• Anonym (Io)

    Postraumatiskt stressyndrom, tips på hur jag ska må bättre.

    Jag har på grund av saker jag utsattes för som barn fått komplex ptsd (enligt en behandlare som jag träffat ett par gånger inför en gruppterapi som jag kommer inleda i vinter. Hon sa att formellt finns inte den diagnosen i Sverige, men att den passar mig bättre än vanlig ptsd.)

    Jag utsattes för sexuell gränslöshet från sju års ålder, jag fick ta ett vuxenansvar hemma från att jag var liten, jag utsattes för fysisk misshandel som slag, blev lyft och skakad i håret, sparkar, slag med tillhyggen som kavel, träskor, saxar. Jag blev tillsagd saker som att jag är värdelös, skulle ha dödats direkt efter förlossningen genom att min mamma borde ha tagit mig i fötterna och slagit mitt huvud i väggen, att jag är sämre jämfört med mina syskon, att om min mamma skulle stå inför valet att välja mig eller mina syskon i en situation där någon av oss måste dö, så skulle hon välja mig. Vi utsattes även för att inte få mat, och att som straff gå ut i snön på vintern utan kläder och stå där. Jag blev tillsagd att jag är dum i huvudet och aldrig skulle bli något.

    Jag kunde vakna mitt i natten av att mina föräldrar slog mig och kastade mig runt i rummet, jag blev lyft i håret etc.

    Jag utsattes för skenavrättningar där de sa att de skulle döda mig och sedan dränkte mig lagom till jag nästan tappade medvetandet. 

    Det enda de aldrig sagt är att jag är ful. Därför har mitt utseende varit viktigt för mig och jag har haft ett komplicerat förhållande till det och mat. Har också haft ätstörningar större delen av mitt liv. 

    Misshandeln har pågått så länge jag kan minnas, jag har minnesbilder av at jag gömmer mig under ett köksbord från min mamma som är arg när jag var ca 2 år gammal.

    I vuxen ålder så litar jag inte på någon och i kärleksrelationer är jag livrädd för att bli övergiven. Jag känner mig avskärmad från resten av samhället och har mer eller mindre slutat försöka ha vänner då jag i långa perioder inte ens klarar av att ha kontakt med mina syskon (varav flera som jag står nära.)

    Jag uppfattas som udda på tex arbetsplatser. Det finns såklart de som gillar mig, men jag brukar ofrivilligt förstöra de kontakterna genom att vara så deprimerad i perioder att jag inte svarar på sms och meddelanden. Folk tröttnar ofta efter ett tag.

    Jag blir lätt arg eller upprörd av höga ljud eller av att någon skriker. Jag blir även lätt upprörd eller arg i andra situationer, får en panikreaktion på saker som uttrycker sig i ilska som kan vara svår för andra att förstå. Jag har svårt att sova sedan 20 år och sover ibland bara 2-3 timmar. Jag har svårt att koncentrera mig och fokusera. Jag har svårt för att tala inför folk. Jag har svårt att vara konventionell och småprata. Jag har inte klarat av att slutföra min utbildning då min ångest över att tala inför folk och mina depressioner gjort att jag inte klarat den sista terminen.

    Jag blir fort trött och blir utbränd av att jobba heltid (flera gånger). Jag har en extremt hög ångestnivå utan att veta varför, hela tiden, detta har jag lärt mig leva med, men jag har tröttnat på att ha det så, då det minskar min livskvalite. Jag är en väldigt allvarlig person enligt andra, Jag blir ofta deprimerad. Skulle säga en gång/år är jag riktigt nere och har även legat inlagd pga detta en gång.

    Jag har i vuxen ålder dragits till personer som gjort mig illa psykiskt eller fysiskt, därför litar jag inte på mitt eget omdöme numera och lever relativt isolerat, även om jag inte vill det egentligen. Jag har ju barn, även om de inte är så små längre så är det ju jobbigt för dem då de förstår att jag inte mår bra.

    Jag undrar nu hur man tar sig vidare. Jag har efter många års kämpande fått beviljat vård i form av terapi för mina trauman, vilken inte startat ännu. Har ni några tips så berätta gärna vad som hjälpt er. Böcker tex.

    Ni som själva gjort trauma-behandling får gärna berätta hur det var och hur det hjälpte er.

  • Svar på tråden Postraumatiskt stressyndrom, tips på hur jag ska må bättre.
  • Anonym (...)

