett par gummistövlar, "sneakers" och fodrade stövlar är perfelt att ha just nu.

    3. När man vet att ett barn har lättare att kissa på sig så har man alltid ett extra öga på det barnet och ser man att det skett en olycka så går man fram till barnet och tar den i handen och säger att man ska göra dittan eller dattan så bryr dig inte de andra barnen, eller om barnet är ensamt en stund så går man fram och frågar lite tyst om vi ska gå in och byta. Har barnet på sig massa ytterkläder så man inte ser någonting så får man också passa på att fråga tyst när det är läge. Allt ska ske väldigt diskret.

    4. Alla pedagorer, kockar osv får ju såklart reda på detta. Är det äpple på fruktstunden får de använda en speciell kniv för äpple och en för resterande frukt. Man sitter alltid med barnen under fruktstund och pedagogerna får ju ha extra koll på att inget delas, vilken man ändå har för smittorisken. Barnen lär sig väldigt snabbt även när de är småsmå att man delar inte på frukt/mat/dricka osv. Vikarier brukar inte ro om sådana moment, men ska i vilket fall bli informerad direkt. Det är superviktigt.

    5. På förskolan brukar man ha olika kissrutiner, t ex kissa innan/efter maten samt innan/efter mellis brukar väl vara standard. Jag vet inte hur de gör på din förskola men prata med de vad de har för rutiner, samt ha en öppen dialog om hur ni ska lösa det. Tycker din son att det är jobbigt att gå på toaletten på förskolan? Varför och hur löser ni det tillsammans? De kanske skulle kunna ta er son på toaletten varannan timme eller så? Säger han till hemma eller säger ni till honom? Ibland är det så att barnet tycker allt annat är viktigare än att känna efter om man är kissnödig på förskolan, för där finns ju alla vänner och massa roliga grejer.

    Hoppas du fick svar, har jag missförstått någon fråga får du rätta mig :)
  • Anonym (back)

    1 Hur ser en dag på svensk förskola ut för en liten på 2,5 år?
    2 Brukar barnen gilla maten?
    3 Hur hanterar ni kommunikation med föräldrar som inte kan svenska?
    4 Finns det någon period eller tid på året då ni helst ser att ett barn är ledigt?

  • Anonym (Lilla  My)

    Håller på planera fl och undrar ungefär hur inskolning går till? Så jag har något hum hur många dagar fp jag ska planera dit. Barnet kommer vara 2,5 år, med utvecklingsstörning.

  • Anonym (E)

    Vad tänker och tycker du och dina kollegor om barn med ?annorlunda? familjer, alltså samkönade par, ensamstående som skaffat barn via donator/surrogat/adoption, flerföräldraskap (t.ex. lesbiskt par och gaypar som gått ihop i att skaffa barn) osv? Har ni haft några sådana barn/familjer där du jobbat? I så fall, hur hanterade ni det och hur pratades det om dessa familjer er kollegor emellan?

  • barntokiggg
    Anonym (back) skrev 2019-10-15 18:40:31 följande:

    1 Hur ser en dag på svensk förskola ut för en liten på 2,5 år?

    2 Brukar barnen gilla maten?

    3 Hur hanterar ni kommunikation med föräldrar som inte kan svenska?

    4 Finns det någon period eller tid på året då ni helst ser att ett barn är ledigt?


    1. Alla förskolor har ju olika rutiner. Även avdelningarna är olika men oftast är det 1-3 år och 4-5 års avdelningar, kommer utgå från dem. Skriver upp en ganska standard dag: Allt som oftast brukar frukost serveras runt 7:30-8:30 någon gång, ev. ett blöjbyte, ute- eller innelek, blöjbyte, lunch någon gång mellan 11-11:30, vila beroende på om barnet fortfarande sover under dagen och föräldrarna bestämmer själv hur länge barnet ska sova, ute- eller innelek, blöjbyte, mellanmål någon gång mellan 14-14:30, ute- eller innelek tills barnet går hem för dagen. I ett nötskal med rutiner, sedan brukar det finnas olika grupper eller aktiviteter man har planerat varje vecka och i 2 1/2-årsåldern brukar det väl vara måla något, promenader, gympa osv.

    2. Absolut! Svenska förskolor (har ingen koll på utländska), både privat och kommunal, har väldigt bra mat. Snuddar på bättre på privat förskola då det är hemlagat med egen kock/kocka, och kommunal har samma som skolan. Men överlag brukar barnen gilla maten.

    3. Främst om det är barn som inte har svenska som modersmål brukar förskolorna ta in en resurs som talar samma språk.

    4. Nej, inte som man helst ser så. Bara att man önskar ju att alla barn ska få något sommarlov, om så bara ett par veckor. Samt såklart över jul och nyår, om man får önska!
Svar på tråden Fråga förskolepedagogen!