    Vad mycket du varit med om och vad stark du är som överlevt!

    Att genomgå terapi är nog otroligt viktigt för att du ska kunna börja leva fullt ut utifrån dom svårigheter du upplever.

    Jag har varit utsatt för psykiskt och psykiskt våld och har framförallt fysiska symtom efter detta. Min kropp reagerar på olika vis, t.ex vid höra ljud, saker som påminner om traumat osv och yoga har varit till stor hjälp mot detta. Det kan låta löjligt men yoga är ett bra verktyg för att lugna kroppen och ett sätt att lära sig att ta kontroll över andningen. Yoga är också ett bra sätt att lära känna sin kropp.

    Yoga kanske inte alls funkar för dig. Det har inte alltid funkat för mig heller. Men många gånger har det gjort det och framförallt på senare tid. Det är inte heller en mirakellösning men det kan underlätta lite grand.

    Du beskriver att du har sömnproblem, har du träffat läkare och pratat om detta? Jag har haft problem med sömnen också och har fått medicinsk hjälp mot detta. Jag var länge emot att ta mediciner men jag har fått attarax och har blivit hjälpt av detta. Behöver inte längre ta attarax på kvällen och sover nu mycket bättre. Ibland kan medicin vara ett bra sätt att bryta dåligt mående.

    Återigen bra kämpat, och vad bra att du ska få börja i terapi.

  • Anonym (Io)

    Jag har faktiskt mått bättre av just yoga tidigare. Det har i alla fall gjort mig lugnare i mig själv (och smidigare för övrigt).

    Bra att du påminde mig, ska se om jag kan börja igen.

  • Anonym (Io)
    Anonym (...) skrev 2019-10-15 09:59:03 följande:

    Vad mycket du varit med om och vad stark du är som överlevt!

    Att genomgå terapi är nog otroligt viktigt för att du ska kunna börja leva fullt ut utifrån dom svårigheter du upplever.

    Jag har varit utsatt för psykiskt och psykiskt våld och har framförallt fysiska symtom efter detta. Min kropp reagerar på olika vis, t.ex vid höra ljud, saker som påminner om traumat osv och yoga har varit till stor hjälp mot detta. Det kan låta löjligt men yoga är ett bra verktyg för att lugna kroppen och ett sätt att lära sig att ta kontroll över andningen. Yoga är också ett bra sätt att lära känna sin kropp.

    Yoga kanske inte alls funkar för dig. Det har inte alltid funkat för mig heller. Men många gånger har det gjort det och framförallt på senare tid. Det är inte heller en mirakellösning men det kan underlätta lite grand.

    Du beskriver att du har sömnproblem, har du träffat läkare och pratat om detta? Jag har haft problem med sömnen också och har fått medicinsk hjälp mot detta. Jag var länge emot att ta mediciner men jag har fått attarax och har blivit hjälpt av detta. Behöver inte längre ta attarax på kvällen och sover nu mycket bättre. Ibland kan medicin vara ett bra sätt att bryta dåligt mående.

    Återigen bra kämpat, och vad bra att du ska få börja i terapi.


    Misslyckades citera sist.

    Ja jag har provat de flesta sömnmedicinerna, dessa fungerar dock bara tillfälligt, och vissa har jag lite konstiga reaktioner på. Minnesluckor osv

    Sedan vänjer sig kroppen snabbt, så en sak kan fungera en vecka och sedan slutar det fungera. Melantonin gav mig väldigt mycket mardrömmar, annars var det väl den jag tog längst.
  • Anonymskullejagvara

    Oj oj oj vad du har fått utstå! Men en sak är säker, du kommer att få ett bättre liv! Du har sökt hjälp och är otroligt duktig på att skriva och får därmed ut det ur dig.

    Viktigast för dig tror jag är att hålla dig fysiskt stark. Äta bra och motionera, som grund. Vara försiktig med alkohol och annat destruktivt. Sedan självmedkänsla, compassion, meditation, jobba med att älska dig själv och ta hand om den lilla flicka som utsattes för allt detta. Acceptera och sörja, och på djupet inse du är värd bättre. Ta hand om dig själv, älska dig själv och bygg upp din egen självkänsla. Bra du sökt hjälp och får hjälp!

    Intresserad av hur du klarat av att själv ha barn? Har du lyckats bryta mänstret? Och dina föräldrar...är de straffade? /Maria

  • Anonym (Ptsd)

    För mig har traumaterapi i form av EMDR varit oslagbart. Det har äntligen suddat ut närapå all skräck. Jag har fått psykodynamisk terapi i kombination och är äntligen nästan skräck- och ångestfri.

    Men jag kommer behålla min skörhet resten av livet tyvärr. Det önskar jag att jag hade kunnat acceptera tidigare.

    Tipsar om en bok som egentligen handlar om utmattning, men barndomstrauman som en del av anledningen. Den heter "man dör inte av stress, man slutar bara att leva". Den hjälper mig att vara snäll och accepterande mot mig själv mitt i allt jag inte klarar av pga komplex ptsd som lett till urmattning.

    Lycka till, du kommer få må bra. Arbetet med terapin är tungt men det finns ett stort ljus i tunneln!

  • Anonym (Io)
    Anonymskullejagvara skrev 2019-10-15 11:09:34 följande:

    Oj oj oj vad du har fått utstå! Men en sak är säker, du kommer att få ett bättre liv! Du har sökt hjälp och är otroligt duktig på att skriva och får därmed ut det ur dig.

    Viktigast för dig tror jag är att hålla dig fysiskt stark. Äta bra och motionera, som grund. Vara försiktig med alkohol och annat destruktivt. Sedan självmedkänsla, compassion, meditation, jobba med att älska dig själv och ta hand om den lilla flicka som utsattes för allt detta. Acceptera och sörja, och på djupet inse du är värd bättre. Ta hand om dig själv, älska dig själv och bygg upp din egen självkänsla. Bra du sökt hjälp och får hjälp!

    Intresserad av hur du klarat av att själv ha barn? Har du lyckats bryta mänstret? Och dina föräldrar...är de straffade? /Maria


    Mina föräldrar är inte straffade, då vi barn levde relativt isolerade och långt från grannar osv. Jag bad om hjälp i skolan någon gång, vilket ledde till att skolan ringde hem och frågade om det var sant, vilket bara förvärrade min situation. Ingen ringde soc tex. 

    Jag har en annan relation till min ena förälder idag, jag förstår bättre vad som hände som vuxen, även om det inte tar bort mina trauman. Det känns sorgligt att jag inte kunde ha den relationen med föräldern då jag växte upp, och på ett sätt går det aldrig helt att reparera.

    Det som varit jobbigt med att själv få barn är väl att jag blivit deprimerad och då inte har orkat så som jag borde. Mina barn lyckas dock bra i skolan och har vänner etc, men självklart har det påverkat dem att ha en förälder som inte mår bra, och att ha en pappa som inte riktigt har tagit föräldraransvar. I övrigt är barnen mitt liv, och de vet att de är älskade.

    Tack för tipsen.
  • Anonym (Io)
    Anonym (Ptsd) skrev 2019-10-15 11:11:41 följande:

    För mig har traumaterapi i form av EMDR varit oslagbart. Det har äntligen suddat ut närapå all skräck. Jag har fått psykodynamisk terapi i kombination och är äntligen nästan skräck- och ångestfri.

    Men jag kommer behålla min skörhet resten av livet tyvärr. Det önskar jag att jag hade kunnat acceptera tidigare.

    Tipsar om en bok som egentligen handlar om utmattning, men barndomstrauman som en del av anledningen. Den heter "man dör inte av stress, man slutar bara att leva". Den hjälper mig att vara snäll och accepterande mot mig själv mitt i allt jag inte klarar av pga komplex ptsd som lett till urmattning.

    Lycka till, du kommer få må bra. Arbetet med terapin är tungt men det finns ett stort ljus i tunneln!


    Ska köpa boken. 

    Tror att min skörhet inte heller kommer att försvinna helt, tror tex att jag kommer behöva arbeta deltid, något jag haft mycket svårt att acceptera då jag brukar arbeta mer än heltid tidigare. Har inte tagit upp detta med min chef, som inte är en särskilt förstående person, men kommer nog bli tvungen. 

    Tvekar även mycket runt min nuvarande relation, det känns inte som den relationen kommer att fungera då han inte kan acceptera att jag inte kanske blir helt "bra".
  • Anonym (41)

    Hej, finns endel tips på Youtube om du söker på PTSD.

Svar på tråden Postraumatiskt stressyndrom, tips på hur jag ska må bättre.